שתף קטע נבחר

העלים כ-2 מיליון שקל – אבל לא ישב בכלא

קבלן שיפוצים הודה שלא דיווח על הכנסה של יותר מ-1.8 מיליון שקל. השופט התחשב בנסיבות חייו והטיל עליו חצי שנת מאסר על תנאי בלבד

בית משפט השלום בעכו גזר לאחרונה עונש קל יחסית על קבלן שיפוצים שהודה שלאורך שנים לא דיווח למס הכנסה על הכנסות של יותר מ-1.8 מיליון שקל. השופט יעקב בכר התחשב בנסיבותיו חייו של הנאשם ובעובדה שהגיע להסדר מול מס הכנסה, וגזר עליו שישה חודשי מאסר על תנאי בלבד.

 

על פי כתב האישום שהוגש ב-2014, בשנים 2009-2005 הקבלן לא כלל את הסכום בדו"חות האישיים שהגיש למס הכנסה. כדי להסוות את ההעלמות הוא השתמש בשני פנקסי חשבוניות הנושאים כל אחד לוגו שונה, ובספרי הנהלת החשבונות שלו כלל רק חשבוניות מפנקס אחד. הקבלן הודה והורשע בשלושה אישומים: השמטת הכנסה מדו"ח, ניהול פנקסי חשבונות כוזבים ושימוש במרמה, עורמה ותחבולה.

 

במסגרת הטיעונים לעונש טען ב"כ המדינה, עו"ד יוסי גימפל, שיש להשית עליו מאסר בפועל של 30-15 חודשים. הוא הדגיש את חומרת העבירות והפגיעה שלהם בכלכלת המדינה ובכיס התושבים.

 

הסנגור עו"ד אליהו סרור טען מנגד שיש להטיל על הקבלן לא יותר מ-6 חודשי עבודות שירות. הוא הדגיש את נסיבות חייו המיוחדות של מרשו ואת העובדה שלאחר הגשת כתב האישום הוא הגיע להסדר עם מס הכנסה וכיום חובותיו עומדים על 300 אלף שקל בלבד.

 

השופט יעקב בכר הדגיש שעבירות מס מתאפיינות בחומרה יתרה לנוכח פגיעתן הישירה בקופה הציבורית והשפעתן העקיפה על כיסו של כל אזרח. הוא הוסיף שמדובר בעבירות החותרות תחת ערך השוויון בנשיאת נטל המס. בנסיבות אלה, לדבריו, בדרך כלל מדיניות הענישה כלפי עבריינים היא חמורה ונהוג שלא להסתפק בעבודות שירות אלא למצות את הדין עמם באמצעות מאסר בפועל.

 

הוא הוסיף שחומרת העבירות במקרה זה אינה מבוטלת לנוכח היקף ההעלמות ומספר השנים שבהן ניהל הנאשם פנקסים כוזבים. עם זאת, השופט בכר ציין את נסיבותיו האישיות המיוחדות של הקבלן – נאשם ללא עבר פלילי ואב לשלוש בנות חירשות מלידה. הוא הוסיף שהנאשם תומך כלכלית בבנותיו, בנכדיו ובאמו החולה.

 

עוד צוין בגזר הדין שהנאשם המשיך לעבוד כפועל למרות פציעה בגבו ונמצא בהליכי הוצאה לפועל זה 8 שנים לאחר שעסק עצמאי שאותו ניסה לפתח קרס וגרם לו לחובות. השופט קיבל שמדובר באדם שתורם לחברה ומוערך מאוד ביישוב מגוריו, מה גם שבסופו של דבר הוא הגיע לסיכום עם רשויות המס והסדיר את המחדל.

 

לפיכך, ואף שבדרך כלל מי שביצע עבירות מסוג זה ירצה מאסר מאחורי סורג ובריח, קבע השופט בכר שניתן להסתפק בשישה חודשי עבודות שירות והוסיף שנראה כי הנאשם הפנים את חומרת מעשיו, הביע חרטה אמיתית וכנה ופעל לתיקון הנזק אותו גרם.

 

בנוסף נגזרו על הקבלן קנס של 60 אלף שקל, מאסר על תנאי וחתימה על התחייבות כספית להימנע מעבירה דומה.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים