נהג מונית בנתב"ג: "לאף אחד לא אכפת מאיתנו"
אחרי 40 שנה של מונפול ובעקבות תלונות רבות על תעריפי הנסיעה היקרים במוניות השירות מנתב"ג לרחבי הארץ, החליטה רשות שדות התעופה לבחון מודל חדש של הפעלת מוניות אל ומהשדה. כתבנו יצא לנתב"ג לבדוק מה דעתם של הנוסעים והנהגים על הרפורמה המסתמנת. צפו
רפורמת שירות המוניות בנתב"ג צפויה להעלים מונפול בן 40 שנה. הידיעה על הכוונה לבצע רפורמה ולהוזיל את מחירי המוניות משדה התעופה בן גוריון לרחבי הארץ, התקבלה באדישות בקרב רוב הנוסעים, אך לעומת זאת, התקבלה בכעס רב בקרב נהגי המוניות של חברת "הדר".
בעקבות מדיניות השמיים הפתוחים של שר התחבורה, כניסת חברות החסך לשוק והוזלת כרטיסי הטיסה, נוצרה סיטואציה מוזרה שבה טיסה לאירופה יכולה להיות הרבה יותר זולה למשל, מנסיעה במונית ספיישל מנמל התעופה בן גוריון לבאר שבע. בעקבות תלונות הציבור, החליטה רשות שדות התעופה לערוך רפורמה במחירי המוניות.
במכרז החדש התחרות מתמקדת בפרמטר אחד והוא היקף ההנחה שתינתן מתעריף הנסיעה בנסיעה מיוחדת מנתב"ג. מדובר בהנחה מהתעריף הקבוע בצו ובהנחה שתינתן לתעריף לפי מונה.
בביקורנו בנתב"ג, רוב הנוסעים שנחתו בטרמינל 3 ובחרו להשתמש בשרותי המוניות היו תיירים ותושבי חוץ, אשר במפתיע מגלים אדישות רבה כלפי המחירים והרפורמה המתוכננת. אולם חלק מהתיירים הופתעו שאין במדינת ישראל את שרותי אפליקציית אובר (UBER) לשיתוף נוסעים בתשלום כמקובל בארה"ב ואירופה.
הנוסעים הישראלים המעטים שבחרו להשתמש בשירותי המוניות הביעו חוסר עניין בהוזלה המתוכננת ורבים טענו כי בדרך כלל הם משתמשים במכונית פרטית גם ככה.
"אני לא יודע כמה תעלה מונית בחזרה הביתה"
אחד הנוסעים הישראלים שנחת עייף ועצבני בטיסה מלוס אנג'לס, הופתע מהכוונה להוריד את מחירי המוניות. "טוב שיש רפורמה. הגעתי לשדה התעופה מרעננה במחיר של 145 שקל, ועכשיו כשחזרתי, אני לא יודע כמה תעלה מונית בחזרה הביתה. לחזור משדה התעופה בישראל זה תמיד יקר יותר ממחיר ההגעה אל שדה התעופה, וזה מעצבן", אמר.
בקרב נהגי המוניות של חברת "הדר", בעלת המונופול בשדה התעופה, קיים כעס רב. נהגי החברה קיללו את אמצעי התקשורת ואת הממשלה, בנוסף, החברה אסרה על הנהגים להתראיין.
"לאף אחד לא אכפת מאיתנו"
מאחורי המצלמה נשמעו תלונות על התור הארוך בזמן ההמתנה להעלאת נוסעים בשדה התעופה. אחד הנהגים שביקש להישאר בעילום שם מספר, "אני נמצא בשדה התעופה כבר שעתיים, מחכה לנוסעים. הייתי שעה בחניון של החברה, ועוד שעה חיכיתי בתור בתחנת המוניות, מי ישלם לי על הזמן ההמתנה?" נהג מונית נוסף אמר, "לאף אחד לא אכפת מאיתנו."
נקודת המפגש הראשונה של התיירים עם המציאות הישראלית מעוררת בחלק מהם כעס וזעם. נוסע עצבני וטרוט עיניים שנחת בטיסה מלוס אנג'לס, התלונן בצעקות על כך שאי אפשר להזמין מראש מונית גדולה מחו"ל בטלפון, ואף כמעט והלך מכות עם אחד הנהגים.
נהג המונית שאיתו התעמת הנוסע, נעלב ודרש לבטל את הנסיעה. הנוסע העצבני הציע לו 20 שקל טיפ כדי שישנה את דעתו. "הנוסעים האלה מתייחסים אלינו כמו כלבים", אמר, "צועקים עלינו כל הזמן, נחתכתי מהמזוודה שלו והוא מציע לי 20 שקל פיצוי. לאף אחד לא אכפת מאיתנו".
מתחנת המוניות "הדר" לוד נמסר: "תעריפי הנסיעה מנתב״ג מפוקחים, ומגלמים את עלויות הפעילות בשדה, כפי שנקבעו במכרז פתוח שמחודש בכל שבע שנים על ידי רשות שדות התעופה ובאישור משרד התחבורה. תחנת הדר לוד תמשיך לספק שירות מקצועי והוגן לנוסעים, ותבחן את המשך הפעילות בשדה בהתאם לתנאי המכרז החדש".