שתף קטע נבחר

"זכאי מחיר למשתכן - כלי משחק בידיו של כחלון"

יו"ר ארגון הקבלנים בבאר שבע והנגב, אלי אביסרור, תקף בכנס מקצועי את מדיניות שר האוצר לשוק הדיור. "עשרות אלפים לא יודעים איזו דירה ירכשו, מתי ואיפה היא תהיה". שר השיכון גלנט: "אם מישהו חושב שמחיר למשתכן תעצר, הוא טועה"

"בשלוש השנים האחרונות, מאז הושקה התוכנית שמיועדת לטפל ב-80 אלף זכאים, רק 9,000 זכאים רכשו דירות. עשרות אלפים לא יודעים איזו דירה ירכשו, מתי ואיפה היא תהיה". כך אמר היום (ה') יו"ר ארגון הקבלנים בבאר שבע והנגב, אלי אביסרור, בכנס ארגוני הקבלנים של באר שבע, הנגב וירושלים, המתקיים בים המלח.

 

בדבריו תקף אביסרור את מדיניות שר האוצר משה כחלון לשוק הדיור. "המעורבות הברוטאלית בשוק הנדל"ן של השר כחלון הסבה נזק חמור לקבלנים ולזכאי מחיר למשתכן", אמר. "דיירים רבים יושבים על הגדר זמן רב וממשיכים לשלם דמי שכירות הרבה יותר שנים ממה שתכננו. קצב התחלות הבניה בשוק ירד במהלך השנה בכ-20%".

 

 
 

"האוצר, שלאורך שנים גבה מחירים גבוהים על הקרקעות, הכניס לקופת המדינה מיליארדי שקלים", הוסיף. "הזכאים בשוק היו ויישארו כלי משחק בידי השר כחלון. את הקופון השמן הוא גזר מראש, על חשבון הזכאים. אני קורא לשר האוצר, משה כחלון להפסיק את ההשתלחות בקבלנים וליצור שיח מחדש עם הקבלנים מתוך מטרה כנה לפתור את הבעיות של הענף".

 

בדבריו התייחס אביסרור גם לפערים בין אלפי יחידות הדיור המשווקות במסגרת מחיר למשתכן בפריפריה, לבין הביקושים הנמוכים בפועל. "בבאר שבע שווקו 4,000 יחידות והביקוש הסתכם ב-1,500 יחידות בלבד. זאת, בנוסף לכ-1,000 יחידות שנמכרו בשוק החופשי", אמר.

 

"היזמים משתתפים במכרזים תוך ההנחה, כי יהיה ביקוש מלא ליחידות המשווקת. בהיעדר ביקושים, יזמים יוותרו עם היצע דירות, מה שעלול להוביל לקריסת חברות", הוסיף. "כדי שתוכנית שיווק היחידות תצליח, יש ליצור מקורות תעסוקה ולתת מענקים לזוגות הצעירים שיתחייבו לגור 10 שנים בנגב".

פרויקט מחיר למשתכן בירוחם ()
פרויקט מחיר למשתכן בירוחם

 

גלנט: "מציע לקנות נכסים במקומות מוזנחים"

שר השיכון, יואב גלנט, אמר בכנס כי "אם מישהו שוקל לקנות נכסים, אני מציע לקנות במקומות המוזנחים ביותר במרכזי הערים. הדבר הבא של מדינת ישראל זה התחדשות עירונית. השטח של ישראל קטן מאוד, עוד 30 שנה יגורו פה 15 אלף איש. הערים במדינת ישראל מאוד דלילות וצריכים לצופף אותן באופן משמעותי מאוד כדי שיהיה איפה לגור".

 

בתגובה לביקורת שהושמעה על ידי הדוברים בכנס על פעולות הממשלה בשוק הדיור, ציין גלנט כי "כל דבר שנאמר נגד שר האוצר, נאמר גם נגדי. אנחנו עובדים כיחידה אחת, רואים את הדברים עין בעין וכל סיוע שניתן הוא בצורה מתואמת. בסופו של עניין אנחנו פועלים מתוך כוונה לקדם את פתרונות הדיור במדינת ישראל, ואני מניח שנגיע לזה".

 

עוד הוא ציין, כי "אם מישהו חושב שמחיר למשתכן תעצר הוא טועה. בסך הכל יש הרבה זוגות שזכו, הרבה שיזכו והרבה שנכנסים לדירות שלהם. זה לא קרה בשנים האחרונות כתוצאה מפעולה ממשלתית".

 

"הפכו אותנו לאויבי העם"

רוני בריק, נשיא התאחדות בוני הארץ (התאחדות הקבלנים לשעבר), הגיב לשרי הממשלה, שהאשימו את הקבלנים במספר הזדמנויות במשבר הדיור. "שר האוצר בחר לתקוף את היזמים והקבלנים כאשמים במשבר, אבל זה לא נכון", אמר. "המדינה ספסרה בעשור האחרון בקרקע לכל המרבה במחיר והקבלנים רצו והתחרו על קניית הקרקע במחיר הגבוה ביותר.

 

"בחודשיים שלושה האחרונים עשו אותנו אויבי העם, כאילו אנחנו שולטים בהיצע ובביקוש", הוסיף.

"רוב השרים לא יודעים מה זה לנהל חברת בנייה, כמו שהם לא יודעים לנהל מכולת, מבחינת עסק. הם לא יודעים מה זו התחייבויות לבנקים ולמסירת דירות, ולא יודעים מה זה לא לישון בלילה בגלל כותרות פופוליסיטיות.

 

בריק הוסיף וטען כי בניגוד לדיווחים, רוב החברות בענף שומרות על יציבות. "אנחנו רואים את הציבור חוזר למשרדי המכירות בחודשים האחרונים", אמר. "בענף הבנייה למגורים אין שום משבר, אבל בשוק הדיור של ישראל יש משבר ענק שילך ויחריף". 

 

"הטיפול במשבר הדיור הוא רחוק מלהיות מוצלח. אנחנו נתקלים בראשי ערים שמתנגדים, תושבים שטוענים שאין תשתיות, משקיעים לא מרוצים ושוכרי דירות לא מרוצים. מי מרוצה? שר האוצר מאוד מרוצה מהקיפאון, אבל אני רוצה להזכיר מה היתה מטרת הממשלה בנושא הדיור - להציף את הקרקע בכמות חסרת תקדים כדי להוריד משמעותית את מחירי הדיור". 

 

"טפלו ברגולציה, שחררו קרקע, תביאו עובדים זרים ותורידו את המסים בענף", הוסיף. "במקום לתת לנו לבנות ולבנות, מתעסקים במטרה אחדת שאף אחד לא צריך - בהקפאת השוק, שתהיה כישלון גדול.

 

יו"ר ארגון הקבלנים של ירושלים, בועז ישראל, אמר בכנס כי על הממשלה לייצר מצב בו שלקבלנים יהיה כדאי לקנות קרקע ולבנות, ושהקונים ירצו לגור שם. "אם תנאים אלה לא יתקיימו, מחיר למשתכן לא תצליח", אמר. "אנחנו רואים קשיים גדולים בפיתוח, איחורים שגוררים בעיות קשות בהשלמת פרויקטים".

 

"בירושלים יש בעיה חמורה של מחסור בקרקע", הוסיף. "מתחילת מחיר למשתכן שווקו קרקעות ל-700 יחידות דיור בלבד", אמר. "הרשות המקומית והוועדה המחוזית מערימות קשיים שהופכים את הבנייה לבלתי אפשרית בהרבה מקרים. הציבו חסמים שמונעים קבלת תוספת שבס, שאמורה להוסיף 20% של שטחי המגורים לבניין".

 

ישראל פנה בהמשך לשר השיכון ואמר: "עליך לייצר יותר קרקע שלא למחיר למשתכן, הגדל את מכסת העובדים הפלשתינאים שחסרים לנו. פעל להוצאת פרויקטי פיתוח בהיקפים גדולים כדי להבטיח שיהיו מוכנות ולא יעכבו השלמת בניית דירות, כפי שקורא לא מעט באיזור ירושלים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: בילי פרנקל
פרוקיט מחיר למשתכן באופקים
צילום: בילי פרנקל
מומלצים