שתף קטע נבחר
צילום: shutterstock

13 אלף דירות ייבנו בחולון; 1,500 בג'סר א-זרקא

אחרי 20 שנות תכנון, התוכנית לבניית שכונת ענק בדרום חולון קיבלה תוקף. השכונה תוסיף לעיר עשרות אלפי תושבים ותשתרע על 4,000 דונם. עוד בצנרת התכנון: אושרה תוכנית שתאפשר להגדיל את ג'סר א-זרקא ל-24 אלף תושבים ובבת ים ייבנו 1,100 דירות חדשות בשישה מגדלי מגורים שיישלבו קומות מסחר

אחרי 20 שנים במוסדות התכנון זה קרה: תוכנית לבניית שכונת הענק ח/500, על כ-4,000 דונם בדרום חולון, קיבלה תוקף. כך דווח היום (ג') בלעדית ב"כלכליסט".

 

לכתבות נוספות בערוץ נדל"ן

 

הוועדה המחוזית אישרה בתחילת החודש את התוכנית, שכוללת בניית 13 אלף דירות בבניינים של עד 20 קומות ו-930 אלף מ"ר שטחי מסחר ומשרדים. בנוסף היא כוללת הקמת פארק ענק בשם "פארק החולות", שישתרע על כ-1,000 דונם, המהווים 25% משטח התוכנית. 470 דונם בלב הפארק יוקדשו לדיונות שישומרו ולא יפותחו בשל ערכי טבע. מסביבן יפותחו שטחי פארק שיכללו מדשאות, שבילים ומתקנים.

 

התוכנית היא אחת מתוכניות הבנייה העתידיות הגדולות במרכז הארץ, והיא צפויה להשתרע על השטח שבין פארק פרס ומוזיאון הילדים בגבולה הצפוני ועד שכונות רמת אליהו ואיזור קניון הזהב בראשון לציון בגבולה הדרומי.

 

ממערב לה נמצאים נתיבי איילון, וגבולה המזרחי הוא כביש 4. התוכנית מאפשרת גם לפנות את שכונות מולדת וגבעת חולון, שעשרות שנים נותרו מנותקות מהעיר. שטחי השכונות הללו ישויכו לפארק החולות, ו-800 דירות חדשות יוקצו לטובת הדיירים המפונים.

חולון כיום (צילום: ירון ברנר) (צילום: ירון ברנר)
חולון כיום(צילום: ירון ברנר)
 

מינהל התכנון וההנדסה של עיריית חולון צפוי לחלק את שטח התוכנית לשבעה מתחמים ולקדם בכל אחד מהם תוכנית מפורטת שתקבע את גובה הבנייה, מספר הבניינים ומקומם המדויק. רק לאחר אישור התוכניות המפורטות יתאפשר להוציא היתרי בנייה.

 

מהעירייה נמסר כי בכוונתה לקדם במקביל שתי תוכניות בנייה מפורטות מדי שנה. עם זאת, תחילת הבנייה בפועל עשויה להתרחש רק בעוד שנים ארוכות, משום שבמתחם יש 10,000 חלקות, רובן בבעלות פרטית של יותר מכ-30 אלף איש. חלק מהמחזיקים הם יורשים של מי שרכשו את הקרקעות מבעליהן הערבים בשנות ה-30. אחרים קנו נתחים בעסקאות ספקולטביות שנעשו במתחם בשנים האחרונות.

 

שלב התכנון המפורט כולל גם איחוד וחלוקה מחדש, שבמסגרתן כל בעל קרקע מקבל זכויות בנייה על פי שוויו היחסי של חלקו בקרקע. בשלב זה איש מהם עוד לא יודע מה יהיה מקום החלקה שבה יקבל זכויות, ואם יתאפשר לבנות בה דירות, משרדים או מסחר.

 

לאחר אישור התוכניות, בעלי הקרקע יצטרכו להתאגד ולבנות בניין, כדי שהזכות התיאורטית תהפוך לדירה אמיתית. גם לרשות מקרקעי ישראל (רמ”י) ישנן זכויות בשטח, ואלה יקובצו במתחם אחד, שתכנונו יבוצע בתיאום עם רמ"י. נשקלת האפשרות להעבירו למסלול האישור המואץ בוותמ"ל.

 

מנקודת המבט של עשרות אלפי בעלי הקרקעות במתחם, התוכנית לא מביאה כל בשורה, למרות השנים הרבות שחלפו מאז יצאה לדרך, כמו גם צפיפות הדירות לדונם זהה לתוכנית הקודמת, שחלה על השטח: שש-שבע דירות לדונם. פארק החולות מתווסף לעשרות דונמים שיופקעו לצורכי ציבור, כך שבעלי הקרקעות יצטרכו להסתפק בשטח קטן יחסית שייועד לבניית מבני מגורים, משרדים או מסחר.

 

1,500 דירות חדשות בג'סר א-זרקא

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה חיפה אישרה את תוכנית המתאר ליישוב ג'סר א-זרקא, המאפשרת תוספת של כ-1,500 דירות, באופן שיגדיל את כמות יחידות הדיור לכ-7,000 וייתן מענה לאוכלוסייה של 24 אלף איש. כיום היישוב מונה כ-15 אלף תושבים.

  

ג'סר א-זרקא ממוקם בין חוף הים ממערב, שמורת הטבע נחל תנינים מצפון, כביש החוף ממזרח והיישוב קיסריה מדרום. בוועדה ציינו כי כל אלה היוו עד היום חסם משמעותי להתפתחות היישוב, שנחשב לאחד היישובים העניים והצפופים בארץ.

 

ג'סר א-זרקא (צילום: נמרוד גליקמן) (צילום: נמרוד גליקמן)
ג'סר א-זרקא(צילום: נמרוד גליקמן)

התוכנית מציעה להרחיב את היישוב מזרחה, בהתבסס על תוכנית להסטת כביש 2 (החוף), שקודמה במקביל לתוכנית המתאר על ידי הוועדה לתשתיות לאומיות. שטחו של היישוב הוא 1,800 דונם והתוכנית מציעה להוסיף לו 600 דונם, שישמשו למגורים, שטחי ציבור, מסחר ומלאכה.

 

עוד מוצע במסגרת התוכנית, להקים שלוש שכונות מגורים חדשות, אחת על קרקע מדינה במערב היישוב, שנייה במזרח היישוב גם היא על קרקע מדינה ושכונה נוספת בצפון-מערב, שתוקם על קרקע פרטית. התוכנית שמה דגש על פיתוח היישוב כמוקד תיירותי אזורי לצד שימור ערכים נופיים וארכיאולוגיים, כמו שמורת הטבע נחל תנינים והגן הלאומי בחוף הים. 

 

לתוכנית הוגשו 64 התנגדויות, בין היתר על ידי היישובים השכנים בית חנניה וקיסריה. בוועדה מסרו כי לאחר שמיעת המלצות החוקר, גיא קב ונקי, הוחלט לדחות את התנגדויות שהוגשו על ידי בית חנניה, ונקבע כי יש הצדקה להרחיב את שטח הפיתוח מזרחה. זאת על פני הרחבת הפיתוח צפונה, אל מעבר לשמורת הטבע נחל תנינים ובריכות הדגים של מעגן מיכאל - דבר שהיה גורם לפגיעה סביבתית רחבה ולנתק אורבני.

 

הוועדה גם דחתה את ההתנגדות שהגישה קיסריה וקבעה שהשטח המפריד בין ג'סר א-זרקא לסוללת העפר שבין שני היישובים יצורף לתחום התוכנית.

 

 (צילום: google maps) (צילום: google maps)
(צילום: google maps)

התוכנית קודמה ונערכה על ידי מנהל התכנון, בשיתוף ועדת היגוי רחבה בה היו שותפים הרשות המקומית, הוועדות המקומיות שומרון וחוף הכרמל, גופים ירוקים ויישובים שכנים. בראש צוות התכנון עומדת אדריכלית דורית שפינט ממשרד אדריכלים עוזי גורדון. מתכננת מחוז חיפה, ליאת פלד מסרה, כי "לאחר שנים רבות, אישרה הוועדה המחוזית תוכנית שתאפשר ליישוב ג'סר א-זרקא להתפתח ולהיות ישוב איכותי המספק את צרכי תושביו".

 

1,100 דירות חדשות בפינוי בינוי בבת ים

הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה במחוז תל אביב אישרה בשבוע שעבר למתן תוקף תוכנית פינוי בינוי בציר יוספטל שבשכונת רמת יוסף בבת ים. התוכנית, שהוגשה על ידי חברת מצלאוי, כוללת פינוי 240 יחידות דיור קיימות ובניית 1,078 יחידות דיור חדשות ב-6 בניינים של 32 עד 40 קומות.

 

קומת הקרקע של הבניינים החדשים תשמש למסחר, ומעליה יוקמו קומות משרדים לשימושים ציבוריים אחרים. בסך הכל אושרו 19 אלף מ"ר עיקרי למשרדים, 4,850 מ"ר עיקרי למסחר ועוד 7,128 מ"ר עיקרי למבנים ומוסדות ציבור ובכללם בית כנסת.

 

סמי מצלאוי מנכ"ל ובעלי החברה, מסר כי "מדובר ביריית פתיחה משמעותית עבור החברה ואנו מצפים לאישורן של תוכניות נוספות, המתייחסות לפרויקטים גדולים ומשמעותיים, שישנו ויפתחו ערים בארץ באופן רחב ומשמעותי".

 

התוכנית שאושרה מצטרפת לתוכנית נוספת שהוגשה על ידי חברת מצלאוי בעיר בת ים. אחת התוכניות היא תוכנית לפינוי בינוי שכבר אושרה בוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה בתל אביב-יפו. במסגרת התוכנית ייבנו 660 יחידות דיור חדשות במתחם הרחובות רוטשילד - הרצל - ליבסקינד בעיר.

 

כמו כן, הוועדה אישרה תוכנית לעיבוי ובינוי במסגרת תמ"א 38 בבניינים סמוכים. על פי התוכנית שאושרה יתווספו 445 יחידות דיור חדשות ל-508 יחידות הדיור הקיימות ובסך המתחם יכלול 953 יחידות דיור.

  

תושבי נתניה נגד תוכנית המתאר לעיר

נציגות ועדי השכונות בעיר נתניה פנתה בתחילת השבוע ליו"ר הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה למחוז המרכז, שירה ברנד, בדרישה להימנע מהפקדת תוכנית המתאר החדשה לעיר עד למציאת פתרון לבעיות התחבורה הקשות מהן סובלת העיר כבר היום.

 

בפניה, שהוגשה באמצעות עו"ד ניסן שריפי, יו"ר המכון לחקר הנדל"ן, נטען כי התוכנית נועדה לתת מענה לאוכלוסייה של 350 אלף איש, במקום 200 אלף תושבים כיום - כלומר עלייה של 75% - אולם אינה נותנת מענה למצוקת התחבורה באזור. עוד נטען, כי עם אישור התוכנית יווצר "כאוס תעבורתי שיהא בלתי נסבל ובלתי סביר בעליל".

 

"לא ייתכן כי יציאה ברכב לעבודה מבית התושב הנתנייתי ועד לכביש החוף תארך בשעות הבוקר כמחצית השעה ואף מעבר לכך", נכתב בפנייה. "גם התחבורה הציבורית בעיר איננה מתפקדת כלל וכלל בשעות השיא, והאוטובוסים ומוניות השירות נדחקים בטורים הארוכים של הרכבים בואכה לכביש החוף או אף לכבישי הרוחב".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים