קנס המיליונים לתנובה: מי יפוצה ומתי?
אם קניתם בשופרסל או במגה בספטמבר תקבלו בסביבות ינואר 2018 כ-25 שקל פיצוי - אך רק אם קניתם באשראי. מתוך הסכום שתנובה תשלם, הרשות להגבלים עסקיים תשמור "בצד" מיליון שקל לצרכנים שייתכן שבטעות לא פוצו. ומדוע רשתות השיווק לא ייקנסו? שאלות ותשובות בעקבות הקנס שקיבלה תנובה בגין התערבות במחירים לצרכן
חברת תנובה תשלם קנס של 25 מיליון שקל על "התערבות אסורה במחיר הסופי לצרכן" שכולו מיועד לצרכנים שקנו בשופרסל ובמגה, כך הוחלט בהסכם פשרה (צו מוסכם) אליו הגיעה החברה עם הרשות להגבלים העסקיים. כמה מזה יגיע אליכם? לא הרבה: כ-25 שקל לצרכן, לפי הערכת הרשות. מי יקבל פיצוי, מתי בדיוק וכיצד? התשובות לפניכם.
מתי יתקבל הפיצוי?
זה לא יקרה מיד: הסכום אמור להיות מועבר לבחינת הציבור, לקבל אישור של בית-המשפט ורק אז לצאת כצו מוסכם. עקב כך, סכום הפיצוי ייכנס לחשבונות הבנק של הצרכנים בסביבות ינואר 2018. בעתיד, צרכנים יוכלו לקבל פיצוי גבוה יותר - שכן הצו המוסכם פותח פתח לתביעות ייצוגיות עתידיות.
מי זכאי לפיצוי?
הצרכנים שזכאים לפיצוי הם כל צרכן שערך רכישה בכל סכום בשופרסל או במגה, במהלך התקופה המזכה בפיצוי בחודש הקלנדרי שקודם לחודש שבו מפורסם הצו המוסכם. הצו הזה עוד צריך לעבור אישור, וצפוי להיות מפורסם עד סוף אוקטובר, על כן מדובר בצרכנים שקנו ברשתות הללו - במהלך חודש ספטמבר 2017.
הפיצוי יינתן באמצעות כרטיסי אשראי של החברות ישראכרט, לאומי קארד, כרטיסי אשראי לישראל ודיינרס. הפיצוי יועבר לצרכנים הזכאים לפיצוי באמצעות חברות כרטיסי האשראי האלה, על ידי זיכוי כרטיס האשראי בו בוצעה הרכישה המזכה בפיצוי.
מדוע אין פיצוי על תשלום במזומן?
מי ששילם במזומן או בצ'קים בסופר לא יפוצה. הסיבה: "כיוון שהאירועים התרחשו לפני 6 ו-9 שנים ולא ניתן להתחקות אחרי מי שקנה - החליטה הרשות שהזיכוי יהיה באמצעות האשראי".
ומה אם קניתי גם במגה וגם בשופרסל בספטמבר ומספר פעמים?
אם קניתם מספר פעמים באחת הרשתות או אם קניתם בשתי הרשתות בספטמבר, זה לא יזכה אתכם בפיצוי גדול יותר: חברת כרטיסי האשראי לא תעביר יותר מהטבה אחת לכל אחד מהצרכנים הזכאים. הצרכנים יזוהו לפי מספר תעודת זהות במטרה למנוע זיכויים כפולים. כלומר אם יש ברשותכם מספר כרטיסי אשראי באמצעותם קניתם ברשתות - תקבלו זיכוי רק בכרטיס אשראי אחד.
תחילה יחולקו 24 מיליון שקל לכל הצרכנים הזכאים לפיצוי. מיליון השקלים שיופחתו בשלב הראשון מהסכום שתשלם תנובה - ישמשו לפיצוי צרכנים שמחמת טעות כלשהי לא נמצאו זכאים לקבל את הפיצוי, למרות שעמדו בתנאי הזכאות. מיליון השקלים יישמרו למשך 90 יום. אם לא יימצאו מספיק צרכנים שלא קיבלו בטעות את הפיצוי – מה שיישאר מהסכום יועבר לאוצר המדינה.
עקב כך, על הצרכנים הרלוונטיים לשים לב שקיבלו פיצוי כזה בתקופה בה יאושר הצו המוסכם. את הפיצוי יש "לחפש" בפירוט החיובים של חברת האשראי. מי ששילם במזומן או בצ'ק, כאמור, בכל מקרה לא יקבל פיצוי.
מדוע שופרסל ומגה לא ייקנסו?
ההסכם נחתם אחרי שהרשות חקרה הפרות של תנובה שבוצעו בשלושה מקרים ב-2008 וב-2011. תנובה הודתה כי הכתיבה מבצע אחיד על גבינות לשופרסל ומגה, שהסכימו לערוך מבצע זהה על גבינות של כל המתחרות (טרה, שטראוס ותנובה). בכך היא מנעה בעצם תחרות מחירים על המדף, בין היתר, בחג השבועות, אז התחרות במדף הגבינות מתגברת.
שתי רשתות השיווק שיתפו פעולה עם הכתבת תנאי המבצע, אך משום מה - הן לא ייקנסו. הסיבה לכך, היא ככל הנראה משום שתנובה לא רק שהיתה מעורבת בהסכם כובל (מגה ושופרסל היו צד להסכם, בלי שיידעו אחת על השנייה), אלא גם עברה על צו הספקים במסגרתו התחייבה שלא להכתיב מחירים. צו הספקים, שקדם לחוק המזון ולמעשה בוטל עם כניסתו לתוקף, קבע בין היתר כי אסור לספקים גדולים להתערב במחירי המדף של מוצרים.