שתף קטע נבחר

חילוני ואזרחי: כך נראה חג הנובי גוד בת"א

במה שונה החג הסובייטי מהחג הנוצרי? ומה הקשר שלו ללוח השנה הסיני המסורתי? רגע לפני שהשנה האזרחית מסתיימת, קפצנו לביקור ביריד נובי גוד הגדול בישראל, במתחם התחנה המרכזית החדשה בת"א

נובי גוד הוא חג חילוני אזרחי, שנוצר בתחילת המאה הקודמת על ידי פקידים סובייטים שרצו להחליף את המסורת הנוצרית של חג הכריסמס, כמו גם חגים ומנהגים אחרים הקשורים באמונה דתית.

 

מאות אלפי העולים מברית המועצות לשעבר, החיים בישראל, מהווים כמות עצומה של לקוחות המעוניינים לחגוג את החג, בהתאם למסורת שספגו מאמא רוסיה. בישראל פועלים מספר ירידים למכירת מוצרי נובי גוד, כגון צעצועים, פסלונים, עצים וקישוטים הקשורים למסורת של החג הרוסי. היריד הגדול ביותר בישראל ממוקם בקומת הקרקע של התחנה המרכזית החדשה.

 

צפו בביקור ynet ביריד:

 

 

לכתבות נוספות בערוץ הצרכנות

 

מיכאל טיירוף, מנהל יריד נובי גוד בתחנה המרכזית החדשה, מספר כי "חג הנובי גוד מאחד את כל יוצאי ברית המועצות לשעבר. זה היה למעשה החג האזרחי היחיד הלא פוליטי, שנחגג בברית המועצות. בישראל, רק עצלן לא מתעסק עם החג הזה. בכל מקום שפונה למגזר הרוסי, כמו חנויות ספרים, חנויות מעדנים, וכו', תמצא סחורה ומוצרים הקשורים לחג."

יריד הנובי גוד. השנה זו שנת הכלב ()
יריד הנובי גוד. השנה זו שנת הכלב

מי שביקר בירידי חג המולד באירופה ימצא דמיון רב בינם לבין יריד הנובי גוד, אך למעשה מדובר במסורת שונה ואזרחית במהותה - ללא סממני האמונה הדתית. ל"סנטה קלאוס" האזרחי קוראים "סבא קור", ויש לו נכדה חביבה שהוא יצר מהשלג בדומה לאולף מ"לשבור את הקרח", שמחלקת מתנות ושמה "פתית שלג". את עצי האשוח המסורתיים מחליפים עצים מפלסטיק, אותם נהוג לקשט בכדורים נוצצים ובכוכבים.

 

באופן מפתיע, יריד הנובי גוד מלא בפסלונים ובתמונות של כלבים מכל הסוגים - גדולים וקטנים, עשויים מזכוכית, קרמיקה ופלסטיק. אלינה, שבאה ליריד במיוחד על מנת לקנות פסל מסורתי של כלב לחג, מסבירה את התופעה בכך שנוצר קשר הדוק בין לוח השנה הסיני המסורתי לחג הסובייטי המודרני.

 

"לפי לוח השנה הסיני, בתחילת כל שנה מתחלפת החיה המסמלת את השנה החדשה. שנה שעברה זה היה תרנגול, והשנה זה כלב", מסבירה אלינה. "בחג הנובי גוד במשפחה שלנו, אנחנו נוהגים לתת כמתנה פסלון של החיה לחברים קרובים ולמשפחה, ואני אוהבת כלבים, כך שאני מאוד נהנית השנה מזה שמדובר בשנת הכלב. זה לא התרנגול המעצבן מהשנה שעברה."


פורסם לראשונה 21/12/2017 17:33

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים