כך ישפיע מאבק טראמפ בסין על צרכני ישראל
מדיניות החוץ הבלתי צפויה של דונלד טראמפ עשויה להשפיע לרעה על מצבה הכלכלי של סין, וכתוצאה מכך על כלכלת העולם. יש המרחיקים לכת וצופים מלחמת סחר בין ארה"ב לסין. הצרכן הישראלי - הוא עשוי להרוויח מהמצב
איך תשפיע כניסתו של טראמפ לבית הלבן החודש על ההאטה הכלכלית המסתמנת בסין, ומה זה אומר לגבי הצרכן הישראלי? השווקים והפד כבר מנבאים עליות ריבית בארה"ב, בעיקר כתוצאה מצפי לקיצוץ במיסים והשקעה מאסיבית בתשתיות שהצוות של טראמפ מאותת. יש אנאליסטים שכבר חוזים בביטחון לחצים אינפלציונים לא רק בארה"ב אלא גם באירופה, מפני שמדיניות הצנע שהונהגה שם בשנים האחרונות מיצתה את עצמה. יש המרחיקים לכת וצופים גם מלחמת סחר בין ארה"ב לסין בשנה הקרובה, אם כי כולם מסכימים שמדיניות החוץ של טראמפ תהיה בלתי צפויה.
מכאן שצרכנים בארץ צריכים קודם כל להיות ערוכים לשינויים תכופים בשערי החליפין. על רקע הדיבורים על עליות ריבית חדות בארה"ב, הדולר כבר מתחזק מול האירו, הליש"ט, היואן ולמעשה מול כל המטבעות בשווקים המתעוררים. הדבר גרם לבהלה בסין בחודש האחרון, והביא משקיעים רבים וחברות גדולות לנסות כל דרך לעקוף את ההגבלות על קניית מט"ח במדינה. אמנם היואן אינו מטבע סחיר לגמרי, והסכום המרבי שמשקיעים יכולים להמיר למט"ח בסין מוגבל, אבל ישנן גם פרצות רבות דרך הונג קונג. פרצות אלו הביאו החודש לבריחה מאסיבית של נכסים פיננסיים מחוץ לגבולות המדינה ולדילול חד ברזרבות המט"ח של הבנק המרכזי הסיני שנעצר רק ביום חמישי.
הבעיה היא שהסינים וטראמפ רואים כרגע אחד את השני כמועדים לכשלון, ולכן המצב נפיץ. הסינים רואים בניצחון של טראמפ בבחירות עדות לירידת קרנה של השיטה הכלכלית-פוליטית האמריקאית. טראמפ עצמו הצהיר לא אחת שברצונו לשדרג את התשתיות באמריקה כך שידביקו את אלו הקיימות במזרח אסיה.
מאידך, טראמפ מעודד מהתגובות בוול סטריט לתוכנית הכלכלית המתהווה שלו, ומקבל דיווחים על משבר כלכלי הממשמש ובא בסין עקב חוב ציבורי תופח. מסע הבחירות שלו השנה היה רווי בהתקפות על סין: הוא האשים אותה בשורה ארוכה של מפגעים מ"אונס" של הכלכלה האמריקאית, דרך פיחות פרוע של היואן כדי להוזיל מוצרים סיניים בשוקי העולם, ועד "ההונאה" בדבר ההתחממות הגלובלית כדי לרושש חברות אמריקאיות עם עודף רגולציה.
אצל אמריקאים רבים הסובלים משנים של קיפאון בשכר הריאלי ואבדן משרות ייצור, סין מתחילה להיראות כיום כאיום חמור יותר מרוסיה או אפילו אל-קאעידה. טראמפ הפיק מכך תועלת בקלפי.
הפיחות אולי יסייע לסין לשמור על עודף ייצוא וימתיק את ההאטה הכלכלית שם. זה קצת אבסורדי, מפני שהציוצים של טראמפ עד עכשיו בעצם הביאו בדיוק לפיחות שאותו הוא מתעב. אבל בטווח הארוך אי יציבות בשער היואן כתוצאה מחיכוכים עם ארה"ב עשויים לפגוע בתדמיתה של סין, להבריח משקיעים, ולהזיק לתוכנית שלה להפוך את היואן למטבע רזרבה גלובלי הראוי למעצמה בהתהוות.
כיצד המצב בסין ישפיע על הישראלים?
פיחות בערך היואן יוזיל סחורות סיניות באופו משמעותי גם בישראל, ויהפוך את סין ליעד תיירותי אטרקטיבי יותר לישראלים. ייתכן והפיחות גם יגביר את ההשקעות הישראליות בסין, ואולי תיווצרנה שם הזדמנויות בתחום הנדל"ן שאינו פתוח לגמרי בפני זרים. אין ספק כי מאז 2008 התחלות הבנייה בסין התרחשו בקצב מהיר מדי בעיקר בגלל תמריצים ממשלתיים שנועדו לרכך את השפעת המשבר הפיננסי הגלובלי.
נוצר שם עודף היצע דירות משמעותי שאינו עולה בקנה אחד עם רמת המחירים הגבוהה – במרכזי הערים הגדולות בסין, כמעט כמו באירופה. מצד שני, החוב המצרפי בסין כבר חלף מזמן את הממוצע המקובל בשווקים מתעוררים, והתמריצים הממשלתיים מיצו את עצמם מבחינת הגדלת הביקוש לדירות. לפיכך, בניגוד לארץ, הסיכוי לפיצוץ בועת הנדל"ן או לפחות ירידת מחירים מתונה שם השנה די גבוה.
כיצד האטה בסין תשפיע על מחירי המוצרים הסיניים שמציפים את השוק הישראלי? מי ששוקל לדוגמה לקנות מכשיר סלולארי מתוצרת XIAOMI, טלוויזיה HISENSE או מכונת כביסה HAIER שווה לו להמתין קצת, מפני שייתכן ואלו יהיו זולים יותר בחודשים הקרובים עם היחלשות היואן. לעומת זאת, לא כדאי להתלבט יותר מדי בין מחשב אישי LENOVO או HP, מפני שגם מותגים אמריקאים רבים בתחום המחשבים מיוצרים בחלקם היום בסין, ויושפעו באופן דומה מהוזלת סחורות סיניות.
הסיפור מורכב יותר כשמדובר במכוניות: ג'נראל מוטורס או פורד לדוגמה מייצרות גם בסין, ומצליחות יפה בשוק הסיני, אבל בישראל נמכרים בעיקר הדגמים המיוצרים בארה"ב או אירופה. לכן סביר שמחיר מכוניות אמריקאיות בארץ יעלה, מה גם שטראמפ הצליח לשכנע את פורד לדוגמה לא להעתיק מפעלים נוספים מחוץ לארה"ב משיקולים של עלות עבודה זולה יותר.
זה לא אומר בהכרח שישראלים יתחילו לתת אמון במכוניות זולות מתוצרת סין, מפני שעד היום אלו לא הצליחו לחדור יפה לשווקים בשום מקום במערב כמעט. מלבד בעיית אמינות ומיתוג, המרכיב הרובוטי בייצור מכוניות דומיננטי בכל מקום ולכן גם אם עלות העבודה בסין יורדת זמנית עקב פיחות המטבע המקומי, זה לא מתורגם מיידית לייתרון תמחור משמעותי.
מסיבה זו הסינים להוטים לרכוש מותגים בעלי שם במערב. VOLVO השוודית לדוגמה נרכשה ע"י GEELY הכמעט אלמונית ב-2010 כי היה לה מוניטין בתחום הבטיחות, שבו לחברות סיניות ישנה בעיה. אבל עד היום GEELY הסינית לא הצליחה למנף את רכישת VOLVO באופן כזה שיזכיר את החדירה ההמונית של מכוניות קוריאניות לכבישים לפני עשר שנים. גם החברות הסיניות CHERY ו-QOROS לא ממש הצליחו להשיג פה דריסת רגל.
לבסוף, צריך לזכור שלמרות כל הבעיות, סין היא היום מעצמה כלכלית עם רזרבות מט"ח אדירות, ושיעורי הצמיחה בה עדיין גבוהים באופן משמעותי מארה"ב. העניין של חברות סיניות בישראל נובע מהרצון להתמתג טוב יותר בשווקים בעלי ערך מוסף, וגם מהרצון להטמיע בסין חדשנות START-UP. בתנובה ואדמה הסינים לא חיפשו רווח מהיר אלא בעיקר ידע, מוניטין וניסיון בינלאומי.
ייתכן כי עקב אי הוודאות אל מול מדיניות טראמפ והמתיחות המסתמנת מול ארה"ב, חברות סיניות יורידו הילוך בכל הנוגע להשקעות בארץ בתחום ההיי-טק. זה לא רק עניין של פוליטיקה: הסינים רק יגבירו את רכישת החברות בחו"ל בטווח הארוך. אבל בטווח הקצר תנודות בשערי המטבע יקשו על קבלת החלטות אסטרטגיות. יותר מכך, מלחמות מכס בין ארה"ב לסין עלולות לצמק את הסחר העולמי ולפגוע בצמיחה ככלל. הכלכלה הישראלית תיפגע במיוחד בתסריט כזה היות ושיעור הייצוא בתוצר גבוהה מאוד פה.
בנוסף, אם המתיחות בין ארה"ב לסין תגלוש גם לאזורנו חלילה, ישראל תיאלץ להלך על חבל דק כדי לא להרגיז את טראמפ. ייתכן ונראה פחות פועלי בניין סיניים מגיעים, או לדוגמה האטה בבניית הרכבת הקלה בת"א כתוצאה מעיכוב מכרזים בהן מתמודדות חברות תשתית סיניות. זה בטח לא יעזור לשר האוצר כחלון בנסיונו להוזיל את מחירי הדיור, ולשר התחבורה כץ במאמצו ללחלץ את הפקקים בגוש דן.
ניב חורש הוא פרופ' ללימודי סין באונירסיטת דרהאם, בריטניה.