צפו בתמונות: משרד מעוצב במרכז תל אביב
שק אגרוף שמאפשר לעובדים לפרוק אנרגיה, מרפסת אוורור, חדר ישיבות עם טריבונות ופרטי הנגרות המיוחדים - כך עוצב משרד פרסום בשכונה פסטורלית במרכז העיר
אם בעבר למשרדים היה מראה סטנדרטי, היום ניתן לקבל חללי עבודה מעוצבים במחיר של משרד סטנדרטי. עיצוב החלל המשרדי משפיע על מיצוב העסק ועל התדמית שלו, ומייצר שביעות רצון ורווחה בקרב העובדים. גם המעסיקים מבינים, כי תפוקת העובדים משתנה כאשר הם עובדים בחלל שהושקעה בו מחשבה, ולראייה החללים הציבוריים המוצעים להשכרה.
לכל חלל יש את הנתונים הסובייקטיביים שלו: הגודל, כמות החלונות והאור. לחלל יש פונקציה מסויימת וחלק מהתכנון הוא להבין מה הטוב ביותר שניתן להגיע אליו תחת מגבלות, בהן התקציב. משרד בבניין יקבל התייחסות שונה מאשר משרד הממוקם בבית פרטי, כמו גם הפונקציונליות וסוג העסק המתנהל בו.
עיצוב משרד בתל אביב
המשרד בו אנו מבקרים הינו משרד פרסום בשכונה פסטורלית ומקסימה במרכז תל אביב. החלון הגדול היה קיים שם תמיד, אבל היה "כלוא" בתוך חדר ולא זכה לכבוד הראוי. ההחלטה לבטל את החדר ולהפוך את האזור הזה למקום מפגש מרכזי במשרד, כאשר כולם יכולים ליהנות מהנוף של השכונה, הייתה אחת ההחלטות הראשונות והחשובות, שהנחו את עיצוב החלל.
בעיצוב משרדים התכנון מתבסס על ה"פרוגרמה" - מיפוי הצרכים השונים עבור החלל. הפרוגרמה מתבססת על שאלון עליו עונים המנהלים והעובדים, ובתוכה יש את הפעולות שיתרחשו. בחלל משרדי מדובר בהרגלים והשימושים של האנשים, העובדים והמבקרים במשרד. לשם כך, יש חשיבות להבין מה ההתנהלות.
במשרד פרסום, לדוגמה, שטחי הפנאי מהווים חלק בלתי נפרד מזמן העבודה. מצד אחד, מתקיימת הפרדה בין המחלקות השונות, ומצד שני, חלק משמעותי מהעבודה כרוך בחשיבה משותפת. התקשורת בין המחלקות חשובה להפריה ההדדית וליצירת התוצרים הסופיים.
במקרה זה, הרחבה מרכזית משמשת את העובדים במשרד בזמן העבודה לאורך כל שעות היום. מתקיימים כאן מפגשים פורמליים ובלי פורמליים, הרמות כוסית, מצגות פנימיות, וגם אם סתם מתחשק להתאוורר קצת מהעמדה הממוחשבת.
מהחלל הציבורי יש יציאה למרפסת, שמשמשת את העובדים להפסקות אוורור.
פינת "שק האגרוף" משמשת כאזור נוסף במשרד שבו יכולים העובדים לפרוק קצת אנרגיה.
משרדי פרסום נוהגים לקיים פגישות רבות משתתפים, מארחים לקוחות ומעבירים פרזנטציות באופן תדיר, כך שחדר הישיבות בהם תופס בדרך כלל מיקום מרכזי בחלל. לצד מקומות הישיבה הפורמליים, נבנו שתי טריבונות המספקות עוד 10-15 מקומות ישיבה פחות פורמליים, המאפשרים לקיים ישיבות רבות משתתפים.
הליך התכנון
לאחר הגדרת הפרוגרמה, יוצאים לתהליך התכנון הכולל בחירה של חומרים, תאורה, טקסטורה וצבעים. לכל המרכיבים יחד יש משמעות ביצירת האווירה שתתקבל בחלל.
במשרד זה, הקומה הראשונה מרוצפת בטון גס. על מנת להוסיף לה קצת חמימות, התקרה חופתה בקורות עץ, שביניהן שולבו לדים שקועים מקצה לקצה.
מעל עמדת מזכירות המשרד הייתה בנויה גלריה שהנמיכה את החלל. כבר בשלב ראשון היה ברור שמוותרים על הגלריה לטובת פתיחת החלל ויצירת כניסה מרשימה יותר. בשטח שהתפנה מאחור נבנו שני תאי שירותים גדולים ומרווחים. תוך שמירה על מראה פתוח ואוורירי.
פתיחת המעבר לאזור תאי השירותים משני צדי המסדרון מאפשרת גישה נוחה יותר עבור העובדים מכל המחלקות במשרד.
לאחר הגדרת הצרכים והבנת התקציב, הוצעו מספר אלטרנטיבות ראשוניות לתכנון וחלוקת החלל. התכנון פונקציונלי כולל מקומות פרטיים, חללים ציבוריים, עמדות עבודה וחדרי מנהלים, מטבח, תשתיות וכדומה. עבור כל מחלקה תוכננו פרטי נגרות המיוחדים עבורה, תוך שמירה על שפה עיצובית אחידה בכל פרטי הנגרות שעוצבו במיוחד עבור פרויקט זה.
עמדות התקציבאים והמדיה סגורות ואינטימיות יותר, מכיוון שמדובר במחלקות שנוהגות לדבר הרבה בטלפון במהלך העבודה. שטחי האחסון המוקצים לכל עובד תוכננו אף הם בהתאם לצורך ולאפיון העבודה.
הסטודיו כולל שולחנות עבודה רחבים, על מנת שאפשר יהיה להניח בריפים והדפסות, מקום למדפסות מיוחדות, חלל רחב ופתוח ועמדת מנהל, שמאפשרת קשר ישיר עם העובדים.
רק לאחר ההבנה כי התכנון מותאם לצרכי העסק, נכנסים לעולם העיצוב. גם למקבל ההחלטות במשרד נדרשת ראייה רחבה ומעוף כדי לחשוב על התפקוד האופטימלי של העסק שלו, על רווחת העובדים ומיצוי האפשרויות.
כך, במקביל לעיצוב החללים, בשיתוף עם מנהל הקראייטיב במשרד, נוצרה שפה טיפוגרפית של כתוביות, שעושה גם היא סדר בחלל. כתוביות אלו שולבו בהמשך גם בפריטי מיתוג שונים בהם משתמש המשרד, דוגמת מחברות, כוסות, עטים וכדומה.
הכותבת היא בעלת משרד INSIDE לתכנון ועיצוב פנים, מעצבת בתים פרטיים וחללים מסחריים ועסקיים