בקרוב: סופרמרקט בלי תורים בבריטניה, בזכות הסמארטפון
הסוף לתורים ברשתות השיווק קרוב מתמיד בבריטניה: רשת הסופרמרקטים סיינסבורי'ס מנסה לפתח אפליקציה שתחסל את התור בקופה. הפיילוט כבר החל בלונדון. בישראל, לשופרסל יש שירות דומה אך פחות מתקדם, בסניף אחד בארץ
הסוף לתורים? אתם יכולים לדמיין שאתם נכנסים לסופרמרקט, בוחרים מהמדפים את מה שאתם רוצים לקנות ופשוט יוצאים מהחנות? רשת הסופרמרקטים הבריטית סיינסבורי'ס בוחנת אפליקציה שעשויה סוף סוף לחסל את התורים המייגעים בקופה.
הרשת בוחנת טכנולוגיה שתאפשר ללקוחות לסרוק את המוצרים שהם קונים בסמארטפון, ואז פשוט לעזוב את החנות. עלות המוצרים תנוכה ישירות מחשבון הבנק או מכרטיס האשראי.
סיינסבורי'ס בחנה את האב-טיפוס בסניף המרכזי שלה בלונדון. הקונים השתמשו באפליקציה מיוחד בטלפון שלהם לקניית "עסקת ארוחה" הכוללת שלושה רכיבים: כריך, שתייה וחטיף, מבלי לחכות בתור.
"חלק מהאנשים בניסוי עזבו את הסניף בתחושה של שביעות רצון על כך שלא היו צריכים לטרוח ולחכות בתור", אומר דן הילס, המוביל את הצוות שפיתח את אפליקציית הקנייה. "הם הרגישו כמו מלכים משום שהיה תור ארוך של אנשים לתשלום והם לא היו צריכים להצטרף אליו".
רשת הסופרמרקטים מסרה כי אין עדיין צפי להשקת השירות בכל החנויות, וכי הוא עדיין בשלב הניסוי.
האפליקציה עדיין בשלבי ניסוי
עם זאת, הרשת כבר מציעה את טכנולוגיית ה-Smartshop, המאפשרת ללקוחות להשתמש במכשיר הסלולרי שלהם כדי לסרוק מוצרים ואז לשלם על החשבון בקופות. מערכות דומות קיימות ברשתות אחרות בבריטניה.
סיינסבורי'ס לא צופה לעלייה בגניבות מהחנות בעקבות טכנולוגיית הקנייה העצמאית, משום שלדעתה רוב הלקוחות הם אמינים. עם זאת, היא מפתחת מערכות אבטחה לצד האמצעים הקיימים.
מנכ"ל סיינסבורי'ס מייק קופ, אמר כי הבעיה הגדולה יותר היא לקוחות אמינים שמרגישים לא בנוח על כך שהם עוזבים את הסניף מבלי לעצור ולשלם. "אנשים מרגישים לא בנוח לצאת מהחנות בלי לעשות כלום, כך שאנחנו נאלץ ליישם התערבות כלשהי בדרך, נבקש מהם לסרוק ברקוד או להעביר את המכשיר בחיישן לפני שהם יוצאים מהחנות. לא תהיה לזה שום השלכה מלבד זה שהם ירגישו יותר טוב עם עצמם".
קופ הוסיף כי הוא לא צופה לאובדן משרות בעקבות השירות, אלא שעובדי הקופות יוקצו למקומות אחרים בסניף. "עולם הקמעונאות משתנה והמשמעות היא אוטומציה והקצאה מחדש של המשרות".
לדבריו, הוא מתקשה לדמיין עולם בלי קופות בכלל, משום שחלק מהלקוחות עדיין מעדיפים להתנהל מול בן אדם בקופה, גם אם זה אומר לחכות בתור.
המהלך הנוכחי בא על רקע פתיחת Amazon Go - חנות ללא קופות של רשת אמזון שנפתחה בסיאטל, מקום מושבם של משרדי הנהלת החברה. בחנות, חיישנים מזהים את המוצרים הנכנסים ויוצאים מהעגלה של הצרכן, ולאחר מכן הלקוח פשוט עוזב את הסניף, כאשר במקביל החשבון שלו מחויב ונשלחת אליו קבלה.
בישראל מתפתח מהלך דומה - אך עדיין תצטרכו לחכות בקופה
גם שופרסל השיקה לאחרונה שירות סרוק וקנה: סורקים את המוצרים באמצעות אפליקציה, מכניסים לעגלה ומשלמים בקופות בשירות עצמי. השירות הושק בשופרסל דיל בכפר סבא ובמהלך השנה יורחב לסניפים נוספים.
מה ההבדל? ברשת סיינסבורי'ס - גם התשלום נעשה דרך הסמארטפון. בשופרסל עדיין לא מציעים לשלם באמצעות האפליקציה, כך שההמתנה בתור מתקצרת אך לא נמנעת. תשלום כזה "יתאפשר בהמשך", לטענת הרשת, אז ניתן יהיה לאסוף את החשבונית בקופת השירות העצמי.