שתף קטע נבחר

הבורסה ליהלומים משיקה חנות אונליין בשיתוף עליבאבא

150 חנויות חתמו על הסכם וייקחו חלק בחנות הוירטואלית ליהלומים בשיתוף הענקית הסינית עליבאבא. הסיבה למיזם: ניסיון להתמודד עם המשבר בענף ולהיפתח בצורה טובה יותר לשוק הבינלאומי

יהלומים און-ליין: הבורסה ליהלומים ברמת גן צפויה להשיק בתחילת החודש הבא חנות יהלומים וירטואלית בשיתוף ענקית הקמעונאות הסינית עליבאבא  (בעלי אתר עלי אקספרס). "החנות" תכלול 150 קישורים לחנויות שחתמו על ההסכם, ותאפשר רכישת יהלומים אונליין עבור תכשיטנים וקניינים. בהמשך, תתאפשר רכישה לצרכן הפרטי.

 

הסיבה למיזם: בעקבות התחרות הקשה מול הבורסות בדובאי ובהודו ענף היהלומים המקומי חווה משבר לא פשוט. נכון להיום, היקף הייצוא של הבורסה נעמד בכ-7 מיליארד שקלים בשנה, לאחר שירד משמעותית בשנים האחרונות. מיזם זה מהווה ניסיון לתקן את הנפילה.

 

 (צילום: הבורסה ליהלומים) (צילום: הבורסה ליהלומים)
(צילום: הבורסה ליהלומים)

החנות הוירטואלית תושק ב-6 בפברואר, במסגרת הכנס השנתי של הענף, אליו תגיע משלחת של קניינים מסין. 150 עסקים B2B (שיווק לעסקים) לוקחים חלק במיזם המקומי.

 

לדברי גורמים בענף, כיום כמעט ולא מתנהל מסחר וירטואלי ביהלומים. אמנם יש מספר עסקים פרטיים שמוכרים יהלומים דרך הרשת, אך מדובר בהיקף קטן בגלל חשש של צרכנים ועסקים. הצרכנים הפרטיים קונים תכשיטי יהלומים במסגרת הגעה לחנות פיזית והתכשיטנים והקניינים בענף רוכשים את היהלומים בנסיעה לבורסות היהלומים השונות בעולם.

 

ההתאגדות של כמות גדולה של חנויות תחת אתר אחד, נועדה לשיפור מעמדה של הבורסה הישראלית בעולם, לאור הירידה בהיקף המכירות. למעשה, הפרויקט פונה בעיקרו אל השוק הבינלאומי, על מנת לאפשר רכישה רק על סמך תמונות ופרטים טכניים על היהלומים, ומבלי הצורך לשלוח קניינים במיוחד לישראל.

 

החנות הוירטואלית תנוהל מחדר תפעול שימצא בבורסה ברמת גן, וכל הסחורה שתוצג למכירה תגיע מעסקי היהלומים שנמצאים בבורסה עצמה. במסגרת השת"פ עם עליבאבא, היא התחייבה להעניק לחנות הישראלית מקום מרכזי באתר ובאפליקציה שלה.

 

כאמור, בשלב ראשוני רק תכשיטנים וקניינים יוכלו לקנות בחנות, ובהמשך תיתפח האפשרות גם לצרכן הפרטי.

 

היקף הייצוא: שבעה מיליארד שקלים בשנה

היקף הייצוא של הבורסה ברמת גן נמצא בירידה. על פי מנכ"ל הבורסה, אלי אבידר, "היקף הייצוא עומד כיום על כ-7 מיליארד דולר בשנה". לשם השוואה, בשנת 2011, היקף הייצוא הסתכם בכ-11 מיליארד דולר, ובשנות ה-90', היקף הייצוא היה גדול אף יותר.

 

"כעת הבורסה הופכת את המשבר שעובר הענף בישראל להזדמנות למהפכה שתעמיד את החדשנות הטכנולוגית במרכז ותהפוך אותה ליתרון הגדול של הענף בישראל", אמר יורם דבש נשיא הבורסה.

 

האם הבורסה אינה חוששת מתחרות גם על גבי רשת האינטרנט?

"מעמדה של ישראל כמעצמת היי טק אמור לשחק לטובתנו במקרה זה", מסביר דבש. "כיום אין אף אתר המאפשר רכישה של יהלומים בהיקף כזה. הבורסה למעשה משמשת כ'חותמת איכות' בתחום היהלומים. ברור שיש חשש שהבורסה בדובאי תחתום על הסכם דומה עם אמזון או ebay, אבל אנחנו הראשונים שעושים זאת, ויש לבורסה הישראלית ליהלומים מעמד די גבוה בעולם".

 

מדוע בחרתם לחתום הסכם דווקא עם חברת עליבאבא הסינית?

דבש: "זו הרשת הצומחת בעולם. רק ביום הרווקים הסינים האחרון נמכרו תכשיטים ויהלומים בשווי של 1.1 מיליארד דולר".

 

במקרים פליליים הבורסה מערבת את המשטרה

ומה לגבי החשש הטבעי של רכישת יהלומים אונליין מבלי לראותם פיזית? משיחות עם גורמים בענף הוסבר לנו כי בבורסה ליהלומים יש מנגנון פנימי שמטפל ביהלומנים שפועלים בניגוד לקוד האתי הפנימי המחמיר של חברי הבורסה. לאורך השנים, הקוד היה בעל-פה והתבסס על מסורת של אמון. לפני כשנה, הושק קוד רשמי כתוב ומחייב, שחובר על ידי הפרופ' אסא כשר, מחבר הקוד האתי של צה"ל.

 

בנוסף, בבורסה קיים מוסד בוררות פנימי, שבו נמצאים גם שופטים בדימוס המטפלים בתלונות כנגד יהלומים. במקרים של רמאויות ועבירות פליליות הבורסה מערבת האחרונות את המשטרה. הגורמים מסבירים כי מבחינה זו, המעבר למכירה אונליין לא ישנה את הקוד האתי ואת הסנקציות שיחולו על חברי הבורסה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים