שתף קטע נבחר

לראשונה: תכנון עירוני משולב לערים הפלסטיניות

חברון, שכם, בית לחם, רמאללה וערים נוספות ברשות הפלסטינית ישתתפו במיזם של הבנק העולמי, שנועד לייצר שיתוף פעולה ביניהן בתכנון וניהול משאבים. לשם כך כל רשות תקבל מענק ותחל לייצר תוכניות, קווי מדיניות ופעילויות בשיתוף עם שכנותיה. עלות הפרויקט: 5 מיליון דולר

מיזם חדש של הבנק העולמי, יאפשר לרשויות מקומיות שכנות ברשות הפלסטינית לשתף פעולה ביניהן בניהול משאבים ותכנון כוללני. הפרויקט, בשם ערים שלובות ופיתוח עירוני (ICUD), יתבצע בגושים עירוניים גדולים הכוללים בין השאר את חברון, שכם, בית לחם ורמאללה-אל-בירה, במטרה ליישם בהן גישות תכנון מטרופוליטניות משולבות. העלות הכוללת של הפרויקט היא 5 מיליון דולר.

 

בכל אחד מגושי ההתיישבות הפלסטינים שנבחרו פועלות כיום מספר רשויות מקומיות, שנמצאות ברצף עירוני משותף אך אינן מתואמות ביניהן בנושאים תכנוניים. במסגרת המיזם תקבל כל רשות מענק של הבנק העולמי ותחל לייצר תוכניות, קווי מדיניות ופעילויות משותפות בשיתוף פעולה עם שכנותיה לאזור העירוני המשותף להן.

 

לפי נתוני הבנק העולמי, שיעור העיור ברשות הפלסטינית כיום עומד על 74%, כאשר תהליך העיור המואץ וגידול האוכלוסייה הפכו את תהליכי התכנון והפיתוח הקיימים לבלתי מספקים ומיושנים. ההתפתחות ב-15-10 השנים האחרונות הובילה ליצירת שטחים בנויים מורחבים ורצופים המחברים בין ערים, מחנות פליטים, עיירות וכפרים, עד שלא ניתן להבחין בגבולות ביניהם.

העיר הפלסטינית רוואבי ()
העיר הפלסטינית רוואבי
 

למעשה, הערים חברון, שכם, בית לחם, רמאללה ועזה התמזגו עם הכפרים הסובבים אותן, תוך יצירת שטחים עירוניים נרחבים המורכבים ממספר שטחי שיפוט של רשויות מקומיות שונות, כשלא ניתן להבחין איפה מסתיים שטח השיפוט של רשות מקומית אחת ומתחילה רשות אחרת.

 

בבנק העולמי מציינים, כי כתוצאה מכך פועלות בעת ובעונה אחת מספר רשויות המתכננות, משקיעות ומפתחות שטחים עירוניים משותפים בלי תיאום או יצירת אסטרטגיה משותפת עם שכנותיהן. הדבר גורם לתכנון ותיאום לקויים, חוסר יעילות בניהול עירוני, תחרות על משאבי מימון וכפילות בהשקעות.

 

תכנון עירוני הוליסטי

אופן הפעולה הנוכחי, טוענים בבנק העולמי, גורם לאובדן הזדמנויות שונות. למשל, היה אפשר לתאם מסלולי משאיות לפינוי אשפה בין כל הרשויות העירוניות, דבר שהיה חוסך עלויות וזמני איסוף. במצב הנוכחי מפעילה כל רשות בעצמה צי משאיות המשתרכות לאורך צירי איסוף מתפתלים ובלתי יעילים, במקום לנסוע דרך צירי תנועה טבעיים החוצים שטחי שיפוט.

 

דוגמה נוספת  היא קיומם של שלושה איצטדיוני ספורט גדולים בטווח של 12 ק"מ, שכל אחד מהם מצוי בשטחה של רשות אחרת. "אילו פעלו הרשויות בתיאום הן יכלו לבנות ולתפעל איצטדיון משותף שישרת את כל האזור העירוני, לחלוק הוצאות, ולשחרר נדל"ן ציבורי יקר לטובת השקעות אחרות כגון בתי חולים או גנים ציבוריים", מציינים בבנק העולמי.

 

הפרוייקט, שיתאם בין הרשויות המקומיות השונות באותו שטח עירוני יסייע לקדם ניהול משאבים, יעילות במתן שירותים ותיכנון עירוני הוליסטי בתחומים מרכזיים כמו תחבורה, ייעוד קרקע, חלוקה לאזורים, כלכלה וסביבה. המיזם ינקוט בגישת ה-bottom-up (מהשטח מעלה) שבה יחליטו הרשויות המקומיות ביניהן באילו נושאים על-עירוניים ברצונן להתמקד ולמצוא פתרונות ביחד בתמיכת הבנק העולמי.

 

תוכנית הערים השלובות תספק לראשי הערים ולצוותים שלהם תמיכה טכנית, הכשרה ותרגול מותאמים לפי הצרכים, וחומרים כגון תוכנות, ציוד ומפות מרחביות, עבור העיריות והכפרים המשתתפים בתכנית. במקרים רבים זוהי הפעם הראשונה שבה מוכנות הרשויות המקומיות לחבר את יוזמות הפיתוח שלהן עם אלה של רשויות שכנות

 

חלק מהפעילויות המתוכננות שכבר נמצאות בשלבי תיאום כוללות הקמת מערכת ביוב משותפת לרוחב ארבע רשויות מקומיות באזור עירוני אחד, מערכת מידע גיאוגרפי (ממ"ג) כוללת משותפת כדי לשתף מידע לרוחב כל הרשויות המקומיות בעיר אחת ותכניות ניהול תנועה כלל עירוניות לרוחב שטחי שיפוט.

 

במהלך התוכנית יוכלו הערים ליצור תסריטי צמיחה עירונית לעצמן. כלי חדשני ומתקדם זה לתכנון ערים הינו חדש עבור הרשות הפלסטינית, וחברה בינלאומית אשר תיבחר תפעל עם כל אזור עירוני כדי ליצור תסריטי צמיחה עירונית שונים. הרשויות מצידן יוכלו לנתח את ההשפעות והעלויות של גישות הפיתוח השונות. התוצאה הסופית תהיה שהרשויות המקומיות יחליטו ביחד על מהלכי הפיתוח ל-20-5 השנים הבאות, ויתחילו לעבוד על המדיניות, המשאבים והתשתיות הדרושים עבור התכניות שיבחרו.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AFP
העיר הפלסטינית רוואבי
צילום: AFP
מומלצים