שתף קטע נבחר

"תכנון הערים של כלכלני האוצר - אסון לאיכות החיים במדינה"

"תכנון הערים הופקע מידי האדריכלים ועבר לכלכלני האוצר - שמנסים להוריד מחירים ולא מתחשבים באיכות החיים. כיום יוצרים מגדלים בני 50 קומות עם איכות חיים של שנות ה-50'", אמר היום ראש עיריית נס ציונה בפורום ראשי הרשויות של דן אנד ברדסטריט. סגן ראש עיריית תל אביב: ""האיחוד בין תל אביב לבת ים יהיה מורכב פוליטית - אבל אנחנו מאוד מקווים שיצא לפועל"

"האיחוד בין תל אביב לבת ים יהיה מורכב פוליטית - אבל אנחנו מאוד מקווים שיצא לפועל. מי שיכריע בסוגייה הוא שר הפנים אריה דרעי, שיכול לעשות היסטוריה", כך אמר הבוקר (ב') סגן ראש עיריית תל אביב, אסף זמיר, בפורום ראשי רשויות של דן אנד ברדסטריט.

 

זמיר מתח ביקורת על שר התחבורה ישראל כץ: "לא היה פה שר החבורה שמכהן כל כך הרבה שנים - ואשר מזניח באופן כל כך משמעותי את נושא התחבורה הציבורית. הרבה מזה נובע כנראה משיקולים פוליטיים".

 

 (צילום: לירן אביטל) (צילום: לירן אביטל)
(צילום: לירן אביטל)

ביקורת נוספת שהשמיע זמיר היא בנושא חוסר הפיקוח על שוק השכירות. "כשמוקד העיסוק הוא בתכניות מחיר למשתכן, זונחים את שוכרי הדירות - שמהווים 25% מהשוק בארץ, ו-60% מהשוק בגוש דן. כל ניסיון לעשות הסדרה בתחום הפיקוח על השכירות נחל כישלון בכנסת. ראייה מטרופולינית משותפת יכולה מאוד לשפר את איך שהדברים האלה ייראו". 

 

לדברי יוסי שבו, ראש עיריית נס ציונה, "לא נבנה בלי לוודא שנוכל לספק שירותים הולמים בשכונות החדשות. בשנים האחרונות הופקע כל מה שקשור בתכנון ערים ועבר לכלכלני האוצר - וזה אסון לאיכות החיים במדינה. לא יכול להיות שהעסק העדין הזה עבר לכלכלנים שתפקידם להוריד מחירים ולא לחשוב על איכות החיים. היום מכניסים ב-50 קומות לגובה איכות חיים כמו בשנות ה-'50. אי אפשר להכפיל אוכלוסייה בלי גנים ובתי ספר לדוגמה - המדינה צריכה להעניק את השרביט למתכננים, כי אם לא מתכננים, אנחנו פוגעים בדורות שלמים ולא ניתן לעשות פינוי בינוי בלי ניוד זכויות והם לא מבינים את זה".

 

ראש עיריית פתח תקווה, איציק ברוורמן, אמר: "הראייה היא רק להוסיף יחידות דיור, בלי להתחשב באיכות החיים. אני צריך היום בשכונה חדשה לבנות בית ספר ואין לי שם מקום, אבל אין תשובה לאף אחד, והם למעשה לא מתעניינים".

 

ראש עיריית שדרות, אלון דוידי, הוסיף: "אני מעוניין בכמה שיותר יחידות דיור. מאז מבצע 'צוק איתן' התחלנו במירוץ הבנייה ושיווקנו 2,500 יחידות דור ועוד לא הספקתי לחתום על הסכם הגג. כשיש כל-כך הרבה יחידות דיור ומשפחות חדשות שיגיעו לעיר, צריך למצוא פיתרונות תעסוקה הולמים.

 

"לדעתי, בהסכמי הגג יש לקחת בחשבון לא רק את העניין הדמוגרפי, אלא גם את העניין העסקי. בסוף אני רוצה להגיע למקום שבו משפחות יוכלו לקנות דירה בשדרות ב-400 אלף שקל, כפי שאני הצלחתי לפני 20 שנה. תכנית מחיר למשתכן היא בשורה אמיתית לעיר שנותנת מענה לכ-50% מהאוכלוסייה (הצעירים)".

 

"נתק מוחלט בין השלטון המרכזי למקומי"

ראש עיריית הרצליה, משה פדלון הוסיף: "ניהלתי משא ומתן קשה עם המינהל - וזה הגיע לצבים מאוד קיצוניים, עד כדי שהמשא ומתן התפוצץ באמצע. חזרנו שוב וקיבלנו כל מה שרצינו - גשרים, מחלפים ופינוי המט"ש שלנו. אני רוצה להזכיר לכולם, באותן אדמות של מחיר למשתכן, דירות שהיו אמורות לעלות במקור 3-3.5 מיליון שקל יעלו 1.5 מיליון שקל לשלושה חדרים, 1.6 מיליון שקל לארבעה חדרים ו-1.75 מיליון שקל לחמישה חדרים - במקום הכי יקר במדינה".

 

ראש עיריית גבעת שמואל, יוסי ברודני אמר כי "למזלי או לא, אין לי אדמות מדינה אצלי בעיר - והאדמות הן אדמות פרטיות. לכן אין לי מגע עם פקידי האוצר. רוב האנשים מגיעים לעבוד באזור תל אביב והמרכז - ואין השקעה מספיקה בתשתיות כדי לתת לזה מענה בעתיד. הפתרון הוא הסעת המונים ותחבורה קלה.

 

"זה לא סוד שיש נתק מוחלט בין השלטון המרכזי לשלטון המקומי. בסופו של דבר זה לא מתבטא רק בתחבורה - אלא בעוד הרבה מאוד דברים, כמו חינוך ורווחה. אל לנו לפסול את השלטון המרכזי, כי הוא קיים, בין אם הוא עושה דברים טובים או פחות טובים".

 

לדברי ראש עיריית חיפה, יונה יהב, "אני איש הציבור היחיד במדינה שהתנסה בניהול עיר בשלוש קטסטרופות - מלחמת לבנון השנייה, אסון הכרמל והשריפה האחרונה, ונחשב כמי שניהל את זה טוב. אתם חושבים שמישהו בממשלה צלצל אליי ושאל מה התובנות שלי, מה המסקנות שלי, איך מעבירים את זה לשאר הרשויות? לא קיבלתי אפילו טלפון. שר האוצר הוא היחיד שהבין, ברגע שפרצה השריפה האחרונה בעיר, ואני דרשתי שמס רכוש ישבו בחמ"ל העירוני, שנוצר חוסן לאומי חדש - התקצר המרחק בין המדינה לאזרח. זה אפשרי. המרחק בין המדינה לאזרח - בגלל זה אנשים יורדים מהארץ".

 

"מצב התחבורה במרכז בלתי נסבל"

ראש עיריית פתח תקווה, ברוורמן, דיבר על חוסר הסנכרון בין הזרועות השונות של המדינה בנושא תכנונן של שכונות חדשות: "הבעיה העיקרית היום היא חוסר בפתרונות תחבורה. זרוע אחת של הממשלה מתכננת ישוב או שכונה - ללא מעורבות של זרוע אחרת. התכנון העירוני לא כולל התייחסות לתחבורה, ואף אחד לא בודק איך תתנהל הכניסה והיציאה ליישוב החדש. לדעתי אם המדינה מתכוונת לבנות, היא תצטרך להגיע להבנה איתנו לגבי פתרונות, ופתרונות התחבורה שאנחנו דורשים זה לא רק לסירקין ופתח תקווה אלא גם ראש העין והסביבה - והמצב בלתי נסבל היום".

 

סגן ראש עיריית ירושלים, עור ברקוביץ', מתח בדבריו ביקורת על התנהלות ראש העירייה, ניר ברקת: "ירושלים חייבת ראש עיר שהאינטרסים שלו מוקדשים אך ורק לעיר עצמה. בכל מקרה מדובר בעיר המאתגרת ביותר".

 

ברוורמן אמר בנושא השחיתויות בשלטון המקומי כי "הרוב הגדול הם אנשים ישרים והגונים ובסופו של דבר זה תלוי במי האנשים ובמהותם. לפעמים אנחנו נמצאים בסיטואציות לא פשוטות. לפעמים קשה לדעת אם לקבל שוקולד ויין זה לגיטימי".

 

עוד על תכנית האיחוד בין תל אביב ובת ים:

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים