שתף קטע נבחר

החוק שיגן על צרכנים מאיבוד נקודות שצברו

ועדת הכלכלה מקדמת חקיקה שתסדיר את שיטת מועדוני הלקוחות, כולל אלו של הבנקים וחברות האשראי וכן מועדוני הנוסע המתמיד בחברות התעופה. החוק מאיים בהטלת קנסות של 45-25 אלף שקל על הגופים שיפרו את סעיפיו

עושים סדר במועדוני הלקוחות. ועדת הכלכלה החלה היום (ד') לקדם חקיקה ובה הוראות מפורשות המחייבות את מפעילי שיטת השיווק הזאת במגזר העסקי. בצעד חסר תקדים, החקיקה תרחיב את ההוראות והפיקוח על ביצוען גם על הבנקים, חברות כרטיסי האשראי וחברות התעופה (מועדוני הנוסע המתמיד). מדובר על תכניות למתן הטבות לצרכנים לתקופה מוגבלת או ללא הגבלה, בתמורה לתשלום דמי חברות או צבירת נקודות וזכויות או ללא תשלום. החוק מאיים בהטלת קנסות מנהליים על העבריינים בסכום שבין 25,000 שקל ל-45,000 שקל.

 

הצעת החוק הפרטית מחייבת את העוסקים להודיע לצרכנים על סיום תקופת ההטבות או על שינויים בתנאים, שלושה חודשים מראש כשמדובר בתקופה קצובה, או שמונה חודשים מראש בתקופה לא קצובה. הוועדה הדגישה כי ההוראה בלתי נמנעת במצב הקיים, שבו צרכנים רבים מתלוננים על הפסקה פתאומית של ההטבות או צמצומן ללא הודעה מראש או בהתראה קצרה, מהלך שמונע מהצרכן לממש את ההטבות או את הזכויות שצבר.

 

במקרים רבים מדובר בפגיעה בצרכנים שבחרו לרכוש ברשת מסוימת בשל תכנית הטבות שהציעה אותה רשת, כשבפועל מודיעים להם שפג תוקפן רק בבואם לממש אותן. בלא מעט מקרים הצרכן עוד נדרש להוציא מכיסו סכומי כסף נוספים כדי לממש את ההטבות המגיעות לו ולמנוע את מחיקת הזכויות שצבר.

 (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

 

כבל סירב לבקשת דחיית מבנק ישראל 

החוק מבחין בין תכנית הטבות שהמצטרף אליה מסר לעוסק את פרטיו (דוגמת מועדון לקוחות) לבין תכנית שלא מחייבת זאת. אם נמסרו פרטי ההתקשרות עם הצרכן, ההודעה על סיום התכנית או על השינויים בה תשלח כפי שהוסכם מראש, בתקשורת הנהוגה בינו לעוסק, או באמצעים אלקטרוניים (SMS).

 

לגבי תכנית שלא דורשת את פרטי הצרכן, העוסק יחויב למסור לו מסמך על מועד סיום התכנית; אחרת נאסר עליו לסיים את התכנית או לשנות אותה - אלא בפרסום הודעה על כך 60 יום מראש, בדרך שבה העוסק פרסם את תכנית ההטבות.

 

יו"ר הוועדה, ח"כ איתן כבל (המחנה הציוני), שנמנה על יוזמי החוק, הסביר את חשיבות המהלך בטענה כי לזכויות או לנקודות בתכניות ובמועדוני הלקוחות יש ערך כספי גבוה שנכלל במאזנים של בתי העסק, כך שהעוסקים נהנים מההכנסות של ערך הזכויות שהצרכנים לא מימשו במועדים שנקבעו להם, אך לא היו מודעים למגבלותיהם.

 

עוד ציין כי המפקחת על הבנקים בבנק ישראל, חדווה בר, הודיעה לו אמש על תמיכתה בחקיקה, אבל ביקשה לדחות אותה במספר חודשים כדי לאמץ אותה לגבי הבנקים וחברות האשראי בנוהל הבנקאי התקין. הוא דחה את בקשתה, לטענתו בשל הניסיון השלילי של ועדת הכלכלה באי מימוש התחייבויות קודמות, עקב התנגדות הוועדה המייעצת של הבנק. "לא תמיד הרצון הטוב מסתדר עם הפעולה. חוק לא צריך להיות דחוי", אמר כבל. 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים