הופסק שיווק גבינת פילדלפיה בארץ
לקוחות שמו לב שגבינת השמנת נעלמה מהמדפים. חברת נטו הפסיקה את השיווק "בעקבות הכנסת חומר משמר טבעי שלא מותר לשימוש בישראל", של היצרן העולמי. שיווק הגבינה בקרטון יתחדש בחודש הבא שכן כין בה חומר משמר. לגבי הגבינה בגביע: השיווק לא יתחדש, אלא עם קבלת אישור ממשרד הבריאות
"כבר 3 חודשים שאין גבינת פילדלפיה על המדפים בסופרים", כך טוען צרכן שמחפש את גבינת השמנת ולא מוצא. "היבואן נותן המון תירוצים על עיכובים במכס", הוא טוען. ואכן כמעט שלא ניתן למצוא את הגבינה שנמכרה בארץ בגרסה טבעית, 32%, לייט, ומוקצפת בגביע וכן מוצר אחד - נמכר בקרטונית.
הייבואנית: "אין באפשרותנו להמשיך לשווק"
מחברת נטו, המשווקת את המוצר בארץ, נמסר בתגובה: "גבינת פילדלפיה המשווקת בישראל מיוצרת ע"י ענקית המזון העולמית קרפט. לאחרונה החליף היצרן רכיב במתכון המוצר. הרכיב החדש (חומר משמר טבעי) המשמש לייצור ומאושר על פי התקינה האמריקאית, אינו מותר לשימוש בגבינות לבנות לפי התקינה הישראלית. על כן, עד קבלת אישור משרד הבריאות אין באפשרותנו להמשיך לשווק את הגבינה בישראל".
כלומר, כיוון שהשינוי הגיע מהיצרן העולמי והוא גורף לכל המשווקים, גם ייבוא מקביל לא יעזור פה, אלא אם ישונה התקן, או שיופרד תקן גבינת השמנת מהגבינה הלבנה. לחומר המשמר שהוסף לגבינה קוראים נטמיצין (Natamycin) או E-235.
המוצר בקרטונית ימשיך להיות משווק
יחד עם זאת ברשתות אמרו ל-ynet: "המוצר יחזור למדפים בחודש הבא". ברשת אחרת אמרו: "יש לספק חוסר והסחורה תיכנס בחודש הבא".
בנטו הסבירו שיש מוצר אחד של גבינת פילדלפיה שכן ימשיך להימכר בארץ: גבינת פילדלפיה בקרטונית 33% שומן. מדובר בגרסה פחות מבוקשת ושכיחה של הגבינה, שרוב הגרסאות שלה נמכרות בגביעי פלסטיק. גם במוצר זה יש מחסור, כי הצרכנים שחשו במחסור במוצרי פילדלפיה בגביע - החלו לרכוש אותו ונוצר גם בו מחסור בשוק. המלאי של מוצר זה יתחדש בעוד שהמלאי של הגבינות בגביע לא יתחדש עד למתן אישור משרד הבריאות, אם יינתן. נטו מתכוונת לייבא לארץ יותר מוצרי קרטונית במטרה להתגבר על המחסור והביקוש שנוצרו.
מתחרות חדשות בתחום
נציין כי במקביל, שטראוס השיקה גבינת סימפוניה עם 25% שומן וגבינת שמנת נוספת הגיעה לישראל, מתוצרת חברת ארלה (Arla) הדנית. לגבינת ארלה 23.5%-24.5% שומן, ללא חומרים משמרים, תחת שם המותג ארלה (Arla). עד הגעתה ארצה, פילדלפיה היתה גבינת הייבוא היחידה במדף גבינות השמנת. התוקף של גבינת ארלה באריזה סגורה הוא כמעט לשנה. אחרי הפתיחה תוקפה מתקצר ל-5 ימים. עוד מתחרות בשוק גבינות השמנת היא נפוליאון של תנובה שליטת השוק, גבינת שמנת ניו יורק של גד וגבינת שמנת של משק יעקבס.
לפי נתוני סטורנקסט, שוק גבינות השמנת בישראל נחלק ל-2 תת קטגוריות: גבינות ב"מרקם שמנת" (לרוב 5%-9%) וגבינות שמנת אמיתיות. יש עלייה גם במכירות הגבינות מהסוג דל השומן, אך בניגוד לעלייה המשמעותית במכירות הגבינות השמנות, בגבינות הדלות מדובר בעלייה של אחוזים בודדים. סך כל הקטגוריה צמחה בכ-20% ב-2016. גם גבינות שמנות אחרות הציגו עלייה במכירות בשנה החולפת.
עקב כך, יש השקות תכופות בנישה עתירת השומן והסוכר במדף החלב. תנובה השיקה את יולו גנאש עם 39% שומן, שטראוס השיקה יוגורט יווני עם 7% שומן וסימפוניה עם 25% שומן אחרי שתקופה ארוכה מכרה סימפוניה באחוזי שומן נמוכים יותר. דיאטנים טוענים שצריכת שומן הכרחית ואפילו בריאה, כשמדובר בשומן הנכון (שומן שאינו רווי) במינון הנכון. כך למשל, נמצא ששומן הנמצא בחמאה טוב יותר לבריאות מאשר שומן הנמצא במרגרינה - ושמן זית - עדיף על שניהם.