המהפך שצפוי לעבור רחוב ז'בוטינסקי
מרכז עסקים חדש, עשרות מגדלי מגורים ומשרדים, 2,000 דירות חדשות ושדרוג מערכת התחבורה הציבורית - הרחוב הסואן של גוש דן, שמחבר את תל-אביב עם רמת גן, בני ברק ופתח תקווה, צפוי לעבור שינוי משמעותי
עשרות מגדלים, אלפי דירות חדשות ושדרוג התחבורה הציבורית הרחוב הסואן ביותר בגוש דן: בתחילת השבוע פורסם כי מתחם משרדים נוסף צפוי לקום ברחוב ז'בוטינסקי בפתח תקוווה, הגדול ביותר באזור, סמוך לתחנת הקו האדום של הרכבת הקלה העתידית. זהו אחד הצירים הארוכים והמוכרים ביותר באזור הביקוש, המקשר בין שלוש ערי לוויין מרכזיות בגוש דן (רמת גן, בני ברק ופתח תקווה) לבין תל-אביב.
חוץ מאותו מרכז עסקים, בחמש השנים הקרובות צפוי הרחוב לעבור שינוי משמעותי - עם הקמה של 15 מגדלים רבי קומות לאורכו, שיכללו כ-2,000 דירות חדשות, לצד שדרוג מערך התחבורה הציבורית (הרכבת הקלה). זאת במקום בניינים עם שטחי מסחר מיושנים הנמצאים כיום בציר המשרת, בין היתר, את באי מתחם התעסוקה החדש בבני ברק ואת מתחם הבורסה ברמת גן, ומאופיין בפקקים ועומס תחבורתי.
בשנים האחרונות הביעו תושבי האזור התנגדות להקמת מגדלים באזור, מחשש לצפיפות ומשינוי המרקם הקיים. אך בוועדות התכנון נאלצו ליישר קו עם המדיניות הממשלתית, שמטרתה, בין היתר, הגדלת היצע הדיור וביצוע מתיחת פנים לאזורים ותיקים.
"קידום מגדלי מגורים ברחוב ז'בוטינסקי, בא מתוך מגמה לחזק את הציר בבנייה לאורכו, תוך שמירה על רצף של חזית מסחרית ופיתוח המרחב הציבורי להולכי רגל ולטובת משתמשי הרכבת הקלה, לכשתקום", כתבו מנהלי הוועדה לתכנון ולבנייה במחוז תל-אביב באחד הדיונים שבהם אושרה תוכנית להקמת מגדלים באזור.
השראה מרחוב יפו בירושלים?
"רחוב ז'בוטינסקי צפוי לעבור בשנים הקרובות שינוי משמעותי, בדומה למה שקרה לרחוב יפו בירושלים, שהיה רחוב סואן ומכוער", מסביר מנהל קבוצת שיווק הנדל"ן סן חן, יעקב ערבליך. לדבריו, "עם הקמת הרכבת הקלה הוא הפך לאחד הרחובות היפים והנגישים ביותר בירושלים - ואני מאמין שזה מה שיקרה גם כאן בגוש דן".
היזם מצי קזיס, מנכ"ל חברת דן נדל"ן הבונה את מגדל פסגת דן בציר ז'בוטינסקי, מסביר את הבחירה במיקום הפרויקט. "לא בכדי בחרנו לבנות בין שתי תחנות הרכבת הקלה העתידית ברמת גן (תחנת ביאליק ותחנת בן גוריון)", הוא אומר, "מיקום זה מאפשר גישה מהירה יחסית לאתרים המרכזיים בתל-אביב ובגוש דן בכלל, ואנחנו מתכננים לאכלס אותו ב-2019 - סמוך לסיום העבודות על הרכבת הקלה".
עו"ד ענבל קנקה, מנהלת אגף מקרקעין בחברת נת"ע (נתיבי תחבורה עירוניים), האחראית על הקמת הרכבת הקלה, מחזקת את הדברים. "תעבורה נוחה משנה את האטרקטיביות של הנכס, ולכן ככל שמיקום הנכס קרוב לדרכי ההגעה אליו - שוויו עולה", היא טוענת. קנקה מעריכה שעם סיום הקמת תחנות הרכבת הקלה, הנכסים שייבנו על ציר ז'בוטינסקי ייהנו מהשבחה.
"בהונג קונג, למשל, שווי המגורים עלה ב-32.1% לאחר הקמת הרכבת הקלה בעיר", היא מדגימה, "במחוז סנטה קלרה בסן פרנסיסקו עלה שווי הנכסים ב-14.6%, בטינג'יין שבסין עלה שווי הנכסים ב-9.9% ובסלוניקי, יוון, שווי הנכסים לאחר הקמת הרכבת עלה בכ-11.3%. אני מעריכה שכך צפוי גם בישראל".
בדיקה שערכו החברות נת"ע ודן מצאה כי באמצעות התחבורה הציבורית, המרחק מתחנת ביאליק ברמת גן למרכז עזריאלי בתל-אביב תסתכם בחמש דקות נסיעה בקו האדום העתידי או בעשר דקות נסיעה באוטובוס. בית החולים בילינסון בפתח תקווה מצוי במרחק של 10 דקות נסיעה בקו האדום מתחנת ביאליק, ובאוטובוס מדובר בנסיעה של 20 דקות (ללא פקקים).