שתף קטע נבחר

ניו זילנד נגד המשקיעים הזרים: תיאסר ההשקעה בנדל"ן

ראשת הממשלה החדשה של ניו זילנד הודיעה כי תפעל לאיסור השקעות זרים על נכסי נדל"ן קיימים. הדברים נאמרו לאחר קמפיין הבחירות שלה שעסק, בין השאר, בפלטפורמה חדשה שתהפוך את מחירי הדיור לנגישים יותר. "המהלך מייצג פתרון פשוט ונקי שיעזור לנו לפעול לטובת בעלי הבתים בני זילנד", אמרה

ניו זילנד תאסור על תושבים זרים לקנות נכסים במדינה, כך אמרה היום (ג') ראשת הממשלה החדשה של ניו זילנד, ג'סינדה ארדרן, שמאשימה אותם במחירים הגואים בשוק שהותירו ניו זילנדים רבים ללא יכולת להיכנס לשוק הדיור.

 

ארדרן, שנכנסה לתפקיד רק בחודש האחרון, אמרה במסיבת עיתונאים כי החל מתחילת השנה הבאה משקיעים זרים יישארו ברובם מחוץ לשוק הנדל"ן המקומי. "המהלך מייצג פתרון פשוט ונקי שיעזור לנו לפעול לטובת בעלי הבתים בני זילנד", לדבריה. במסגרת התקנות, הממשלה תסווג נכסים והרוכשים יהיו כפופים לבדיקת תושבות.

 

במהלך השנים האחרונות מחירי הנכסים בניו זילנד זינקו משמעותית בעקבות שיעורי הריבית הנמוכים, השקעה מצד תושבים זרים ומגבלות חלוקה לאזורים. במחקר שפורסם בתחילת השנה על ידי חברת מחקר בתחום המדיניות הציבורית Demographia, דורגה אוקלנד, העיר הגדולה ביותר בניו זילנד, במקום הרביעי העולם ברשימת הערים שמחירי הדיור בהם הכי פחות נגישים.

 

התקנות החדשות - לא על קרקעות או על נכסים שטרם נבנו

על פי נתוני הבנק המרכזי במדינה, מחירי הדיור עלו השנה בכ-10%, ורק כ-60% מאזרחי ניו זילנד מחזיקים בבעלות על הבית שלהם, לעומת 75% ב-1992. קשה למצוא נתונים ברורים על השקעה זרה בשוק הדיור של ניו זילנד, אבל על פי הלשכה לרישום מקרקעין של ניו זילנד, משקיעים זרים מהווים לכל הפחות 3% מסך העסקאות.

 

התקנות החדשות על רכישות זרות לא יהיו תקפות לקרקעות או לנכסים שטרם נבנו. הן גם לא יהיו תקפות לאזרחים זרים המתגוררים בניו זילנד, או לאוסטרלים.

ארדרן דיברה בקמפיין הבחירות שלה על פלטפורמה שתהפוך את מחירי הדיורי לנגישים יותר. עם זאת, חלק מהמומחים הטילו ספק בשאלה האם מדיניות שכזו אפקטיבית בכלל? "ישנה מגמה גלובלית של ממשלות שבודקות משקיעים זרים ומה הם יכולים לקנות", אומרת סופי צ'יק, מנהלת מחקר תחום נדל"ן ב-Savills Australia.

 

אוסטרליה ניסתה לצנן את שוק הדיור הלוהט שלה באמצעים דומים, כמו איסור על רכישת נכסים על ידי משקיעים זרים. "ובכל זאת ראינו עלייה ניכרת במחירים", אמרה צ'יק.

היא מוסיפה כי משקיעים זרים רבים מעדיפים לשים את הכסף שלהם בנכסים חדשים שעדיין לא נבנו, אשר לא נכללים בתקנות המתוכננות בניו זילנד. ארדרן אמרה כי בכוונתה להגיש את הצעת החוק למגבלות החדשות עד לסוף השנה הנוכחית.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים