שתף קטע נבחר

חשד: שתי נשים עקצו מאות אנשי עסקים

במשטרה מכנים את הסיפור: "עוקץ פרימיטיבי": גבר כריזמטי ושתי צעירות יפות, בעלי חברת "עוצמה פרסום ושיווק", הציעו לאנשי עסקים חבילת פרסום באלפי שקלים, והשאירו אותם בלי פרסום ובלי הכסף

שירה ברגר היא אם חד הורית שמפרנסת לבדה את ילדיה מעבודות בליצנות ובסיפור סיפורים. לפני קצת פחות משנה הגיעה לביתה ה"פ, אשת מכירות כריזמטית מטעם חברה בשם "עוצמה פרסום ושיווק", ובפיה הצעה קוסמת: "תמורת 7,000 שקלים תקבלי סל שלם של שירותי שיווק שיגדילו את מעגל הלקוחות שלך".

 

ברגר היססה, אבל מכיוון שלעוסקים זעירים כמוה יש קושי גדול להגיע ללקוחות חדשים, וה"פ נראתה כל כך אמינה ומשכנעת, היא הסכימה וחתמה על חוזה עם החברה. הסיפור התמים הזה נגמר בתלונה במשטרה ובתביעה בבית משפט. ברגר לא קיבלה כל תמורה לכספה, וכשדרשה אותו בחזרה לא היה עם מי לדבר.

 

במשטרה מכנים את הסיפור הזה עוקץ פרימיטיבי, והוא באמת מטופש עד גאונות, עד כדי כך שמאות עוסקים זעירים ועסקים קטנים נפלו ברשתו. שתי נשים וגבר, כריזמטיים להפליא, מקימים חברות, מבטיחים הבטחות, מקבלים כסף ונעלמים - רק כדי לצוץ לאחר כמה חודשים בזהות חדשה. קבלו את העוקץ, גירסת המשולש.

 

פותחים וסוגרים חברות

בקודקודו האחד של המשולש ניצבת ה"פ, יפה וכריזמטית, נשואה, בתחילת שנות ה-20 לחייה. בקודקוד השני נמצאת טלי פרג'ון, רווקה בת 30 פלוס. את הקודקוד השלישי מאייש אביטל (טל) הררי, נשוי, בשנות ה-40 לחייו.

 

ה"פ היא היום מנהלת של חברה בשם אקו פרסום ושיווק. החברה הפועלת מרחוב ברנר 5 בתל אביב ומשווקת במרץ מדריך שייקרא "עשרת הגדולים". אנשי הטלמרקטינג וסוכני המכירות המיומנים של החברה מציעים לבעלי עסקים קטנים ועוסקים זעירים עסקה שנשמעת משתלמת ביותר: שלמו 6,000 שקל ובתמורה קבלו מודעת עמוד במדריך עסקים כרומו נוצץ שיופץ ב-200 אלף עותקים ברחבי גוש דן בינואר 2009. בנוסף, תקבלו חשיפה באתר האינטרנט של החברה, שיקודם בצורות חדשניות ומתוחכמות בגוגל. האם יש טענות שאקו פרסום ושיווק עוסקת במעשי עוקץ? חד משמעית, לא.

 

אלא שכאשר מפשפשים בקורות החיים של ה"פ מגלים כי בחודשים האחרונים היא נחקרה במשטרה בחשד לעבירות מרמה שבוצעות במסגרת חברה אחרת, עוצמה פרסום ושיווק, שהפעילה, לפחות לכאורה, שיטות דומות לשיטות של אקו פרסום ושיווק, ובינתיים הפסיקה את פעילותה. בתחילת אוגוסט עבר חומר החקירה לפרקליטות מחוז מרכז, בליווי המלצה להעמיד אותה לדין פלילי.

 

הבעלים והמנכ"ל של חברת עוצמה פרסום ושיווק היתה טלי פרג'ון, הצלע השנייה במשולש. גם היא נחקרה במשטרה בחשד לעבירות מרמה, וגם בעניינה המשטרה סבורה שיש מספיק ראיות להעמדתה לדין.

 

כיום אין קשר בין ה"פ לפרג'ון, והן מטיחות אחת בשנייה טענות הדדיות, אבל בעברן היו חברות טובות. ההיכרות ביניהן במסגרת חברת עוצמה פרסום ושיווק הולידה שיתוף פעולה בחברה נוספת בשם גמא 9, שגם מעלליה נחקרו על ידי המשטרה ונמצאו חשדות חמורים לעבירות מרמה. הפעם נרשמה ה"פ כבעלי החברה, ופרג'ון כמנהלת מכירות.

 

כיועץ לשתי החברות, עוצמה פרסום ושיווק וגמא 9, שימש אביטל הררי, הקודקוד השלישי במשולש, שבינו ובין פרג'ון יש היכרות רבת שנים מעבודה בחברה אחרת, "המרכז למידע ובינוי", שעסקה גם היא בענף השיווק והפרסום. לפי שיטת הכסאות המוזיקליים, הפעם היה הררי הבעלים ופרג'ון עבדה בה כאשת מכירות.

 

למרבה הפלא, גם החברה הזאת, כמו חברת עוצמה פרסום ושיווק, נתבעה בעבר, כבר ב-2006, על ידי אחד מלקוחותיה בתביעה אזרחית בגין הבטחות שווא. הררי ופרג'ון נכללו בתביעה נגד החברה. אבל התביעה נגדם נדחתה. בית המשפט חייב רק את החברה בתשלום לתובע.

 

במשטרה חושדים שהשושלת העוקצנית הזאת פועלת זמן רב, תוך שהיא מפעילה שיטות פשוטות אך יעילות להפיל אנשים תמימים בפח. הפעילות העיקרית של השלושה מתרכזת סביב חברת עוצמה פרסום ושיווק.

 

שם פרג'ון היתה כאמור המנכ"ל והבעלים, ה"פ היתה אשת מכירות במשך כמה חודשים, והררי היה באופן פורמלי יועץ, אך עובדים וספקים של החברה העידו במשטרה כי למעשה הוא תיפקד כבעלים וכמנכ"ל. במקביל לחקירה המשטרתית נגד החברה, הוגשו נגדה עשרות רבות של תביעות האזרחיות על ידי לקוחות שטוענים שנפגעו מהבטחות שווא שהבטיחו להם נציגיה. חלק מהתביעות הסתיימו בפסקי דין נגד החברה, וחלקן עדיין מתבררות.

 

הצ'קים נשלחים לפריטה

איך התבצע העוקץ? על פי החשד, כיוונו השלושה את חיציהם לפרופיל מאוד מסוים של קורבנות: עוסקים זעירים מקשת רחבה של תחומים, מאינסטלטורים דרך מתקשרים ומורים ליוגה, וכלה במעבירי סדנאות למיניהן שמשוועים ללקוחות חדשים. לאחר איתורם, נהגו פרג'ון או ה"פ להסביר שהם נבחרו מבין מאות נותני שירות אחרים על סמך יכולותיהם המקצועיות יוצאות הדופן, ולהציע להם חבילת פרסום ושיווק מפתה תמורת אלפי שקלים. ההצעה כללה פרסום באתר אינטרנט "שיעלה לאוויר בימים הקרובים", הפצת מצגת פרסומית בקרב חברות מובילות במשק, או שירותי טלמרקטינג.

 

למתלבטים הבטיחו נציגי המכירות החלקלקות שיארגנו להם סדנאות בארגונים גדולים. הרווחים מאותן סדנאות, כך הבטיחו, יכסו את התשלום לחברה. במטרה ללחוץ על הלקוחות, הסבירו להם כי עוד הערב או בימים הקרובים עומדת להיערך פגישה עם נציגי חברות גדולות במשק, ולכן יש צורך לחתום על החוזה בו במקום. הקורבנות שנפלו בפח שילמו סכומים שבין 5,000 ל-18,000 שקל בצ'קים בכמה תשלומים.

 

מקץ כמה שבועות, כשהבינו שלא יקבלו שום תמורה לכספם, ביטלו את הצ'קים ופנו בזעם למשרדי החברה. הם קיבלו תשובות מגומגמות ותירוצי "לך ושוב", ולאחר כמה חודשים גילו שהטלפונים של החברה נותקו ומשרדיה התרוקנו. בחלק מהמקרים לקוחות התפתו לרשום צ'קים שאינם מסומנים "למוטב בלבד", וגילו שהצ'קים נמכרו זה מכבר לפורטי צ'קים.

 

נראה שאחד הגורמים שפעלו לטובת השלושה היו כישורי המכירות המעולים של ה"פ ופרג'ון והחזות מעוררת האמינות שלהן. זה מה שעבד במקרה של שירה ברגר. "הבהרתי לה"פ שאני אמא חד הורית ומפרנסת יחידה", מספרת ברגר.

 

"הסברתי לה שמבחינתי הוצאה כזאת היא מאוד יוצאת דופן ושאני רוצה לדעת שאני עושה עסקה טובה. היא אמרה לי שהיא מבינה מה זה להיות אמא, שגם לה יש ילדים. הזהרתי אותה מאה פעמים שאני לא רוצה למצוא את עצמי במצב שהוצאתי לשווא את הכסף. מה ששכנע אותי בסופו של דבר לחתום היה שה"פ התחייבה לי שבנוסף לפרסום באינטרנט ולמצגת הם מתחייבים לספק בין הופעה אחת לשניים ברבעון, כך שבסופו של דבר, תוך מספר חודשים ההשקעה שלי תוחזר".

 

כשההבטחות לא קוימו וכשברגר התקשרה אל החברה, הבטיחה לה פרג'ון שהכל יהיה בסדר. ברגר התקשרה לה"פ: "היא היתה מאוד נחמדה, היא אמרה לי שהיא מזועזעת אבל שאין לה מה לעשות. היא הפנתה אותי שוב לפרג'ון. פרג'ון מצידה הבטיחה שתחזיר לי את הכספים, אבל את הכספים לא קיבלתי עד היום".

 

ברגר הגישה תלונה במשטרה נגד חברת עוצמה פרסום ושיווק ונגד פרג'ון. מאותו רגע, לדבריה, הפכה פרג'ון לתוקפנות ואיימה עליה שתתבע אותה משום שהרסה לה את העסק. ברגר גם הגישה תביעה נגד החברה. לא הוגש כתב הגנה, והחברה חויבה לשלם לברגר 12,000 שקל. אלא שלברגר אין ממי לגבות את הכספים. כמה שבועות לאחר הגשת התביעה נסגרו משרדי חברת עוצמה פרסום ושיווק, וגם מספר הסלולרי של פרג'ון לא היה זמין יותר.

 

"הפיתוי היה גדול, אז חתמנו"

גם לאחיעם וטאיה רוה, העוסקים בתוספי תזונה, ביו אנרגיה והילינג, כבר לא היה ממי לגבות את הכסף. "הגיעה אלינו נציגה ואמרה לנו שחייבים לחתום בדחיפות כי ביום ראשון יש להם פגישה עם חברות שבהן נוכל להעביר הרצאות, כמו אינטל ועיריית חולון", מספרים בני הזוג, שתבעו את חברת עוצמה פרסום ושיווק בבית משפט לתביעות קטנות בתל אביב.

 

"הפיתוי היה גדול וחתמנו, אבל מיד לאחר שהם יצאו, הזעקנו חבר שבמקרה עובד באינטל, והוא סיפר לנו שבאינטל בכלל לא עובדים ככה. חיפשנו באינטרנט וראינו שחברת עוצמה פרסום ושיווק זה למעשה חבורת שרלנטים.

 

שלחנו להם פקס ומייל שאנחנו מבטלים את ההסכם, אבל התברר שהצ'קים כבר נמסרו לניכיון" (פריטת צ'קים- נ.ס., צ.ש) כמו בעשרות מקרים אחרים, גם במקרה זה לא הופיע כל נציג מטעם חברת עוצמה פרסום ושיווק לדיון, ובית המשפט פסק כי על החברה לשלם לבני הזוג רוה את הסכום שתבעו, אבל אין ממי לגבות אותו.

 

סיפור דומה מספרת איילת פוגל, קוראת בקלפים, בתביעה שהגישה נגד עוצמה פרסום ושיווק ונגד פרג'ון. גם פוגל חתמה על חוזה עם חברת עוצמה פרסום ושיווק תמורת הבטחות שלא קוימו. לדבריה, היא התבקשה לכתוב את הצ'קים לפקודת חברה בשם קומפיודיל, שהוצגה בפניה על ידי ה"פ ופרג'ון כחברת גרפיקה, אולם התברר בדיעבד שהיא חברה לניכיון צ'קים.

 

גם במקרה של פוגל לא הוגש כתב הגנה מטעם עוצמה פרסום ושיווק ומטעם פרג'ון, ובית המשפט פסק לטובתה את הסכום שביקשה. גם במקרה הזה, מיותר לציין, אין ממי לגבות את הכסף.

 

איפה הם היום?

בחצי שנה האחרונה הגיעו למשרדי יחידת ההונאה של מחוז מרכז במשטרה תהלוכה הזויה של ליצנים, מספרי סיפורים, נגני כלי נשיפה, מתקשרים, מורים ליוגה ועוד, וכולם סיפרו סיפור דומה לסיפור שגוללו ברגר ואחרים. ביחידת ההונאה, בראשותו של רב פקד יורם סלקמן, התקבלו לא פחות מ-41 תלונות. צוות חקירה מיוחד בראשותו של פקד משה ליפשיץ חקר את התלונות.

 

מבדיקת "ידיעות אחרונות" עולה כי רשימת הנפגעים של חברת עוצמה פרסום ושיווק כוללת מאות אנשים, ששילמו לחברה כספים בהיקף כולל של מיליוני שקלים. כאשר זומנה פרג'ון לשיחה, היא הסבירה שמדובר בבעיה עסקית וטענה כי מקורו של מבול התלונות הוא בהתאגדות מכוונת נגדה. כדי להשיג אישור סופי לחשדות הפליליים נגד החבורה נאלצה המשטרה לבצע האזנות סתר. כשאלה הושמעו לפרג'ון, היא התמוטטה ואושפזה בבית חולים, ולאחר מכן שוחררה.

 

פרג'ון, הררי וה"פ מתהלכים כיום חופשיים ויכולים להמשיך ולפתוח ולסגור חברות כאוות נפשם. הפרקליטות עדיין לא החליטה אם להגיש נגדם כתב אישום, ועד שיוחלט מה לעשות בעניינם יכול לחלוף זמן רב, חודשים ואולי אפילו שנים. גם אחרי שיוגש נגדם כתב אישום, וגם אם יורשעו בסופו של הליך וייענשו, הם עדיין יוכלו להמשיך ולפתוח חברות. בחוק אין שום מניעה לכך.

 

גם אנחנו, כמו חוקר פרטי ששכרו לקוחות שנפגעו, ניסינו בשבועות האחרונים למצוא את פרג'ון. רק לאחר מאמצים מרובים הצלחנו לאתר אותה, באמצעות עורך דינה. לטענתה, היא מתגוררת כרגע בבית חברה (שאת כתובתה סירבה למסור) במטרה להתחמק מלקוחות החברה, שלטענתה גילו ביטויי אלימות כלפיה.

 

גם החוקר הפרטי לא הצליח למצוא נתונים באשר לכתובת עדכנית שבה היא מתגוררת, ומצא שהיא אינה רשומה כמשלמת חשמל, מסים או תשלומים לחברת ערוצי טלוייזיה בכתובת כלשהי בארץ. בנוסף, לא רשום על שמה שום נכס נדל"ן או כלי רכב בארץ, ועל חשבונותיה בבנק קיימים עיקולים. מספרי הטלפון הסלולריים שהשאירה ללקוחות וגם לספקים מנותקים.

 

תגובות

ה"פ: "עבדתי בחברת עוצמה בסך הכל ארבעה חודשים ובמהלכם לא הייתי מודעת לעובדה שהחברה הבטיחה הבטחות שאין להן כיסוי. לא לחצתי מעולם על שום לקוח לחתום על חוזה במהירות. לאחר שהוזמנתי לחקירת משטרה בעניין עוצמה החלטתי לעזוב את החברה לאלתר. לאחר מכן החלטתי לפתוח חברה חדשה בשם גמא 9. לקחתי כיועץ לחברה את טל הררי וכעובדת את טלי פרג'ון.

 

בכל התקופה שבה הייתי הבעלים של החברה לא ידוע לי על מעשים בלתי תקינים שבוצעו במסגרתה. בדיעבד התברר לי מהמשטרה שפרג'ון הציגה מצגי שווא בשם החברה, אולם הדבר לא היה בידיעתי. כיום אין לי כל קשר עם פרג'ון ולמעשה אני נמצאת בסכסוך חריף עימה, במסגרתו אף הגשתי נגדה תלונה במשטרה. כנגד חברת אקו פרסום ושיווק אין כל תלונה. החברה פועלת בדרכים חוקיות לחלוטין ומתכוונת להוציא בחודש ינואר הקרוב מדריך מהודר לבתי עסק. גירסת הדמו של אתר האינטרנט כבר עלתה, ובקרוב יעלה האתר המשודרג. אין כל דמיון בין שיטות הפעולה של אקו לאלה של עוצמה".

 

טלי פרג'ון: "אני ישנה טוב בלילה כי לא גנבתי מאף אחד. מצד שני, אני חייבת מעל מיליון שקל. באמת ובתמים האמנתי שאתן לאנשים תמורה לכספם, אלא שנקלענו לקשיים כספיים והגעתי למצב שאני לא יכולה לתת לאנשים את התמורה. יש לי רשימה של כל האנשים שאני חייבת להם כסף, ויום אחד אני אחזיר את הכסף לכולם עד השקל האחרון. בפגישה אחת שלי שהוקלטה על ידי המשטרה ניסיתי לשכנע לקוחה להישאר בחברה, ואולי הגזמתי בניסיונות השכנוע. אם סוכנים שלי הבטיחו הבטחות ללא כיסוי זאת לא אשמתי. הסוכנים שלי קיבלו עמלות של אלפי שקלים בשבוע, והיתה להם מוטיבציה למכור ולהבטיח הבטחות שאי אפשר לקיים.

 

אני ידעתי על כך רק בדיעבד. העברת הצ'קים לחברה לניכיון צ'קים נעשתה משום שהבנק העמיד לי מסגרת מוגבלת והייתי צריכה כסף כדי להמשיך ולגלגל את העסק. ניכיון הצ'קים נעשה מול חברות שיש להן רישיון של משרד האוצר. הבעיות שיש לי היום קשות משל כל לקוח שאיבד כסף. אני לא מאחלת לאף אחד את החיים שאני חיה".

 

 

עורך דינו של אביטל הררי מסר בשמו: "תגובתו של מר הררי תועבר, ככל שתידרש, לרשויות המוסמכות".

 

עדכון: ביום 06.09.2011 נודע למערכת אתר ynet כי התיק נגד טלי פרג'ון נסגר מחמת חוסר בראיות מספיקות לצורך העמדתה לדין.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
עוצמה פרסום ושיווק: 18,000 שקל, על מה בדיוק
מומלצים