הבנק שומר על הכסף שלכם? על הפרטיות פחות
"לבן שלך יש חוב, אולי תבואי לסגור אותו?". הבנקים יודעים עלינו הרבה מאוד, אך הם לא תמיד נזהרים שלא לשתף אנשים אחרים במידע החשוב. כך שיקולים עסקיים או פשוט חוסר תשומת לב רומסים את הפרטיות שלנו
פקידת הבנק התקשרה לא' כדי לנסות לשכנע אותו לקחת הלוואה, אולם הוא לא ממש השתכנע שיש לו צורך בכך. "תוכל לעשות שימוש בהלוואה, כדי לסגור חוב שקיים בחשבון של אשתך", אמרה נציגת הבנק שרצתה בכל מחיר לצאת עם "תוצאות" משיחת השיווק. "חוב? לאשתי? מה זאת אומרת?". א' לא ידע דבר על ההלוואה שלקחה אשתו, בחשבון שהיא מנהלת במקביל באותו בנק, עד שפקידת הבנק "שיתפה אותו במידע". הגילוי הזה גרר משבר אמון קשה בין בני הזוג שהגיע עד כדי סף גירושין.
האישה פנתה לבנק ודרשה פיצוי בגין הנזקים שגרמה חשיפת מידע אודות חשבונה הפרטי בפני בן זוגה בלא הסכמתה. הבנק כמובן הכחיש את הטענות וטען שהאחריות למשבר בבית מוטלת עליה בלבד. האישה תבעה את הבנק (יהב) וכראיה הביאה את הקלטת השיחה בין נציגת הבנק לבן הזוג.
בית המשפט לתביעות קטנות בחדרה, קבע כי הבנק הפר את חובת הסודיות כלפיי הלקוחה, גם אם ברשלנות ולא בזדון, והכיר בכך שנגרם לה נזק. הבנק חויב לשלם 15,000 שקל בגין עוגמת הנפש שנגרמה ללקוחה, בתוספת הוצאות משפט.
יש חובת סודיות אך היא לא מעוגנת בחוק
רוב מוחלט של משקי הבית, העצמאים והעסקים, מנהלים את ענייניהם הפיננסיים השוטפים באמצעות חשבון בבנק. מטבע הדברים, הבנק ועובדיו חשופים למידע שרוב הלקוחות לא היו מעוניינים לחשוף. אפילו בעידן הרשתות החברתיות בהם רבים משתפים מרצון מידע אישי או עסקי, עדיין הרוב מעדיפים להשאיר כמה פרטים חסויים מחוץ לרשת, כגון כמה הם מרוויחים, כמה הם חייבים וכדומה.
כדי לאזן את העובדה שהבנק חשוף לנבכי מצבם הפיננסי של לקוחותיו והתנהלותם, חלה על הבנק חובת סודיות. אולי זה מפתיע ואפילו מקומם – אך בישראל אין חוק המטיל באופן מפורש על הבנקים חובת סודיות בנקאית למרות חשיבותה הברורה. עם זאת, בפועל אין ספק כי הבנקים מחויבים לכך והם לא חולקים על העובדה הזו. כך למשל הם מרבים להשתמש בטיעון הזה כאשר הם נשאלים על מהלכים תמוהים שביצעו במתן אשראי לטייקונים.
לדברי עו"ד רועי סלוקי, שותף במשרד עו"ד ברם סלוקי ושות' המתמחה בדיני בנקאות ומימון, לא מדובר בחובת סודיות גורפת וקיימים מקרים בהם בנק לא רק רשאי להעביר מידע אודות לקוחותיו אף בלי הסכמת הלקוח, אלא מחויב לעשות כן. למשל, מכוח חוקי איסור הלבנת הון. אולם ככלל, טבעי מצד לקוח לצפות, שהבנק יקפיד הקפדה יתרה לשמור על המידע הפיננסי אודותיו. "באותה מידה ראוי שהבנק יימנע מלעשות בעצמו שימוש במידע, למשל לצרכי שיווק ומכירות מצדו כמו שיווק הלוואות ללקוחות עסקיים קטנים ולמשקי הבית".
"לבן שלך יש חוב. תסגרי אותו"
נראה כי בשנים האחרונות בתי המשפט נותנים משקל לא מבוטל לזכות הלוקחות לפרטיות וטוב שכך. רק לאחרונה נדונו בבתי המשפט שורה של מקרים בהם פקידים סיפקו מידע לצד שלישי, בין אם מדובר בגורם בתוך המשפחה או מחוצה לה, שלא היה מורשה לתת פרטים על חשבון של אותו לקוח.
דוגמה נוספת למקרה כזה שנידון לאחרונה, היא של לקוח שתבע את הבנק על כך שנציג הבנק התקשר לאמא שלו ועדכן אותה שלבנה יש חוב. האמא לא היתה מורשת חתימה או מיופת כוח בחשבון ולמרות זאת הבנק חשף בפניה את המידע. הפקיד ביקש מהאמא להגיע לסניף ולהפקיד כסף לצורך סגירת החוב של בנה.
הבנק (במקרה זה, הפועלים) הכחיש את הטענה שמישהו מנציגיו פנה אל הוריי הלקוח ומסר להם פרטים אודות חשבון הבן, אולם בית המשפט לתביעות קטנות בירושלים האמין לגרסת התובע ואמו ופסק פיצוי בגין נזק לא ממוני בסך 4,000 שקל.
חוסר זהירות משיקולים עסקיים
ברבים מהמקרים עולה תחושה ששיקולים עסקיים של הבנקים תרמו לחוסר זהירות עד כדי לפעמים רשלנות בשימוש שעשו במידע אודות לקוחותיהם. האתגר שלא להתפתות לניצול מידע על הלקוח לטובת קידום עסקיו של הבנק אולי אינו פשוט, אולם הבנקים יכולים (ומחויבים) לעמוד בו. במקרים בהם כשלו, מבהירים ומציינים בתי המשפט בישראל, שהדבר לא יעבור לסדר היום והם פוסקים גם פיצוי כספי לטובת הלקוח .
מה נדרש כדי לשכנע את בית המשפט שהבנק הפר סודיות ומסר פרטים בנוגע לחשבון ללא הסכמת הלקוח?
"בהנחה שהבנק מכחיש שהוא מסר פרטים לצד שלישי, חובת ההוכחה היא על הלקוח", אומר עו"ד סלוקי. "צריך להציג תיעוד בכתב של מסמכי הרשאה מול הבנק וגם הקלטות של שיחות. מומלץ להקליט את השיחה עם הבנקאי והיום זה מאוד פשוט לעשות את זה".
מה אפשר לעשות כדי למנוע דליפת פרטים מהחשבון?
"באופן כללי", אומר עו"ד סלוקי, "אין סיבה לחשוד שהבנקים מפרים את חובת הסודיות כלפי הלקוחות, אלא במקרים בהם החוק מתיר ואפילו מחייב זאת. אולם, לאור העובדה שהבנקים אוספים עלינו מידע באופן שוטף ובאופן רחב מאי פעם (ונראה שמגמה זו עתידה להחמיר) חשוב מאוד שהלקוחות ידעו לשמור על האינטרסים שלהם ויהיו ערניים לכך. כאמור, מומלץ ללקוחות הבנקים לתעד באופן עצמי – בתרשומת או בהקלטה - פעולות פיננסיות משמעותיות עבורם (מעמד פתיחת חשבון, מעמד נטילת הלוואה או משכנתא וכדו') או מקרים בהם נראה שעלולה להתעורר מחלוקת מול הבנק, בין היתר בענייני שמירת הסודיות של המידע המוחזק בידיו בקשר ללקוח".