שירות הגיימינג של גוגל: כל מה שצריך לדעת
ענקית הטכנולוגיה רוצה לשנות את חוקי המשחק ולחסל את הקונסולות של המתחרות עם "סטאדיה", פלטפורמה שמאפשרת לשחק כמעט מכל מכשיר שמחובר לרשת ומותקן עליו דפדפן כרום. איך בדיוק זה עובד, מהם היתרונות של השירות החדש והאם מדובר בעתיד של תעשיית הגיימינג? שאלות ותשובות
גוגל הטילה מה שנראה כמו פצצה על שוק המשחקים: פלטפורמת Stadia שהשיקה אמש (יום ג') מאיימת לחסל את הקונסולות של המתחרות, ולאפשר לגיימרים לשחק כמעט מכל מכשיר - מחשב, סמארטפון, טאבלט או טלוויזיה - באמצעות דפדפן כרום בלבד, בתנאי שיש להם חיבור אינטרנט מהיר מספיק. הנה כל מה שאנחנו יודעים - ולא יודעים - על השירות החדש.
איך זה עובד?
קונסולות המשחקים הפופולריות כיום הן בעצם מחשבים מיוחדים, עם מעבדים וכרטיסים גרפיים חזקים שמותאמים במיוחד להרצת משחקים. במקרה של סטאדיה העיבוד נעשה בחוות השרתים של גוגל, על מכונות מיוחדות שנבנו במיוחד למטרה הזאת.
אות הווידיאו מהמשחק עובר דחיסה ונשלח למכשיר שבאמצעותו משחקים הגיימרים. זה אומר שבעצם לא משנה כמה חזק המחשב, הטאבלט או הסמארטפון - מה שמשנה זה שהחיבור יהיה טוב מספיק כדי לקבל את הווידיאו במהירות גבוהה ולשלוח את הפקודות של השלט בחזרה לענן.
אז כמה מהיר צריך להיות החיבור שלי?
בגוגל לא אומרים עדיין. גרסת הבטא הטכנית של השירות, שהופצה בארה"ב בשם Project Stream בסתיו אשתקד, דרשה מהירות חיבור של 25 מגה-ביט לשנייה כדי לשדר וידיאו Full HD ב-60 פריימים לשנייה. לטענת גוגל, המוצר הסופי עשוי להיות סלחני יותר. שידור 4K, לעומת זאת, צפוי לדרוש חיבור מהיר בהרבה.
זה יעבוד בישראל?
אנשי גוגל דיברו באירוע על כך שהם ממוצבים טוב יותר מכמעט כל חברה אחרת להשיק שירות כזה בגלל היקף התשתית שלהם. עם זאת, החברה הכריזה רק כי במהלך 2019 היא צפויה להשיק את סטאדיה בארה"ב, קנדה, בריטניה וחלק ממדינות אירופה. ישראל, כידוע, אינה אחת מאלה.
וכן, זה לא באמת עונה על השאלה "האם זה יעבוד כאן". יש לא מעט שירותים שהיו זמינים בישראל בדרכים כאלה ואחרות עוד בטרם הושקו בארץ באופן רשמי. עם זאת, כאן מדובר במצב שונה - סטאדיה אינו ספוטיפיי או נטפליקס. שני אלה אומנם רגישים למהירות החיבור, אבל יכלו לספק חוויה מצוינת בישראל עוד בטרם הושקו כאן רשמית. המקרה של סטאדיה שונה. אם לא יהיו שרתי משחק קרובים מספיק לישראל, לצד ערוצים מהירים להעברת האות, עלול להיווצר מצב שבו המשחקים יקרטעו.
רגע, זו חנות או שירות בדמי מנוי?
גוגל לא מספרת. נכון לעכשיו לא ברור אם כדי לשחק בסטאדיה צריך לרכוש משחקים, לשכור אותם לתקופה קצובה או לשלם דמי מנוי חודשיים. יש עוד אפשרויות כמובן: ייתכן שתקבלו כמה שעות משחק בחינם ואז תידרשו לשלם, או שתצברו קרדיטים בדרך אחרת. אפשר להניח שיהיו כמה מודלים של תשלום.
אז מה צריך כדי לשחק חוץ מחיבור טוב?
מכשיר שמריץ כרום. זה יכול להיות מחשב נייח, נייד, סמארטפון, טאבלט או טלוויזיה עם כרומקאסט. לגוגל לא אכפת - תוכלו אפילו לעבור ממכשיר למכשיר תוך שמירה על מצב המשחק (כפי שניתן לראות בסרטון למטה). השירות יתמוך בעכבר ומקלדת, בבקרי USB סטנדרטיים או בבקר הייעודי של סטאדיה, שהושק יחד עם השירות.
הבקר הזה הוא חידוש מעניין. הוא לא מתחבר למכשיר שדרכו אתם משחקים, אלא ישירות לשרתי גוגל דרך החיבור האלחוטי שלכם. זה יאפשר לכם להמשיך ולשחק עם אותו שלט גם כשאתם עוברים ממכשיר למכשיר, וכן יקצר את זמן הפנייה לשרת, מכיוון שהיא תעבור ישירות לענן.
האם סטאדיה יהיה טוב יותר מפלייסטיישן, אקס-בוקס או סוויץ'?
זו שאלה מסובכת. על פניו, יש יתרונות מהותיים לגישה של גוגל. עצם זה שכל המשחקים רצים בענן של גוגל יכול לאפשר חוויות משחק שטרם נראו - מבחינת הגודל והסיבוכיות שלהן. הדוגמה שנתנה גוגל באירוע ההשקה הייתה של משחק באטל רויאל עם 1,000 משתמשים במקום 100, אבל אפשר לחשוב גם על משחקים המוניים עם שרתים שעליהם יש עשרות או מאות אלפי אנשים.
הפעלת המשחקים בענן של גוגל אמורה למנוע שימוש בצ'יטים או כלי פריצה. אלה מתאפשרים במשחקי אונליין כששחקן מצליח להשתמש בחלק המקומי של המשחק כדי "לעבוד" על השרת, או כשהחלק המקומי הוא בעצמו השרת. במקרה של גוגל, השחקנים מתחברים דרך דפדפן ומקבלים גישה מינימלית. ואל לנו לשכוח כי בסטאדיה המשחקים אמורים להתחיל מיד, תוך חמש שניות, עם חיבור מהיר מספיק.
מצד שני, סטאדיה יוצר תלות בין המשחק לבין חיבור האינטרנט שלכם - ואנחנו עדיין לא נמצאים בעידן שבו רשת האינטרנט מספיק יציבה, הן ברמה של אספקת השירות והן ברמת הרשת הביתית.
מה עוד מגניב כאן?
החיבור בין השירות לבין חוויות אינטרנט מוכרות נראה, על פניו, מגניב מאוד. סטאדיה יאפשר לכם לשלוח רגע מסוים במשחק כקישור. בקושי שרדתם מפגש מפחיד עם זומבים במשחק? ספרו לחברים שלכם, ותנו להם הזדמנות לראות אם גם הם יצליחו לשרוד מפגש זהה. אם אתם מזרימים את המשחק ליוטיוב, תוכלו לאפשר לאנשים להצטרף אליכם בלחיצת כפתור, ואם נתקעתם במשחק, תוכלו לבקש מהשירות למצוא סרטון יוטיוב שמדגים איך עוברים את החלק הבעייתי.
האם זהו העתיד?
זה חלק ממנו. חברות משחקים מנסות לייצר שירות סטרימינג למשחקים כבר שנים ארוכות. כיום אנחנו יודעים שמיקרוסופט ו-EA עובדות על שירותים כאלה. גם אמזון כנראה עובדת על אחד. לסוני ו-Nvidia כבר ישנם השירותים שלהן.
אבל אל תצפו שסוני או מיקרוסופט יפסיקו לייצר קונסולות חדשות. פלייסטיישן ואקס-בוקס הבאות יגיעו לשוק פשוט כי רשת האינטרנט עדיין לא בשלה להחליף את העיבוד הלוקאלי עבור מספיק אנשים. האם בעוד עשור כל הקונספט של מחשבי גיימינג וקונסולות ייראה מיושן? זה כבר נשמע יותר הגיוני.