בריא יותר וקצת יקר יותר: אסם משיקה שורת מוצרים בריאים
החברה השיקה מחדש 18 מוצרים כך שיכילו כעת סיבים תזונתיים וקמח מלא, וגם קטשופ מופחת נתרן וסוכר. מנגד, חלק מהמוצרים, כמו פסטות עם שיבולת שועל, יימכרו באריזות מוקטנות ובמחיר הגבוה ב-2-1 שקלים לאריזה מהמוצר המקורי. מנכ"ל אסם: "80% ממוצרי אסם יעמדו בשלב הראשון של רפורמת משרד הבריאות, ועד 2020 נוסיף לרוב המוצרים החדשים רכיבים בעלי ערך תזונתי"
אסם מתאימה את עצמה לרפורמת הבריאות של שר הבריאות יעקב ליצמן: בעקבות תוכנית סימון המזונות עתירי השומן רווי, הסוכר והמלח, השיקה אסם 18 מוצרים מוכרים בגרסה "בריאה יותר" כחלק מ"אסטרטגיית תזונה מאוזנת". המוצרים ימותגו בצבע ירוק ויימכרו באריזות בצבע ירוק דומיננטי ותחת שם המותג "אסם פלוס".
המוצרים הבריאים יקרים יותר, חלקם הוקטנו
חלק מהמוצרים יימכרו באריזות מוקטנות יותר, כדי לפצות על עליית המחירים. באסם אמרו ל-ynet שהמחיר שלהן יהיה גבוה יותר מאריזות המוצרים המקבילים הקיימים (הפחות "בריאים") ב-2-1 שקלים לאריזה. הסיבה לכך, אמר ל-ynet מנכ"ל קבוצת אסם איציק צאיג, היא חומרים יקרים יותר שהוכנסו למוצרים והתייקרות הליך הייצור.
מנכ"ל חטיבת המזון של אסם, אבי בן אסאייג, ומנכ"לית חטיבת קפה, מאפה, דגני בוקר וחטיפים של אסם, וזהבה מרטונוביץ', אמרו ל-ynet: "אלה רכיבים יקרים מאוד בעיקר שיבולת השועל. זה מייקר את עלות הייצור של המוצרים ב-35%-40%. כדי להתמודד עם סוגיית ההנגשה הקטנו אריזות. לא רצינו שזה יהיה מוצר שנמכר במחיר פרימיום שפונה לאחוז קטן באוכלוסיה אלא שיהיה נגיש לכל בית בישראל, לכן הורדנו את המשקל. ב-20% הפחתה הצלחנו לשמר מחיר, הוא יקר יותר ב-2-1 שקלים ליחידה לצרכן, לפי ההערכה, כי אנחנו לא קובעים מחיר לצרכן".
לא הכל בריא במוצרים החדשים
מוצרי הפסטה עדיין מכילים כמות גדולה של פחמימות (70 גרם) וכך גם הפתיתים והקוסקוס. סיבי שיבולת השועל בשלושת סוגי הפסטה החדשים מהווים 4% בלבד מהרכיבים וכך גם בפתיתים ובקוסקוס. בפתיתים עם החיטה המלאה יש 70% חיטה רגילה וכך גם בקמחים שהוסף להם קמח מלא - 70% מהקמח עודנו קמח חיטה לבן. הפתיתים עם תוספת הבורגול מכילים 12% בורגול. כלומר, אין פה פנייה לקהל שוחר בריאות, שכן זה יבחר ב-100% קמח מלא, אבל יש פה קריצה לקהל הצרכנים הרגיל - קנו מוצר בטעם דומה עם תוספת של "חומר בריא".
בחברה מסרו שברצונם להיפטר מחומרים מסוג E (חומרי שימור, התפחה וכו') אבל זה עדיין לא קורה גם במוצרים המשופרים. הקמח התופח עדיין מכיל בנוסף גם חומרי תפיחה מסוג E450 ,E341 ו-E500. הקרקרים החדשים מכילים אמנם 100% דגנים מלאים, אך גם כמות גדולה של נתרן 730-620 מ"ג ל-100 גרם בחלקם ו-550 מ"ג באחרים. בנוסף הם מכילים ערברב של חומרים מייצבים (כמו E466), משפר אפייה (סולפיט), חומצת מאכל וחומרי טעם וריח.
"נגיע ל-10% נתח שוק, נפחית כ-653 טון שומן"
אסם הכריזה כי היא "מתחייבת לצרכנים כי עד סוף 2018 עשרות מוצרים יכילו ערך תזונתי מוסף וכי תבוצע הפחתה של כ-653 טון שומן, 50 טון סוכר ו-15 טון מלח מכלל מוצריה. אסם מתחייבת כי למעלה מ-80% ממוצריה המרכזיים יעמדו בתקנות במועד כניסתן לתוקף, למעט גלידות ומאפים מתוקים. בנוסף, עד סוף שנת 2018 אסם תפחית נתרן, סוכר ושומן בשיעור של 3% עד 50% בעשרות רבות ממוצריה".
לגבי המוצרים שיושקו במסגרת הסדרה החדשה, מסרה החברה כי: "מדובר במוצרים המכסים במצטבר שוק של כמיליארד שקל בשנה, נתון שמצביע על כך שאסם מתחילה את אסטרטגיית התזונה החדשה שלה במוצרים מרכזיים שנמצאים בכל בית בישראל".
איציק צאיג אמר ל-ynet שמטרת החברה להגיע לנתח שוק של 10% בכל מוצר כזה. "בעתיד נמכור רק מוצרים כאלה", והוסיף כי "אחרי 4 שנים שוק המזון סוף סוף מראה סימני התאוששות בדמות עלייה במכירות. רשת מגה התאוששה והצרכנים חזרו לקנות".
אבל עוד חזון למועד, ולפי צאיג לצד כל מוצר משופר, יימכר על המדף המוצר בגרסה ה"ישנה שלו". לטענת בכירי החברה, אין הבדל ניכר בטעם בין המוצרים המועשרים למוצרים הקיימים על המדף וזה החידוש העיקרי בהם. ואכן ההבדל בטעם לא בולט, למעט בקטשופ מופחת הסוכר, שלא נעשה בו שימוש בממתיק מלאכותי, בניגוד למתחרים וטעמו מעט חמוץ יותר מטעמו של קטשופ רגיל.
לאסם, החברה השלישית בגודלה בישראל, יש תדמית של חברה שמייצרת בעיקר חטיפים, פחמימות, דגני בוקר מתוקים, גלידות ואבקות מרק. האסטרטגיה החדשה מורכבת מהשקת עשרות מוצרים חדשים בעלי ערכים תזונתיים שהוספו למוצרים, הפחתה ניכרת של כמויות הנתרן, הסוכר והשומן כך שהחברה מכריזה שכ-80% ממוצרי החברה יעמדו ברפורמת הסימונים של משרד הבריאות.
בנוסף היא מכריזה כאמור, כי תפנה משאבים לפיתוח מוצרים מרכיבים ביתיים בלבד, ללא רכיבי E. במסגרת זו, החברה הודיעה כי היא מתכוונת להפוך את כל מוצרי טבעול לעשויים מרכיבים ביתיים בלבד, עד 2020). כמו כן הודיעה שתנקוט באסטרטגיה שיווקית להכווין צרכנים לתזונה נכונה ומאוזנת ותוסיף ערכים תזונתיים וסימון קלורי לכל המתכונים באתר ואפליקציית "בישולים" שבבעלותה. במוצר אחד מתוצרתה היא לא תיגע - מטרנה, שכן משרד הבריאות לא מתכוון לסמן תרכובות מזון לתינוקות. לגבי תוכנית להכניס תחליפי חלב לפיקוח אמר צאיג: "יש תדמית יקרה לתחליפי חלב אבל 70-50 שקל לשבוע להאכלת תינוק זה לא יקר. הרווחיות שלנו נמוכה במוצרים האלה לעומת הרווחיות של החברות בחו"ל".
"במרבית המקרים, התקנות הפנימיות של נסטלה מחמירות עוד יותר מאלה שנקבעו על ידי הרגולטור", הסביר צאיג ל-ynet. "היכולת להגיע לרמה כזו של פיתוח מתאפשרת בזכות הניסיון והמומחיות הכלל עולמית של נסטלה, והיכולת לנייד ידע, כלים וטכנולוגיות בין החברות הפועלות במסגרת הקבוצה".
יש נטייה בעולם לא להעשיר מוצרים אלא לחזור לרכיבים טבעיים
"אנחנו לא מעשירים בויטמינים ובתוספי תזונה. בעבר העשרנו את מנה חמה בויטמינים והפסקנו. כי היה בזה משהו לא הגיוני. פה אין העשרה בויטמינים אלא בסיבים תזותיים, קמח מלא, העשרת חלבונים. אלה תוספים שעוזרים לפחמימות שבמוצר להיות קצת יותר בריאות.
"מדובר במהלך חוצה קטגוריות, רב שנתי. רצינו להנגיש את המוצרים לכל המשפחה, כי בישראל מוצרים עדיין פונים לכל המשפחה, זה היה האתגר הגדול ולדעתי הצלחנו בו. אני רוצה שילדים ירצו לאכול את הבייגלה עם יותר סיבים תזונתיים ופחות מלח ולא ישימו לב להבדל זה היה האתגר".
אתם תומכים בקמפיין של היבואנים נגד הסימון בחזית האריזות שמנהיג משרד הבריאות?
"יש שתי מגמות בצרכנות. מגמה אחת היא להנגיש כמה שיותר מוצרים לצרכנים מבחינת מחיר. מצד שני יש מגמת בריאות. מדובר בסימון שעם כל הכבוד לצ'ילה (משרד הבריאות אימץ שיטת סימון שומן רווי, סוכר ונתרן שהונהגה במדינה זו מ.ק) זו שיטה ייחודית למדינה אחת".
למה לא בוחרים בסימון האירופאי?
"אנחנו היינו בדרך לאמץ את השיטה האירופאית של נסטלה, אבל עצרנו את התהליך. אני בטוח שהייבואנים יעשו הרבה רעש וחלק מזה בצדק כי הלכו על סימון שמאתגר מאוד את היכולת לייבא, בעיקר של ייבואנים קטנים. הגדולים מייצרים בכמויות כאלה, שהם יוכלו לסמן את האריזות כבר בחו"ל, אבל לקטנים תהיה בעיה".