שתף קטע נבחר

"האוצר מסכל חוק להגברת הבטיחות בבנייה מחשש לעליית מחירי הדיור"

בזמן שענף הבניין ממשיך להחזיק בתואר הענף המסוכן ביותר בישראל לעובדים - ח"כ בן ראובן מאשים כי משרד האוצר מעכב הצעת חוק העוסקת במינוי נאמני בטיחות באתרי בנייה, מחשש לעליית מחירי הדיור. "כנראה שבממשלת ישראל כסף יותר חשוב", אמר בראיון לאולפן ynet. צפו

הצעת חוק להגברת הבטיחות באתרי הבנייה לא עוברת בשל התנגדות פקידי משרד האוצר, החוששים מעליית מחירי הדיור. כך מאשים ח"כ אייל בן ראובן (המחנה הציוני), שמנסה מזה כשנה להעביר הצעת חוק בנושא, ללא הצלחה.

 

הצעת החוק, לה הוא שותף עם הח"כים אלי אלאלוף (כולנו) ועבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת), קובעת כי יש להפריד בין תפקיד ממונה הבטיחות באתר הבנייה לבין תפקיד מנהל העבודה באתר. ל-ynet נודע, כי בדברים שנשא בשבוע שעבר בכנס הבנייה והתשתיות של איגוד המהנדסים, האשים בן ראובן משרד האוצר בסיכול את הצעת החוק. "מדוע החוק הזה לא עובר? מישהו רוצה לנחש? כי שר האוצר ומשרד האוצר הסבירו שזה יעלה את מחירי הבנייה", כך אמר.

 

בראיון שהעניק הבוקר (א') לאולפן ynet אמר בן ראובן: "זה דבר הכרחי ומוסכם על כולם, אבל ההצעה הזאת מתעכבת כבר כמעט שנה בגלל אמירה של האוצר שזה יעלה את מחירי הבניה. כסף מול חיים של אנשים".

 

צפו בראיון המלא שערכו איתו באולפן ynet אלכסנדה לוקש וניר (שוקו) כהן.  

 

"אנחנו עם מאות ואלפי פצועים, עם מיליארדים של שקלים שהולכים לנפגעים ולנכים ולמשפחות שכולות", אמר בן ראובן בראיון לאולפן ynet, "וממשלת ישראל, גם משרד העבודה והרווחה שאחראי לעניין וגם שר האוצר, מתנהלים כדבר שבשגרה. זה דבר בלתי נסבל".

 

אז משרד האוצר מעדיף כותרת לא שלילית על פני חיי אדם?

"מסתבר שכנראה שכן. כי על דבר שכזה, על 31 הרוגים ואלפי פצועים (מתחילת השנה), היה נדרש והייתי מצפה ליוזמה מהירה מאוד של עשייה, גם אם היא עולה כסף, גם אם היא תעלה מעט את מחירי הבניה. מה גם שזה לא בהכרח מדויק העניין הזה. לצערי נכון לכרגע זה הדברים ממשיכים להתנהל ולצערי התוצאות הן נוראות ואיומות. אנחנו כל שבוע עם עוד ועוד תאונות כאשר המרחק בינן לבין הרוגים הוא בדרך כלל מזל, אבל יש גם הרוגים, יש גם משפחות שכולות. וכן, כסף מול הרוגים, כנראה שבממשלת ישראל כסף יותר חשוב".

 

הענף הכי מסוכן בישראל

ענף הבניין הוא הענף הכי מסוכן בישראל, עם המספר הגדול ביותר של תאונות עבודה מדי שנה, בעיקר כתוצאה מנפילות מגובה. לפי נתוני הפורום למניעת תאונות עבודה, מתחילת השנה הנוכחית היו כבר כאמור 31 הרוגים בתאונות עבודה בבניין ו-202 פצועים בדרגות חומרי בינוני עד קשה מאוד. 

קריסת חניון הברזל. לא כלול בספירה (צילום: מתן טורקיה) (צילום: מתן טורקיה)
קריסת חניון הברזל. לא כלול בספירה(צילום: מתן טורקיה)
 

בשנת 2016, נהרגו לכאורה 36 עובדים בענף הבינוי, על פי דו"ח של מינהל הבטיחות במשרד העבודה והמוסד לביטוח לאומי. עם זאת נתונים אלו לא כוללים מקרי מוות נוספים, שהמשרד מגדיר אותם ככאלה שמקורם בגורמים שאינם תחת סמכויותיו, למשל ששת ההרוגים בקריסת חניון הברזל ברמת החייל. בפורום למניעת תאונות עבודה, שהכניסו לחישוב גם מקרים כאלה, הגיעו בשנה שעברה לסך של 49 הרוגים באתרי הבנייה.
 

הצעת החוק מנסה לשנות את המצב בו מנהל עבודה באתר בניה יכול לשמש גם כממונה בטיחות. כפי שמוצע, באתר בניה אשר שטח הבניה הכולל שלו עולה על 3,000 מ"ר או 30 יחידות דיור יש להפריד כליל בין התפקיד של ממונה הבטיחות ומנהל העבודה, כך שבשני התפקידים ימונו שני אנשים שונים בעלי הכשרה מתאימה ולא אדם אחד.  

 

"נקיטה באמצעי בטיחות דורשת השקעת כסף וזמן, ויוצרת ניגוד אינטרסים מסוים באשר לאופי עבודתו של מנהל העבודה", מוסבר בהצעה. "חובתו של ממונה הבטיחות היא להפסיק את העבודה בכל האתר או בחלק ממנו אם לא ימולאו כל דרישות הבטיחות שקבע. בנוסף, יש להטיל אחריות אישית על ממונה הבטיחות במקרה של רשלנות או במקרה של פגיעה בעובדים או במבקרים באתר".

 

ההצעה הוגשה כהצעת חוק פרטית, ולפני כשנה נדחתה בוועדת השרים לחקיקה. כעת בן ראובן טוען כי הוא מנסה לגייס שוב תמיכה בהצעה כדי להעלותה מחדש.

 

דבריו של ח"כ בן ראובן בכנס הבנייה והתשתיות, צפו: 

 

מינואר: קנסות גבוהים

ב-1 בינואר 2018 ייכנס לתוקף צו שיאפשר הטלת קנסות על קבלנים בגובה של 35 אלף שקל בגין כל עבירת בטיחות, שאושר על ידי וועדת העבודה והרווחה בהובלת שר העבודה והרווחה חיים כץ

 

עם זאת, עו"ד ישראל אסל, היועץ המשפטי של הפורום למניעת תאונות עבודה, סבור כי לא מכאן יגיע השינוי. "מצב הבטיחות בענף הבניין הגיע לשפל שהמדינה מעולם לא ידעה כמותה", אמר ל-ynet. "כל יום פועלים נופלים אל מותם ואין אף אחד שיתן את הדין ואין אף אחד שפועל למיגור הקטל בענף הבנייה.

 

"צודק בהחלט ח"כ בן ראובן שגם משרד האוצר והשר משה כחלון עושים כל שביכולתם לעכב ולסקל כל יוזמת חקיקה שמטרתה קידום הבטיחות בענף הבנייה בטענה שהדבר יגרום לעליית מחיר הדיור", הוסיף. "יתרה מזאת, משרד האוצר מסרב להעלות את שכרם של מפקחי הבטיחות ובשל כך אף אחד לא מעוניין לעבוד כמפקח בטיחות ותקנים רבים לא מאויישים.

 

"בדרך זו מינהל הבטיחות התעסוקתית במשרד העבודה ומשרד האוצר יחדיו הביאו את מצב הבטיחות לשפל חסר תקדים של הזנחה שגובלת ברשלנות".

 

ממשרד האוצר נמסר כי הם אינם מגיבים לדברים. ממשרד העבודה והרווחה טרם נמסרה תגובה.

 

בתוך כך הודיע היום ממשרד העבודה והרווחה, כי השר חיים כץ סיכם עם הממונה על השכר באוצר ונציבות שירות המדינה כי שכר מפקחי הבטיחות בענף הבניה יעלה בכ-3,500 שקל ובסיס השכר של מפקח ינוע בין 17,985 לבין 10,347 שקלים בחודש.

 

עדכון השכר ייכנס לתוקף ב-1 בדצמבר. המשרד הודיע עוד כי יחל בהליך איוש 22 תקנים פתוחים העומדים לרשותו, שלא אויישו עד היום בשל תנאי השכר הנמוכים. 

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מתן טורקיה
בן ראובן. "כסף מול חיים של אנשים"
צילום: מתן טורקיה
מומלצים