"משאבת המס": הדלק התייקר השנה בכ-7%
ההוצאה החודשית הממוצעת על אנרגיה של משק בית ב-2016 עמדה על 1,642 שקל. יותר מחצי, כ-850 שקל, הגיע למדינה בתור מס. המשפחות הישראליות, בייחוד אלה הזקוקות לרכב לצרכי עבודה, כורעות תחת הנטל: "דלק זה חתיכת תיק בבית, הממוצע החודשי הוא 2,000 שקל בלי למצמץ"
50% מהוצאות האנרגיה של משקי הבית בשנת 2016 היתה עבור מסי מדינה - כך עולה מנתוני סיכום השנה של מכון האנרגיה.
מחירי הדלק מזנקים בינואר ב-3.36%
על פי נתוני מדד האנרגיה של המכון הישראלי לאנרגיה ולסביבה לסיכום 2016, ההוצאה החודשית הממוצעת על אנרגיה למשק בית פרטי בישראל בשנת 2016 עמדה על 1,642 שקלים, מתוכה כ-850 שקלים עבור מסים. ניתן רק להתנחם בעובדה ששנת 2015 הייתה שנה יקרה מעט יותר.
שיעור המסים מסך מחיר הבנזין לצרכן עומד החודש על קרוב ל-66% ממחיר הדלק לצרכן, ומסתכם בכ-3.9 שקלים לליטר. למעשה, היקף המס על בנזין בישראל הוא החמישי בגובהו במדינות המפותחות ורק בהולנד, באיטליה, בפינלנד וביוון המס דומה או גבוה יותר.
מאז תחילת פרסום מדד האנרגיה, בשנת 2013, שיעור המיסוי ממחיר הבנזין לתחבורה עלה מרמה של 55% לרמה של כ-66%. היקף ההכנסות המדינה רק ממס הבלו על בנזין מסתכמות בכ-13 מיליארד שקל לשנה (לא כולל הכנסות ממע"מ, בלו על מוצרי דלק אחרים ומסי קנייה על כלי רכב).
בראייה שנתית עולה כי ב-2016 רשמו מחירי האנרגיה בישראל עלייה ממוצעת של כ-3.6%. מחיר הדלק רשם עלייה של כ-7% במהלך השנה, מ-5.78 שקל לליטר בינואר 2016 ל-6.16 שקלים לליטר בינואר 2017. התייקרות זו הושפעה מהעלייה במחירי הנפט מרמה של 40-35 דולר לחבית בתחילת שנת 2016, לרמה נוכחית של כ-55 דולר לחבית.
"מחירי הגז והחשמל אצלנו משתוללים"
כובד המיסוי על סעיף האנרגיה בישראל מטיל את כובד משקלו על הוצאותיהן של משפחות רבות בישראל, בעיקר מי שנזקק לכלי רכב כדי להגיע למקום העבודה.
אורנית (36) ואורן (41) עובדיה מאלפי מנשה, נשואים והורים לשני ילדים בני 12 ו-8, מרגישים את העלויות היטב. "ההוצאות על חשמל משתנות מדי חודש, אבל עומדות על ממוצע של כ-1,000 שקל לחשבון, כשהסכום משתנה בקיץ ובחורף", מספרת אורנית.
אורנית מלמדת בבתי ספר לבישול ברחבי הארץ, ואף מפעילה עסק קטן לאספקת מזון בקייטרינג, ואילו בעלה עובד כשף במלון בתל אביב. לדברי אורנית, "הדלק זה נושא טעון אצלנו בבית. בעלי עובד בתל אביב ואני עצמאית. יש לי עסק קטן למזון, וכשיש לי הזמנות מחירי הגז והחשמל אצלנו משתוללים.
"וגם הנסיעות הם הוצאה נכבדת. אני מלמדת בראשון לציון, רעננה, הרצליה. דלק זה חתיכת תיק פה בבית. ממוצע ההוצאות החודשי עומד על כ-2,000 שקל בלי למצמץ, אבל הסכום משתנה מדי חודש ובהתאם להזמנות. אלו סכומים מטורפים".
"משאבת הדלק הפכה למשאבת מסים"
יו"ר מכון האנרגיה, יוסי רוזן, מסביר: "הנתונים מראים שהיה גידול בצריכת הדלקים, בעיקר לתחבורה. זה מבטא את העלייה בכמויות כלי הרכב וזה מראה שהכלכלה הולכת קדימה ולא אחורה". יחד עם זאת הוא אומר: "הגענו לשיא של מיסוי ממנו אני מקווה שרק נרד".
לדברי רוזן, "בפועל, מה שקרה בשנה הזו הוא שאם משפחה צרכה דלקים המורכבים מ-74% דלק לתחבורה (בנזין וסולר), 22% חשמל -4% גז בישול ועוד, גם מרכיב המס היה כ-74% בדלק לתחבורה, וכ-22% בחשמל. אפילו בתקופות שבהן מחירי הדלק ירדו, הצרכן הישראלי לא נהנה מחלק גדול של ירידת מחירי הדלק, אלא הירידה זרמה לאוצר כתקבולי מס. משאבת הדלק הפכה למשאבת מסים".
מדד האנרגיה הוא מדד שפותח על ידי מכון האנרגיה והסביבה ומטרתו לשקף את רמת מחירי כלל מקורות האנרגיה במשק: דלקים, חשמל וגז טבעי. רמות המחירים של מקורות האנרגיה השונים מבוססים על המחירים שמשלם הצרכן הסופי, והם כוללים את כל מרכיבי עלויות האנרגיה, ובכלל זה את מחירי הדלקים עצמם וכן את המסים העקיפים.
המדד מפורסם על ידי מכון האנרגיה והסביבה בתחילת כל חודש וזאת ביחס למחירי הדלק שנקבעו לאותו חודש. המדד נקבע בנקודות כאשר המדד הבסיסי הינו מדד חודש ינואר 2013 העומד על 100.00 נקודות. הרכב המדד מבוסס על סך הצריכה בפועל של כלל מקורות האנרגיה השונים במשק, בתקופה שלאחר כניסת הגז הטבעי ממאגר תמר שהביא לשינוי בתמהיל האנרגיה של המשק הישראלי.
בדצמבר 2016 עמד מדד האנרגיה על 81.13 נקודות, עליה קלה לעומת ינואר 2016, בו עמד המדד על 78.29 נקודות.