שתף קטע נבחר
 

אור ירוק לקארפול: נהגים יוכלו לאסוף נוסעים עם מוביט

משרד התחבורה סגר את החקירה נגד שירות הנסיעות השיתופיות של מוביט, וכך צפוי גם לגבי הקארפול של ווייז. במקביל נשקלת הענקת עדיפות לרכבי קארפול בנתיבים המהירים בערים

משרד התחבורה החליט לסגור את תיק החקירה נגד שירות הנסיעות השיתופיות מוביט קארפול, בהיעדר ראיות לכך שמשתמשיו עברו על תקנות התעבורה והסיעו נוסעים בשכר. מסתמן שכך ייקבע גם במקרה של שירות הקארפול של ווייז, שהחקירה במקרה שלו טרם נסגרה.

 

בחודשים האחרונים בדק המשרד את שירותי התחבורה השיתופית והקארפול בישראל, כולל העלאת פקחים סמויים לנסיעות. במקרה של מוביט קארפול, כמה נהגים אף זומנו לבירור. במקרה של שירות אוּבּר, הבדיקה הסתיימה אחרת לגמרי: המשרד בדק את UberNight, שירות הסעות של נהגים פרטיים בשעות הלילה באזור המרכז, והגיש כתב אישום נגד החברה, בכיריה והנהגים.

 

למה זה חוקי

יש הבדלים בין שירותי הקארפול של ווייז ומוביט לבין UberNight, המסתמך על נהגים שאוספים נוסעים ברכבם הפרטי, לפי הזמנה, כמו מונית ספיישל ותמורת תשלום מלא - אם כי זול יותר מאשר נסיעה במונית רשמית. זאת, במודל דומה מאוד לשירות X־UBER בחו"ל. לפי חוקי התעבורה, רק לנהגי מונית, המחזיקים ברישיון רכב ציבורי, מותר להסיע נוסעים בשכר. הם נדרשים לעבור קורס מיוחד, לרכוש או לשכור מספר מונית, והם משלמים סכומים גבוהים בהרבה מנהגים פרטיים עבור אגרת הרישוי וביטוח הרכב.

 (צילום: יח"צ) (צילום: יח
(צילום: יח"צ)
 

במקרה של ווייז ומוביט, מדובר בשירות נסיעות שמיועד לחבר בין נהג ונוסע שנמצאים גם כך בדרכם ליעד משותף. האפליקציה מחשבת את מחיר הנסיעה כשקלול במספר הקילומטרים, צריכת דלק ובלאי הרכב, והסכום המוצע מוגדר כהשתתפות, או החזר נסיעות, שאינו אמור לאפשר לנהג להרוויח כסף.

 

למעשה, נהגים רבים במוביט ובווייז טוענים לפעמים שהמחירים המוצעים להם לאיסוף נוסעים נמוכים מדי ולא תמיד מצדיקים את העיקוף שעליהם לבצע כדי לאסוף את הנוסע. בנוסף הם נדרשים להתאים את הביטוח לרכבם לכזה המאפשר השתתפות בשירותי קארפול בתשלום, אופציה שלא מציעות כל החברות.

 

במקרה של מוביט, הנהגים אף יכולים לקבוע לעצמם את מחיר הנסיעה (עד רף מסוים) ואילו בווייז קארפול הנהגים רשאים, החל מהימים האחרונים, להציע נסיעות בחינם. בנוסף, מספר הנסיעות שניתן לבצע בכל יום מוגבל, כאמצעי נוסף שלא להפוך את השירות לפרנסה.

 

החלטת משרד התחבורה לתת הכשר רשמי למוביט (וכנראה גם לווייז) משמעותית מאוד עבור שתי החברות. עם זאת, זה לא אומר ש"מהפכת הנסיעות המשותפות" מתקרבת: לא מעט אנשים עדיין חוששים לנסוע עם זרים, וגם נרתעים מאי־הנוחות הכרוכה בעיקופים ובתיאומים.

 

ווייז ומוביט קארפול לא חושפות מספרים, אף שבווייז מספר המשתמשים מוערך באלפים בודדים (כולל ארה"ב). האתגר האמיתי שלהן לאחר שיהפכו ל"חוקיות" הוא להפוך את השירותים למשתלמים ונוחים מספיק כדי להביא גם את הקהל הרחב.

 

"העתיד הוא שיתופי"

בדיון שנערך שלשום בוועדת המדע בכנסת על יישום התוכנית הלאומית לתחבורה חכמה, אמר המדען הראשי של משרד התחבורה, ד"ר שי סופר, כי המשרד מתכוון לעודד תחבורה שיתופית. "התחבורה כפי שהיא היום לא תמשיך איתנו, הרעיון הוא לעבוד על מערכת כוללת וזה מצריך שינוי מהמסד ועד הטפחות, בשיתופויות, בחיבורים ובהנעות אחרות", הסביר ד"ר סופר. "הרעיון הוא ללכת לשיתוף כלי רכב, אנחנו רוצים ללכת להיבטים שיתופיים, אך מעוניינים שהכל יהיה מוסדר. העתיד הוא שיתופי".

 

הילה חדד, סמנכ"ל מנהל התשתיות במשרד התחבורה אמרה בדיון כי "העדיפות בפרויקט הנתיבים המהירים בערים תהיה לקארפולים. אנחנו בוחנים טכנולוגיה לזיהוי קארפולים, כך נאפשר רק למי שנוסע ברכב מלא ליהנות מהטבת נתיב פנוי".

 

בעקבות ההצלחה של הנתיב המהיר בכניסה לתל אביב, המיועד לאפשר לתחבורה ציבורית לעקוף את הפקק בכניסה לנתיבי איילון מכיוון ירושלים ומודיעין, ומאפשר גם לרכב פרטי לנסוע בו תמורת תשלום של 7 עד 104 שקלים, יקים משרד התחבורה נתיבים דומים בכניסות נוספות לתל אביב מראשון לציון ומנתניה בשני הכיוונים ומראש העין בכביש 5 לגלילות, גם כן בשני הכיוונים.

 

בנוסף יתווסף נתיב מהיר בכביש מספר 1, בקטע שבין תל אביב לאזור בכיוון ההפוך לנתיב הקיים (ממערב למזרח), מתל־אביב לכיוון נתב"ג ומודיעין.

 

הכתבה פורסמה הבוקר במוסף "ממון" של "ידיעות אחרונות"

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים