אפל מיישרת קו עם היריבות במקום להוביל
ענקית הטכנולוגיה מקווה ששדרוגים בחומרה ומחיר כניסה נמוך יותר לסדרת האייפונים החדשה יחלצו אותה מהמצוקה שאליה נקלעה בשנה האחרונה. אבל העולם מצפה ממנה להרבה יותר. פרשנות
סדרת האייפון 11 שהוצגה אמש (יום ג') באירוע חגיגי במטה אפל אמורה לפתור את המצוקה שאליה נקלעה ענקית הטכנולוגיה בשנה האחרונה. בהיבט הטכנולוגי, החידושים האחרונים שלה היה פחות דרמטיים מאלה שקדמו להם והחברה מאבדת את ההובלה שאפיינה אותה לאורך שנים רבות. בהיבט המסחרי, אפל מוצאת את עצמה בליבה של מלחמת הסחר בין וושינגטון לבייג'ינג, מלחמה שפוגעת במכירות שלה בסין ומקשה על תוכניות הפיתוח והייצור שלה במזרח הרחוק.
צפו: בדקנו מקרוב את האייפונים החדשים
היעדר חידושים טכנולוגיים משמעותיים גורם ללקוחות רבים להמשיך ולהחזיק באייפון הישן שלהם ולא לעשות את המאמץ הכספי הנדרש כדי לרכוש מכשיר חדש. ירידת קצב הקנייה של הלקוחות היא אמנם חלק מתופעה רחבה בעולם הסמארטפונים, אבל יחד עם ההשפעות של מלחמת הסחר, היא גורמת לירידות משמעותיות בהיקף המכירות של אפל בשלושת הרבעונים האחרונים ולאי-עמידה ביעדי המכירות של האייפונים היקרים בליין-אפ שלה.
האייפונים החדשים - אייפון 11, אייפון 11 פרו ואייפון 11 פרו מקס - אמורים להיות הפתרון. במישור הטכנולוגי, אפל מיישרת קו עם המתחרים העיקריים שלה בשוק, וואווי וסמסונג. היא מציגה מעבד חזק יותר, מצלמה אחורית נוספת ושיפור בחיי סוללה. אבל מה שמציב אותה לפני המתחרות הוא ממשק המשתמש, התחושה והמראה של האפליקציות. האייפון יודע לעשות מה שעושה הנוט 10 של סמסונג,
אבל כאן זה הרבה יותר כיף.
למעשה, הייתה לאפל בשורה טכנולוגית שלא הודגשה מספיק בהכרזה: מעבד ה-A13 ביוניק שמסתתר מתחת למכסה המנוע של האייפונים החדשים הוא השבב החזק ביותר כיום בעולם הסמארטפונים, חזק יותר מסנאפדרגון 855 של קוואלקום וקירין 990 של וואווי. בזכותו יכול האייפון 11 להריץ משחקים תלת-ממדיים שהיו מותאמים עד כה רק למחשבים ולהפגין יכולות בינה מלאכותית (AI) מתקדמות שבינתיים באות לידי ביטוי ביכולות עיבוד התמונה המתקדמות.
באפל מבינים שהחידושים הטכנולוגיים לבדם לא יגרמו לנהירה של לקוחות לחנויות, ולכן הם משדרגים גם את היבטי המיתוג והתמחור. נתוני המכירות של השנה האחרונה מראים שהאייפון הנמכר ביותר היה דגם הכניסה, האייפון XR. אז החברה משאירה את מחירי הטלפונים לשוק הגבוה בעינם (אייפון 11 פרו ימכר ב-1,000 דולר ואייפון 11 פרו מקס ב-1,100 דולר) אבל מפחיתה את מחיר האייפון הזול יותר כדי להפוך אותו לבר השגה אפילו יותר: האייפון 11 יימכר ב-700 דולר, 50 דולר פחות מה-XR בעת השקתו.
גם המיתוג מחדש של כל האייפונים החדשים כ"אייפון 11" משרת את המטרה הזו. האייפון 11 הוא חלק מסדרה, כשההבדל לעומת המכשירים החזקים בסדרה מתבטא לכאורה רק בתוספת ה"פרו". זאת, לעומת הגישה הקודמת שהדגישה את ההבדל באמצעות קידומת שונה – XR ו-XS.
העולם מחכה לדבר הבא
אפשר לראות ביטוי נוסף של מדיניות עידוד הלקוחות לרדת מהגדר ולרכוש טלפונים חדשים גם בהכרזה על תוכנית טרייד-אין, שבמסגרתה מחיר האייפון 11 יהיה 400 דולר בלבד. אפל גם הכריזה על הפחתת מחירים של הדגמים הקודמים: אייפון XR יימכר מעתה ב-600 דולר ואייפון 8 ב-450 דולר, וגם זה נועד לעודד לקוחות במגזר הרווחי יותר של אפל – הטלפונים שבהישג יד.
ואחרי כל זה נותר רק לשאול אם המדיניות הזו יכולה להועיל לחברה לאורך זמן. למעשה, קהל הלקוחות הנאמן של אפל בעולם כולו אומר לה כבר כמה שנים שהיא צריכה לחזור ולהוביל טכנולוגית את עולם הסמארטונים. לא, זה לא יעזור אם לאייפון הבא תהיה טעינה בילטרלית של אוזניות ואפילו לא אם יתמוך ב-5G. אלה דברים מובנים מאליהם. אפל צריכה להביא לשוק את הדבר הבא, וזו אמנם משימה לא קלה בכלל, אבל משהו שהחברה עשתה לא מעט פעמים בעבר.
הכותב היה אורח של חברת אפל