משרד הכלכלה: קמעונאים יחויבו להציג את מחירי מוצרי הטואלטיקה בחו"ל
במסיבת עיתונאים בנושא יוקר המחיה הציג משרד הכלכלה סדרת צעדים להורדת מחירי מוצרי הטואלטיקה המיובאים, בהם: חיוב קמעונאים להציג את מחיר המוצר בחו"ל, דו"ח רבעוני של המחירים והטלת עיצומים כספיים וכתבי אישום במקרים חמורים של חריגה במחירים. "מוצרי הטואלטיקה המיובאים יקרים ב-48% בהשוואה לעולם. הצרכן הישראלי יפסיק להיות פראייר, לא אסכים שיגזרו עליו קופון"
משרד הכלכלה פועל להפחתת מחירי מוצרי הטואלטיקה: במסיבת עיתונאים שכינס הבוקר (ד') שר הכלכלה והתעשייה אלי כהן הוצגו נתונים המצביעים על פערי מחירים משמעותיים במוצרים מיובאים בין ישראל למדינות שונות בעולם. "גורמים עסקיים מנצלים בלעדיות בייצוג מותגים בינלאומיים לטובת מחירים גבוהים, אנחנו נדאג לזהות את כשלי השוק ולשנותם. הצרכן הישראלי יפסיק להיות פראייר, לא אסכים שיגזרו עליו קופון", אמר כהן בראשית הדברים.
כתבות נוספות בערוץ הצרכנות
להלן פער מחירי מוצרי הטואלטיקה בין ישראל לעולם, לפי נתוני משרד הכלכלה:
• בקטגוריית משחות השיניים ישראל יקרה בממוצע ב-33%, במותגים מסוימים הפער מגיע גם ל-91%.
• בקטגוריית "דאודורנט נשים" ישראל יקרה בממוצע ב-42%, כאשר במותגים מסוימים הפער אף מגיע ל-78%.
• בקטגוריית "דאודורנט גברים" ישראל יקרה בממוצע ב-30%, ובמותגים מסוימים הפער מגיע גם ל-69%.
• סכיני הגילוח ג'ילט יקרים בממוצע ב-13% בישראל, ובחלק מהמוצרים עד 30%.
כהן הוסיף ואמר: "במהלך השבועות האחרונים, הצוות הבכיר של משרד הכלכלה יחד עם הרשויות שכפופות למשרד פעלו כצוות מגובש שמטרתו לבוא ולטפל ביוקר המחיה. מטרתנו היא שאנשים ירוויחו יותר ושישלמו מחיר הוגן. לפי נתוני ה-OECD, מדינת ישראל גבוהה ב-19% יותר בסל המוצרים בהשוואה לעולם. המסקנה הפשוטה היא שהכסף שלנו שווה פחות. כשאנחנו הולכים לעבוד כל חודש, כוח הקנייה שלנו קטן ב-19% ממדינות ה-OECD, וכ-50% מאוכלוסיית ישראל מרוויחה פחות מ-7,000 שקל בחודש ואנחנו כאן לעבוד בשביל אלה שיוצאים לעבוד ולהתפרנס בכבוד.
"פער שאנחנו לא מתכוונים להשלים איתו"
"אני אומר לחברות, לקמעונאים, ליצרנים, אל תתעסקו במניפולציות, אלא באיך לתת מחיר ראוי לצרכן. כמובן שגם חלק מהאחריות נופלת על גופי הממשלה עם חסמים רגולטוריים כאלה ואחרים. פעלנו באישור התקציב האחרון לשחרר חלק מהחסמים ונמשיך לבוא ולשחרר חלק גדול מהם כדי שכולנו נקדם את הדברים האלה. נבוא לקדם תחרות הוגנת ומחיר ראוי, נשבור את הקופון שגוזרים על הצרכנים. יש גם תסכול גדול מאוד של הצרכנים, גם הם מרגישים, ובדקנו את זה. כל אחד שנותן שירות רוצה להרגיש שגם הצרכן נהנה לבוא ולרכוש ומקבל סחר הוגן. הצרכנים צריכים להיות שותפים מלאים שלנו לטובת המאבק והצעדים שלנו לטיפול ביוקר המחיה. סל המוצרים המיובאים בטואלטיקה גבוה ב-48% בהשוואה למדינות הנבחרות. זה לא 19%, אלא 48%, וזה לא הגיוני וזה פער שאנחנו לא מתכוונים להשלים איתו".
עיקרי הצעדים של משרד הכלכלה, לפי ראש הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, עו"ד מיכאל אטלן: תקנות חדשות לחיוב גילוי מחירים בהשוואה בינלאומית - המחירים של המוצרים יפורסמו בדו"ח רבעוני ובתוך שלושה ימי עסקים הקמעונאים יצטרכו להתאים את השלטים לפי הפרסום; אכיפה של עיצומים כספיים וכתבי אישום במקרים החמורים; הקמעונאים יחייבו להציג על גבי שלט מחיר ממוצע בחו"ל למוצרים שבהם פער המחירים בין ישראל לעולם הנו גבוה ובלתי הוגן. בנוסף, תהיה שקיפות באמצעות הצגתם באפליקציות, מה-1 ביולי בתחומי הפארמה הטואלטיקה והניקיון, ולאחר מכן החוק יורחב והרשות תאכוף זאת בדומה במוצרי מזון.
אטלן הוסיף ואמר: "אנחנו נחושים להשלים תהליכים ולהביא את זה לכנסת. זה סימן לסחר לא הוגן ושימת זרקור עליהם תביא ליבואנים לצאת. השר יקבע את אותם מוצרים שקיים לגביהם פער כזה גדול ומתקיימת בהן מציאות של סחר לא הוגן".
לפי כהן, משרד הכלכלה ייקח את האחריות על השוואת המחירים: "כמה מאות אלפי שקלים של המהלך יכולים לחסוך מיליונים. אנחנו נוטלים את האחריות על עצמנו. תוך פחות מחודש נניח את התקנות בוועדת הכלכלה. השלט של השוואת המחירים יוטל תחילה רק על קמעונאים גדולים מאחר וחלק מהרשתות הגדולות דווקא הן גורמות למחירים גבוהים. תהיה הקלה רגולטורית על העסקים הקטנים בנושא הזה".
בנוגע להתמודדות של משרד הכלכלה עם הלחצים האפשריים של חברות הענק בתחום הטואלטיקה, היבואנים והיצרנים כתוצאה מהחלת התקנות, אמר כהן כי "אנחנו פשוט אומרים: המטרה שלנו היא לא שיהיה שלט נוסף באותה הרשת, אלא המטרה שלנו היא שהמחירים ירדו ונגיד להם 'תפעלו ביחד איתנו על מנת שאותה משחת שייניים תימכר בלונדון, בברלין ובתל אביב באותו המחיר. האחריות שלנו היא אחת והיא כלפי הצרכן'".
סמנכ"ל אסטרטגיה במשרד הכלכלה, מיכל פינק, אמרה: "יש תמהיל מגוון של מדינות להשוואה של יוקר המחייה בתחום הטואלטיקה. קטגוריית דאודורנט הגברים יקרה ב-30% לעומת מדינות ההשוואה. מותג אקס דווקא זול ב-4% בישראל, אבל ספיד סטיק יקר ב-60%, ג'ילט ב-55% ורקסונה ב-33%. העלינו את נתחי השוק על טבלה וראינו ריכוזיות הן במקטע הייצור והן במקטע הייבוא ויש שני שחקנים מרכזיים בדרך כלל בכל אחד מהמקטעים האלה. אנחנו מודעים לכך שגורמים קיימים בכל שרשרת הייצור, גם הממשלה כרגולטור, אבל מצב הריכוזיות ניכר לעין. ברמת המותג קולגייט ומרידול יקרות משמעותית ממדינות אחרות".
"נערוך סקירות תקופתיות במוצרים ריכוזיים"
מנכ"ל משרד הכלכלה שי רינסקי אמר: "שוק התמרוקים נאמד ב-8.7 מיליארד שקל בשנה, והשוק מאופיין בחסמי ייבוא רבים. כך נשמרת הריכוזיות ואם אנחנו רוצים לעודד ייבוא מקביל, אנחנו לא מצליחים. הצעד מדבר עם קידום תקנות התמרוקים, עריכת השוואות תקופתיות בדבר יוקר המחייה – בהמשך לעבודה זו נערוך סקירות תקופתיות במוצרים ריכוזיים נוספים. תיערך השוואת מחירים בין קמעונאי הטואלטיקה – ביצוע סקר השוואתי לבחינת פערי מחירים בין הערוצים הקמעונאיים השונים. כבר עכשיו יש לו השוואות ואנחנו בסוף בדיקה של השוואת מחירים בין קמעונאי הטואלטיקה ואנחנו רואים דברים שכמשרד הכלכלה יש לנו מה לעשות פה.
"בשבוע שעבר עשינו מדגם אינטרנט מייצג על 512 מדגמים, ויש תוצאות שמאששות כל מה שנאמר כאן. שניים מכל שלושה ישראלים בוגרים מבינים שמחירי מוצרי הטואלטיקה בישראל יקרים יותר. בנוסף, שלושה מתוך ארבעה תופסים את המוצרים כיקרים משמעותית בהשוואה למחירים בחו"ל, ותושבי מדינת ישראל כידוע, נוסעים הרבה. אחד מכל חמישה ישראלים מדווח שהזמין בשנה האחרונה מוצרי טואלטיקה באמצעות האינטרנט ויש גידול של 100% בשלוש השנים האחרונות, הצרכן הישראלי מבין שהוא לא יכול לשלם יותר. 80% מהישראלים עוד לא קונים באינטרנט אבל הם יקנו".
מנכ"ל המועצה הישראלית לצרכנות, גו'ש גולדשמיד, אמר: "אנחנו מקבלים כמעט 50 אלף תלונות בשנה, ואנחנו עסוקים בחינוך והסברה ובקידום חקיקות. לעתים אנחנו רגילים לרכוש מותג מסוים ולנהור אחרי כולם כעדר ולרכוש ברשת מסוימת, הגם שאלה לא זולים אבל אנחנו רגילים אליהם או שהם ליד הבית, אבל אנחנו נגביר את המודעות הצרכנית ונסגור פרצות כך שהרבה פחות כשלים ועוולות צרכניות יהיו פה במדינה. אין צרכן בישראל שעובר שבוע מבלי שמתקיימת עוולה צרכנית או פשע צרכני. תחום הטואלטיקה מאופיין במספר מצומצם של מותגים חזקים ומובילים, המחזיקים בנתחי-שוק גדולים, וכתוצאה מכך אנחנו הצרכנים נפגעים. לעיתים אני שומע כי לאור המחירים הגבוהים ויוקר המחיה, אין לנו כצרכנים כל ברירה ועלינו להשלים עם הגורל ולשלם את המחיר. ואולם בתחומים רבים, וכעת כפי שכבר ברור לכולכם גם בתחום מוצרי הטואלטיקה, יש לנו הצרכנים יותר ויותר אלטרנטיבות וחופש בחירה".