שתף קטע נבחר

 

סושי ברחפן: הישראלים שעקפו את אמזון

פלייטרקס הישראלית מתחרה בגוגל, אובר וענקיות אחרות על שוק המשלוחים ברחפנים: באיסלנד היא מחלקת סושי ועוד מוצרים כבר 3 שנים ובקרוב תתחיל להטיס המבורגרים בצפון קרוליינה. המנכ"ל יריב בש, אחד היזמים שמאחורי החללית בראשית: "שאמזון יקנו אותי? אם המחיר יהיה מתאים, אני בעד"

זה לא עניין שגרתי לראות חברה ישראלית מתחרה מול ענקיות רב-לאומיות כשווה בין שווים. וזה קורה עכשיו בשוק הרותח מרוב פעילות של הובלת משלוחים באמצעות רחפנים. שתי החברות הבולטות שמתמודדות כאן ראש בראש הן גוגל, באמצעות חברת ווינג (Wing) מקבוצת אלפבית, ואובר באמצעות חברת אלווייט (Elevate) שבבעלותה. אבל בעוד הענקית אמזון משתרכת מאחור, דווקא חברת הסטארט-אפ הישראלית הזאטוטה פלייטרקס (Flytrex) מתייצבת על קו הזינוק כשווה בין שווים.

 

רחפן פלייטרקס באיסלנד (צילום: יח
רחפן פלייטרקס באיסלנד(צילום: יח"ץ)

 

הרבה כסף טמון בטכנולוגיה הזו של הובלה אוטונומית באמצעות רחפנים. החברות מדברות על שאיפה לעולם נקי ממזהמים, על חלופה לכלי הרכב המזהמים את העיר, על בטיחות גבוהה יותר מעולם התחבורה הקרקעית, וזה גם נכון. אבל כשעושים את החישוב הכספי של העלויות מבינים שהובלה באמצעות רחפנים עשויה להיות הבוננזה האמיתית של העשור הקרוב, אפילו יותר מהטכנולוגיות המתחרות של הובלה בכלי רכב אוטונומיים קרקעיים.

 

תמונת המצב נכון להיום: חברת ווינג, שצמחה במעבדת החדשנות X research של אלפבית, קיבלה היתר לניסוי באוסטרליה כבר ב-2014 ועד היום הובילה כ-55 אלף משלוחים של מנות כמו בוריטוס, תרופות וציוד ביתי. ממש לאחרונה היא שודרגה לרישיון להפעלה מסחרית של השירות באוסטרליה. החודש היא גם התחילה בניסוי משלוחי רחפנים בהלסינקי, פינלנד, אבל גולת הכותרת שלה הוא הרישיון שקיבלה מרשות התעופה האמריקאית (FAA) להובלה ברחפנים באיזורים כפריים בווירג'יניה. מדובר ברישיון מקביל לאלה של חברות תעופה, והוא הראשון והיחיד שניתן בארה"ב.

 

צפו ברחפן של פלייטרקס באיסלנד

צפו ברחפן של פלייטרקס באיסלנד

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

 

חברת אובר אלווייט פועלת בשיתוף ענקית המשלוחים אובר איטס (Uber Eats), שגילגלה 1.5 מיליארד דולר ב-2018. עד כה החברה ערכה ניסויים בסאן דייגו, קליפורניה, והיא עומדת להתחיל שם בשירות במודל עסקי. לעומת אלה, לקוחות אמזון עדיין מחכים למימוש הבטחתו של המנכ"ל והמייסד ג'ף בזוס, לקבלת המשלוחים שלהם אל מפתן הדלת באמצעות רחפנים. פרשנים העריכו שמערכת כמו שתיאר בזוס לא תהיה ישימה לפני 2025. בחברה טוענים שהיא מחויבת לעמידה במטרה שהגדירה – קבלת המשלוח תוך 30 דקות מההזמנה – ומיטב המומחים שלה עובדים על זה במרכזי פיתוח בארה"ב, אוסטריה, צרפת, בריטניה וישראל.

 

כן, ישראל מתחילה להצטייר כמוקד חדשנות גם בעולם הרחפנים. בתחום של הובלת משלוחים החברה הבולטת היא פלייטרקס. לחברה יש ניסיון של שלוש שנים עם פרוייקט מסחרי ברייקיאוויק, איסלנד, בשיתוף חברת אהה (Aha) המקומית. לפני כשנה הייתה פלייטרקס החברה הישראלית היחידה שזכתה במכרז ענק של הממשל האמריקאי להוכחת יכולות בתחום הרחפנים. אמזון, אגב, לא הצליחה להיכנס במכרז.

 

מנכ"ל החברה, יריב בש, הוא אחד ממקימי יוזמת SpaceIL, שהצליחה להביא חללית ישראלית אל הירח. ביומיום הוא טרוד בהובלת סושי באיסלנד והמבורגרים בצפון קרוליינה. בשיחה עם ynet הוא מספר שהפרויקט באיסלנד מתקדם משמעותית. בשלבים הראשוניים נדרשה החברה להביא את המשלוח לנקודת פריקה, ממנה הוביל שליח ממנוע את המשלוח אל הלקוח. כעת קיבלה החברה היתר להביא את המשלוחים עד לחצרות הלקוחות, מה שמהווה ציון דרך בקנה מידה עולמי.

 

יריב בש מנכ
לא מצפה לטיפ. יריב בש, מנכ"ל פלייטרקס(צילום: יח"ץ)

אנשים מזמינים באמצעותכם בגלל הטכנולוגיה או בגלל האוכל?

"ההגדרה שלנו היא, שממש לא משנה ללקוחות אם זה רחפן מביא להם את האוכל או חפרפרת מאומנת. מה שמעניין אותם זה לקבל את האוכל הכי מהר ובצורה נוחה. הלקוחות מלהבים מזה שהם מקבלים את הסושי בתוך רבע שעה ובמקום שעה ורבע, בלי לתת טיפ ובלי להתלבש במיוחד כדי לפתוח לשליח את הדלת".

 

כמו שגילו כל יזמיות הרחפנים, הבעיות בהפעלת השירות אינן רק טכנולוגיה ורגולציה אלא בראש ובראשונה החשש של הציבור. אנשים חוששים שרחפנים פוגעים בפרטיותם, שהם יעשו רעש ושהם עלולים ליפול להם על הראש. בש מבטיח שאף אחד מאלה לא יקרה: לרחפנים של פלייטרקס אין מצלמות, הם שקטים כפרפרים והפרופיל הבטיחותי שלהם מוכח בפוליסת ביטוח זולה במיוחד. הם פשוט לא נופלים.

 

הפרויקט האמריקאי של פלייטרקס היה אחד מעשרת הזוכים מתוך 149 מתמודדים במכרז הרחפנים של ארה"ב. זוכות אחרות היו גוגל, מיקרוסופט, CNN ו-FedEx והפרוייקטים כוללים צילום חדשות, אבטחת שדות תעופה, הובלת תרופות ואפילו הדברת יתושים. המכרז נועד להניע פיילוט רחב היקף לשילוב מערכות טיס לא מאוישות (Unmanned Aircraft Systems) בכלכלה האמריקאית, בתמיכתו של הנשיא דונלד טראמפ. להערכת משרד התחבורה האמריקאי, בתוך עשור יגיע היקף העסקים בתחום הרחפנים המסחריים ל-82 מיליארד דולר בשנה והענף יעסיק 100,000 עובדים.

 

רחפן פלייטרקס באיסלנד (צילום: יח
מה הבאת לי? קבלת המשלוח מרחפן פלייטרקס(צילום: יח"ץ)

 

פלייטרקס מקימה מערך משלוחים עבור משרד התחבורה של צפון קרוליינה (NCDOT). בחודשים הקרובים הוא יתחיל לנוע. שלא כמו באיסלנד, הרגולציה האמריקאית חוששת ומכבידה: אסור להטיס רחפנים אוטונומית, אסור להטיס מעל בני אדם, אסור להתרחק מעבר לקו הראייה של המפעיל, אסור בחושך. כל אלה עלולים לטרפד לחלוטין את הפרוייקטים וברשות התעופה האמריקאית מודעים לזה. למעשה, המכרז שבו זכתה פלייטרקס, נועד ללמוד מקרוב את יכולות הטכנולוגיה ולכתוב מחדש את החוקים. "אנחנו עובדים עם רשות התעופה האמריקאית לכתוב את החקיקה החדשה", אומר בש, "יש הרבה מאוד ניירת, הם מתגלחים עליי, אבל כל מה שאני מבקש מטופל בקדימות גבוהה".

 

תתארו לכם תמונה שבה חברה ישראלית קטנה מתל אביב היא שותפה לכתיבת חוקי התעופה החדשים לרחפנים, בעוד חברות אמריקאיות גדולות נותרות מחוץ למשחק.

 

איך קרה שאמזון למשל, היא לא גורם משפיע מרכזי?

"הם לא התקבלו לפיילוט. קראנו כתבה שבה אחד הבכירים סיפר שהם הגישו 14 הצעות לתוכניות לפיילוט ואף אחת מהן לא התקבלה. אולי בגלל שטראמפ ובזוס הם לא חברים. אבל אני לא מודאג מאמזון. מבחינתי, שיתחילו לפעול כמה שיותר מהר".

 

אולי פשוט שייקנו אותך וזהו?

"אין בעיה, אני בעד. אם המחיר יהיה מתאים, אני בעד".

 

רחפן פלייטרקס באיסלנד (צילום: יח
הטענת המשלוח ברחפן פלייטרקס(צילום: יח"ץ)

 

הבעייה הסינית

פלייטרקס, שהוקמה ב-2013 על ידי היזמים יריב בש ועמית רגב, הציגה גישה ייחודית: היא לא פיתחה רחפנים בעצמה אלא השקיעה את מאמציה בפיתוח מערכת לוגיסטית לניהול רחפנים מסחריים מתוצרת DJI היפנית. בפלייטקרס השקיעה קרן הון הסיכון BGV של אריק בן חמו, המשקיע הפרטי ג'ואי לאו (WeWork) ומשקיעים שוויצריים, וסך הסכום שגויס עד כה הוא 11.5 מיליון דולר. המערכת פותחה לאחר שינוי במיקוד החברה, שהתחילה את דרכה בפיתוח ערכה לצרכנים פרטיים של מערכת שליטה ברחפן שכללה מצלמת GoPro, רכיב GPS וחיבור למחשוב ענן.

 

בינתיים השוק העולמי מתקדם מהר יותר מאשר האמריקאים. ענקית התעופה הסינית SF Express קיבלה רישיון ראשון מסוגו ממינהל התעופה האזרחית של סין (CAAC) להפעלה מסחרית של רחפנים לצורך הובלת משלוחים באזורים מרוחקים, והיא משגרת משלוחים בתוך 36 שעות גם לאיזורים מרוחקים בסין. מרגע ההזמנה כשעל הכוונת הרחבת השירות לערים גדולות בסין. חברת זיפליין האמריקאית מפעילה שירות מסחרי של הובלה ברחפנים ברואנדה, אפריקה וכבר הטיסה עד כה אלפי משלוחים. לאחרונה הודיעה כי תתחיל בקרוב בשירות חדש בשיתוף ממשלת גאנה. גם ענקית ההובלה האווירית UPS נמצאת חזק בתחרות, והיא אף מפתחת דגמי רחפנים משלה.

 

רחפן של ווינג באוסטרליה (צילום: מתוך הבלוג של Wing)
רחפן של ווינג באוסטרליה(צילום: מתוך הבלוג של Wing)

 

הרחפן של ווינג בפעולה

הרחפן של ווינג בפעולה

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

 

חברת בואינג מפתחת רחפן מטען ענק במסגרת פרוייקט HorizonX, המסוגל לשאת מטען במשקל של 250 ק"ג. חברת AirSpaceX הציגה רחפן מטענים עם טווח של 120 ק"מ ומהירות מירבית של 250 מייל בשעה. בקנדה הציגה חברת DDC רחפן מטענים המסוגל לשאת מטען של 12 ק"ג למרחק של עד 60 ק"מ גם בתנאי מזג אוויר קשים בצפון קנדה. חברת Workhorse האמריקאית פיתחה מערכת הובלת מטענים מתוחכמת, המורכבת מרחפן מטענים הנישא על גבי משאית משלוחים חשמלית: בעוד המשאית מתקדמת בין היעדים הרחפן נוטל אוטומטית את החבילה, מוביל אותה אל הלקוח, ואז חוזר אוטומטית לתחנת העגינה שלו על גג המשאית.

 

פלייטרקס דווקא אינה מנסה לפתח רחפנים בעצמה, אלא מתבססת על רחפנים מתוצרת DJI הסינית. הטכנולוגיה שלה ממוקדת במערכת השליטה והבקרה שמנהלת את הובלת המשלוחים בצורה אוטנומית. הבחירה ב-DJI, ללא ספק החברה המובילה בעולם, עלולה להתגלות כבעייתית בעידן שבו טראמפ נלחם בסינים והרשויות האמריקאיות שוקלות להטיל מגבלות על DJI כמו על וואווי לפניה.

 

הצרות של DJI משפיעות עליכם?

"הרחפן מבחינתי הוא חומרה בלבד, לא מתחבר לאינטרנט אלא רק למודול התקשורת שבשליטתי. שמענו רמזים מכל הכיוונים בעניין, גם דיברנו עם רשות התעופה האמריקאית וכרגע מבחינתם אין מניעה. בינתיים הם עוד לא מפריעים. בכל מקרה אנחנו ערוכים ונשתדל לא להיות מופתעים. המערכת שלנו אגנוסטית לרחפן אז אין לי בעיה".

 

הציבור בצפון קרוליינה ערוך גם הוא לרחפנים? לרעש, לבעיית הפרטיות?

"באיסלנד אנחנו טסים מעל רוב העיר, שכונות שלמות, ורק בשני מקומות ביקשו שלא נטוס מעליהם: שדה התעופה וגן החיות. בהתחלה הם נורא פחדו מהרעש ואמרו לנו שיאשרו נחיתה בחצר של הלקוחות רק אם נביא אישורים מראש מכל מי שגר ברדיוס של 50 מטר מהיעד. שזה קצת מקלקל דברים. אבל אחרי שנחשפו לעוצמת הרעש בנקודות הציבוריות שהפעלנו, אמרו שאין בעיה. אתה יכול להתרשם מהסרטונים, ששומעים בהם את ציוץ הציפורים חזק יותר מאשר רעש המנועים".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: יח"ץ
רחפן של פלייטרקס
צילום: יח"ץ
מומלצים