שתף קטע נבחר

נחתם הסכם להבאת אלפי עובדי בניין מסין

5 שנים לאחר החלטת הממשלה בנושא, חתמה היום משלחת של ממשלת ישראל על הסכם להבאת כ-20 אלף עובדי בניין עם משרד הסחר הסיני והתאחדות הקבלנים הסינית. בשלב הראשון יגיעו כ-6,000 עובדים זרים

זריקת עידוד למשבר הדיור? משלחת של ממשלת ישראל חתמה היום (ד') עם משרד הסחר הסיני והתאחדות הקבלנים הסינית על סיכום הנוסח הסופי של ההסכם הבילטרלי, להבאת אלפי עובדים לענף הבניין מסין. החלטת הממשלה מ-2011 להבאת עובדי בניין זרים לוותה במו"מ מתמשך של חמש שנים, עד שהוסכם על כניסה של כ-20 אלף עובדים בכמה שלבים.

 

בראש המשלחת, שנמצאת בימים אלו בסין, עומד יו"ר מטה הדיור במשרד האוצר, אביגדור יצחקי, וחברים בה יו"ר הוועדה הבין-משרדית להסכמים בילטרליים, אמנון בן עמי (לשעבר מנכ"ל רשות האוכלוסין וההגירה); מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, אשל ארמוני; נציגי משרד החוץ ועוד.

הנציגים הישראלים והסינים בעת החתימה על ההסכם. במרכז: יו"ר התאחדות הקבלנים הסינית; אמנון בן עמי, יו"ר הוועדה להסכמים בילטרליים; מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, אשל ארמוני; ויו"ר מטה הדיור במשרד האוצר, אביגדור יצחקי ()
הנציגים הישראלים והסינים בעת החתימה על ההסכם. במרכז: יו"ר התאחדות הקבלנים הסינית; אמנון בן עמי, יו"ר הוועדה להסכמים בילטרליים; מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, אשל ארמוני; ויו"ר מטה הדיור במשרד האוצר, אביגדור יצחקי

בשנים האחרונות נחתמו הסכמים עם בולגריה, אוקראינה, רומניה ומולדובה להבאת עובדים לענף הבניין. ההסכם צפוי להיחתם בטקס רשמי שיתקיים בשבוע האחרון של חודש פברואר. עד למועד החתימה, יפעלו הצדדים להסדרת כל ההכנות הנדרשות להבאת העובדים באופן מיידי. הצדדים נערכים להבאת כ-6,000 עובדים בחצי השנה הראשונה לקיום ההסכם.

 

הסכמים בילטרליים שונים קודמו במהלך השנים האחרונות, בעקבות החלטת ממשלה שהתקבלה בשנת 2011 וסברה כי העסקת עובדים תחת בקרה ופיקוח תאפשר שמירה על זכויותיהם. באוצר מציינים היום כי "אחת המטרות העיקריות של ההסכמים הייתה למגר את תופעת דמי התיווך והסחר בבני אדם. הסכמים מסוג זה מאפשרים בקרה, פיקוח וליווי הגעת העובד והעברתו בישראל מטרם הגיוס ועד לסיום עבודתו בישראל".

 

שר האוצר, משה כחלון, אמר עם חתימת ההסכם כי "אחרי מאמצים שנמשכו יותר משנה וחצי, אני שמח שנציגנו חתמו היום על הסכם להבאת אלפי עובדים סינים - שיהוו זריקת מרץ לפתרון משבר הדיור. ההישג הזה הוא התחלה מצוינת לשנת 2017, לאחר ששנת 2016 הסתיימה עם שיא כל הזמנים בתכנון ושיווק קרקעות ועשרות אלפי עסקאות במסגרת תוכנית מחיר למשתכן. נמשיך את המאבק שלנו עבור הזוגות הצעירים עד לפתרון משבר הדיור".

 

שר הבינוי והשיכון, יואב גלנט, הוסיף כי "שוק הדיור בישראל סבל בשנים האחרונות ממחסור בכוח אדם, מאיטיות וממשאבים יקרים. ההסכם עם סין יביא טכנולוגיות חדישות וכוח אדם מומחה, בהתאם לחזון ולפעולה אותה אנו מובילים במשרד הבינוי והשיכון מזה כשנתיים. כניסת העובדים הסינים תביא לקיצור משך הבנייה ולהוזלת עלויות לתועלת הציבור בישראל, ובמיוחד עבור הזוגות הצעירים והחיילים המשוחררים".

 

נזכיר כי בתדרוך שערך משרד הבינוי והשיכון שלשום, סיפר אשל ארמוני, מנכ"ל המשרד, כי הוא ממריא לסין יחד עם יצחקי כדי לסיים את ההסכם הבילטראלי בין המדינות. "ב-2016 פתחנו את צוואר הבקבוק של כוח האדם", אמר ארמוני, "במהלך הביקור בסין ניפגש עם שתי חברות זרות מתוך שש החברות שזכו במכרז שפרסם המשרד להבאת חברות בינלאומיות לישראל, שיסייעו לזרז את הליכי הבנייה".

 

שר הפנים, אריה דרעי, ציין כי "תקופה ארוכה אנו נמצאים במשא ומתן עם ממשלת לסין, והחתימה על ההסכם מהווה קפיצת מדרגה משמעותית בכל ענף הבניין. הוא יסייע בפיקוח ובליווי העסקת עובדי הבניין מסין, אך מעל הכל - תם הפרק העגום של גביית דמי תיווך לא הגיוניים ממי שמגיע לעבוד בישראל".

 

נשיא התאחדות בוני הארץ (הקבלנים), רוני בריק, בירך על חתימת ההסכם: "בחתימת ההסכם קיים פוטנציאל לאיתור והבאת עשרות אלפי עובדים מקצועיים לענף הבנייה בישראל. אנו מודים לשר האוצר ויו"ר מטה הדיור על ההיענות והבנת עומק בעיית המחסור בידיים מקצועיות בענף, והשפעתה הניכרת על מצוקת הדיור. ההתאחדות מקווה כי יחלו מיידית במיוני עובדים בסין, ומבטיחה להמשיך בשיתוף הפעולה הפורה עם הממשלה, כפי שקורה במסגרת פעילות הבאת עובדים בארצות מזרח אירופה.

 

"אני מזכיר שהסכם חשוב נוסף נחתם לאחרונה עם אוקראינה, ואנו תקווה שהליכי מיון העובדים בה יחלו מיד. אנו מעריכים כי הפוטנציאל להבאת עובדים מאוקראינה עומד על 10,000 עובדים לפחות. מיצוי פוטנציאל להבאת העובדים לענף הבנייה מכלל המדינות שאיתן יש הסכם בילטרלי יכול בהחלט לענות על הצרכים של ענף הבנייה בתחום העבודות הרטובות (טיח ריצוף ושלד) ולאפשר לנו, קבלנים בוני הארץ, לעמוד במשימה של הגדלת היקף הבנייה כפי שסומנה על ידי ממשלת ישראל".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
יו"ר מטה הדיור במשרד האוצר, אביגדור יצחקי (משמאל) עם יו"ר התאחדות הקבלנים הסינית
מומלצים