שתף קטע נבחר

הדואר: 51 מיליון חבילות מחו"ל ב-2016 - ראשל"צ שיאנית ההזמנות

חברת דואר ישראל פרסמה נתונים לסיכום 2016, לפיהם ישראל היא המדינה המובילה ב-OECD בהזמנת חבילות ביחס לאוכלוסייה, כאשר כל תושב הזמין בממוצע 6 חבילות בשנה החולפת: בתוך עשור הזמנו כ-283 מיליון חבילות מחו"ל והמסחר האלקטרוני צמח ב-170%

יקר פה אז מזמינים מחו"ל: אזרחי ישראל הזמינו מחו"ל ב-2016 כ-51.3 מיליון חבילות במשקל כולל של כ-8,100 טון, כך לפי נתוני דואר ישראל. נתון זה הוא חלקי, מאחר ואינו כולל חבילות שהוזמנו בשבועות האחרונים (נוצר עומס בהזמנות בגלל מבצעי בלאק פריידי, סייבר מאנדיי וחג המולד מ.ק.) וטרם הגיעו לארץ, אינו כולל נתוני חברות שילוח פרטיות וחבילות שהוזמנו בתוך ישראל. למעשה כל ישראלי קיבל בממוצע 6 חבילות בשנה האחרונה, בסך הכל מדובר בממוצע בכ-140 אלף חבילות ביום.

 

יש לכם תלונה על הדואר? כיתבו לנו >>

 

אחרי בלאק פריידיי: תוך שבוע 300 טונות חבילות בדואר

מיואשים מהדואר? החידושים שישנו את האופן שבו נקבל חבילות

 

לשם השוואה, ב-2015 הזמינו הישראלים כ-41 מיליון חבילות וב-2006, הגיעו לארץ רק 18.9 מיליון חבילות מחו"ל. כלומר, תוך עשור צמח הסחר האלקטרוני (אי קומרס) בישראל ב-170% מבחינה מספר חבילות, וב-330% מבחינת משקל הפריטים.

העלייה במספר החבילות שהגיעו לארץ. נתוני דואר ישראל ()
העלייה במספר החבילות שהגיעו לארץ. נתוני דואר ישראל

 

לאחרונה פורסם כי בחודש דצמבר הגיעו לארץ 6.2 מיליון חבילות דרך דואר ישראל. בנובמבר נמסרו ללקוחות כ-7 מיליון חבילות. לפי החברה, מספר החבילות הנכנסות לישראל עלה בחודשים אלו בכ-30% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, המשך של מגמה דומה שניכרת בשנתיים האחרונות.

 

הראשל"צים אלופי העסקאות אונליין

שיאנית ההזמנות, ביחס לגודל האוכלוסייה, היא העיר ראשון-לציון – 1.6 חבילות לתושב. בסך הכל 391,958 חבילות הגיעו לעיר. תל-אביב מדורגת במקום החמישי אך כמותית היא העיר המובילה בישראל בהזמנות - 654,289 חבילות הוזמנו השנה לשטחי העיר.

 

במקום השני, אחרי ראשל"צ, בהזמנות ביחס לגודל האוכלוסייה מדורגת רמת גן עם 243,684 חבילות בסך הכל, 1.59 חבילות לתושב; במקום השלישי פ"ת עם 361,095 חבילות – 1.56 חבילות לתושב; גבעתיים במקום הרביעי עם 89,412 חבילות – 1.55 חבילות לתושב ואחרי כן: ת"א, בת ים, רחובות, הרצליה, נתניה, קרית אתא, אשקלון, ב"ש, אשדוד, כפ"ס, חיפה, חולון, מודיעין, ירושלים ובני ברק.

סקר של מכון "שילובI2R" שנערך עבור דואר ישראל בדצמבר 2016 , בהשתתפות 501 איש בלבד ()
סקר של מכון "שילובI2R" שנערך עבור דואר ישראל בדצמבר 2016 , בהשתתפות 501 איש בלבד

 

סקר: רוב הקניות הן של אופנה, הופעות, קולנוע וסלולרי

מסקר שהזמינה חברת דואר ישראל, וכלל 501 איש, עולה כי 42% מהמשיבים קונים גם באתרים ישראלים ובאתרי קניות בינלאומיים. 18% מהמשתתפים בסקר קונים רק באתרים בינלאומיים ו-6% קונים רק באתרים ישראליים. 27% מהמשתתפים אמרו שהם קונים יותר באתרים בינלאומיים מאשר בישראליים ו-7% טענו שהם קונים יותר באתרים ישראליים מאשר באתרים בינלאומיים.

 

ואילו אתרי הקניות הכי פופולאריים בקרב הישראלים? לפי המשתתפים בסקר, עלי אקספרס ואיביי הם אתרי הקניות הפופולאריים בקרב ישראלים. אחריהם: נקסט ואמזון. 54% מהקניות ברשת הן של ביגוד, 39% של כרטיסים להופעות ולקולנוע ו-32% טלפונים סלולריים ומוצרים משלימים, אחרי כן: כלי בית (26%) וצעצועים (25%). לטענת המשתתפים בסקר, 4 מתוך 10 פריטים שמוזמנים אונליין הם מוצרים שאינם פיזיים כמו נופש, טיסות (38%) ובתי מלון (37%) כרטיסים לקולנוע והופעות (39%).


 

הערכה: רוב החבילות מתחת ל-75 דולר

לפי ההערכות של דואר ישראל ישראלים מזמינים מחו"ל בהיקף של 2 מיליארד דולר בשנה. נתוני אמת על כמה מגלגל השוק מצויים בידי חברות המוכרות אונליין ובחברות האשראי. בנובמבר, פרסמה חברת פייפאל ישראל הערכה לפיה בתקופת ינואר-אוקטובר 2016 ערכו הישראלים רכישות אונליין בהיקף של 11.8 מיליארד שקל, גידול של 18% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. בחברה צפו כי ב-2017 תירשם עלייה נוספת, אם כי מתונה יותר, של 14% בסך כל הרכישות אונליין - להיקף של 13.5 מיליארד שקל.

 

החברה לא מסרה הערכות לגבי גובה הקנייה הממוצע של ישראלי באינטרנט, או את היקף הרכישות. ניתן להעריך שרוב החבילות שמגיעות ארצה מסין, ארה"ב, בריטניה, גרמניה, פולין ומדינות נוספות, הן בשווי של מתחת ל-75 דולר – הרף מעליו יש לשלם מע"מ (יש צרכנים שמזמינים כמה חבילות בשווי זה, כדי להימנע מתשלום מס), אך יש לא מעט חבילות שעוברות שווי זה. קנייה כזאת משתלמת כשהמוצר זול בהרבה בחו"ל מאשר בארץ ואז הלקוח מוכן לשלם מע"מ או מסים נוספים שכן המחיר עדיין יישאר נמוך בהשוואה לישראל.

 

שיפור בשירות בדואר - אך יש עוד כברת דרך

ב-2016 ניכר גם שיפור ביחס של הדואר לצרכן, אך עדיין מתקבלות תלונות על הדואר ויש לחברה עוד כברת דרך לעבור. 2016 החלה ברגל שמאל שכן 2015 היתה שנה קטסטרופלית לדואר. העומס בסניפים הגיע לשיאים של תורים וערימות של חבילות. סניפים קטנים לא עמדו בפרץ, אך גם בסניפים גדולים לא היו מספיק עובדים כדי לטפל בציבור וכדי למיין את החבילות, סניפים אחרים נסגרו. חבילות רבות נעלמו.

 

בדואר הנהיגו רפורמה שבאה לידי ביטוי בין היתר בהעברת חבילות לנקודות חלוקה שאינן הדואר כמו רשתות שיווק, פיצוציות ותחנות דלק. כמו כן, חל שיפור בניהול התורים בתנועת הדוורים ובטיפול בחבילות. יחד עם זאת, כפי שקבע מבקר המדינה, מרכז החלוקה של הדואר עדיין לא בנוי לטיפול בחבילות ויש עדיין סניפים צפופים מאוד, חבילות עודן נעלמות או מאחרות וישנם אתרי סחר אלקטרוני גדולים כמו אסוס (ASOS) למשל, שפשוט הפסיקו לעבוד עם הדואר בשל מספר תלונות גדול במיוחד.

 

מנכ"ל דואר ישראל, דני גולדשטיין מסר בהודעה לעיתונות: "על מנת להתמודד עם הגידול המתמשך בהזמנות, פתחנו 300 מרכזי מסירת חבילות ודברי דואר רשום ברחבי הארץ, בשיתוף רשתות וחנויות פרטיות, זאת בנוסף ל-700 היחידות הקיימות, תגברנו יחידות ורכשנו ציוד לבית המיון על מנת למיין ולחלק את כמויות החבילות העצומות.

 

"בחודשים הקרובים נשיק בית מיון נפחי בעיר מודיעין שיקלוט וימיין עד 100 מיליון חבילות בשנה בטכנולוגיה מתקדמת שתאפשר שיפור משמעותי בזמני הגעת החבילות לבתי הלקוחות". עוד נמסר מדואר ישראל כי: "את הרבעון השלישי של 2016 סיימה חברת דואר ישראל עם 40 מיליון שקל רווח נקי וגידול במרבית מדדי הצמיחה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים