קריסת טויס אר אס: כיצד תשפיע על הרשת בארץ
האם קריסת הרשת הבינ"ל תשפיע על עתיד סניפי הרשת בישראל? כלכלנים סבורים שאמנם בטווח הקצר אין מה להתרגש יותר מדי מההשפעה הצפויה, ומה לגבי הטווח הארוך? "הם יצטרכו לברר מה ערך המותג וייתכן שישתלם להם לפתח מותג חלופי"
הפצצה שהטיל בימים האחרונים מנכ"ל רשת טויס אר אס כשבישר שבחודשים הקרובים צפויים להסגר כל סניפיה ברחבי ארה"ב (כ-880 במספר) וסניפים רבים נוספים גם במדינות נוספות באירופה, עוררה את השאלה האם ואיך תשפיע קריסת הרשת האמריקאית על סניפי הרשת הפועלים בישראל.
סוף עידן: טויס אר אס מתכננת לחסל את פעילותה בארה"ב
ברשת הישראלית ניסו לגמד היום את קריסת הרשת הבינלאומית ואמרו ש"סגירת הסניפים בחו"ל היא חלק מהתייעלות". אך האם באמת לרשת המקומית אין סיבה לדאגה לטווח הרחוק?
טויס אר אס בישראל פועלת בשיטת הזכיינות, וכוללת 28 חנויות כיום, ועוד כמה שעתידות להיפתח, לדברי הרשת, בשנת 2018. הרשת היא בבעלות פישמן רשתות, השולטת בחברת היפרטוי המפעילה גם את רשת חנויות הצעצועים הפיראט האדום, המונה 15 סניפים הפועלים בזכיינות נפרדת לכל סניף.
את פישמן רשתות מנהל איל פישמן, בנו של אליעזר פישמן (שהוכרז לאחרונה כפושט רגל בשל חובות אישיים). מדינות נוספות פועלות בשיטת הזכיינו, ביניהן: שוודיה, דנמרק ונורבגיה. בסך הכל פועלות בעולם 267 חנויות במודל הזכיינות.
"אמנם בטווח הקרוב, החנויות בארץ יוכלו להמשיך לפעול שכן הן לא תלויות בסחורה, בשרשרת האספקה ובתפעול של הרשת העולמית", מסביר חן הרצוג, כלכלן ראשי במשרד BDO זיו האפט. "ואולם, כשיסתיים ההליך המשפטי, יצטרכו לברר מה ערך המותג. ישנה אפשרות שהרווחיות רק תשתפר, אם לא יצטרכו לשלם את התמלוגים הגבוהים לרשת הבינלאומית. ועדיין, לטווח ארוך, ייתכן שישתלם להם יותר לפתח מותג חלופי".
צח ברקי, סמנכ"ל בכיר בדן אנד ברדסטריט ישראל, סבור דווקא ש"מכיוון שהצריכה הקמעונאית מבוססת בעיקר על מיקום ופחות על שם של רשת מסוימת, בשלב זה המותג לא משחק תפקיד משמעותי. אם אני רגיל להיכנס לחנות מסוימת בקניון ולקנות צעצוע לילד, זה בעיקר בגלל מיקומו של הסניף".
כיום הרשת הישראלית מהווה כ-10 אחוז מכלל החנויות בעולם, שכן היא מחזיקה ב-28 מתוך 267 חנויות בזכיינות. הרצוג מסביר, כי בישראל, הרשת אינה נסחרת בבורסה ולכן נתוניה הפיננסיים אינם פומביים.
"ואולם", הוא מוסיף, "מחישוב הנתונים בזירה הבינלאומית הרי שממוצע התמלוגים שכל חנות בזיכיון משלמת לחברת הבת של הרשת הוא בסך 70 אלף דולר לשנה. אם כלל הרשת תקרוס, לא ברור מבחינה משפטית מה יקרה עם המותג עצמו ולמי ישולמו התמלוגים".
ההכנסות מזכיינות בשנת 2017: רק 1.5% אחוז מכלל ההכנסות של חברת האם
בימים אלה, כך דווח, הרשת כבר החלה בתהליכי סגירה של חנויותיה בבריטניה והיא צפויה לסגור גם את פעילותה באוסטרליה, צרפת, פולין, פורטוגל וספרד.
החברה האמריקאית נסחרת בבורסה ולפיכך מחויבת בשקיפות דו"חותיה הכספיים. מעיון בדו"ח האחרון של החברה, שפורסם בדצמבר 2017, עולה כי מבחינת היקף ההכנסות, הרי שסכום הכנסותיה של טויס אר אס בע"מ מפלח הזכיינות הוא זניח. מתוך הכנסות של 11 וחצי מיליארד דולר בשנת 2017, (7 מיליארד דולר היו מהכנסותיה מהחנויות בארה"ב), רק 18 מיליון דולר היו הכנסותיה מתמלוגים.
על פי הדו"ח האחרון שפורסם, לטויס ארס אס יש 881 חנויות בבעלותה בארה"ב ועוד 840 חנויות בבעלותה ב-19 מדינות ברחבי העולם. בחנויות אלו היא הבעלים ואחראית על התפעול.
מעבר לכך, לחברה יש גם חברת בת שנקראת טויס ארס אס גלובאל, ובאמצעותה היא מפעילה חנויות בשיטת זכיינות ברחבי העולם. כלומר, היא מאפשרת להם להשתמש במותג שלה, אך לא מעבר לכך. כל רכישת הציוד, ניהול החנויות ותפעולן אינו בשליטתה.
החנויות שבבעלות חברת האם בקנדה (75 חנויות) מוצעות למכירה, במסגרת הליכי פשיטת הרגל. "החנויות בקנדה הן בבחינת נכסים שיאפשרו לחברת האם לשלם לנושיה", מסביר הרצוג. "את החנויות בישראל הרשת אינה יכולה למכור, מפני שהן מופעלות רק במודל זכיינות ואינן בבעלותה של חברת האם".
במקרה שהרשת הבינלאומית תקרוס, מה יקרה למותג בארץ ולמי ישולמו התמלוגים?
ברקי: "ישנן כמה חלופות לאופן שבו הרשת תצא מהליך פשיטת הרגל. היא יכולה להיקנות על ידי חברה אחרת שתמשיך להפעיל חנויות, היא יכולה להשתקם ולהישאר עם מותג אונליין בלבד והיא יכולה למכור את זכות השימוש במותג לזכיינים. צריך לזכור שגם אם יצמצמו משמעותית את היקף החנויות, עדיין למותג יש שווי".
הרצוג: "בכל מקרה, המתכונת הישנה שבה היא פעלה עם מאות חנויות ענק בארה"ב ובאירופה לא תתאפשר יותר. ככל שהעולם הולך לכיוון ערוצים דיגיטליים, המודל הזה אינו יציב. צריך לזכור שתהליך הקריסה שלה נבע מהתחזקות של אמזון ושל הקניותן אונליין, ובייחוד מכך שהקהל האמריקאי מדיר את רגליו ממרכזי הקניות. למרות שלרשת הייתה נוכחות אינטרנטית היא לא הצליחה לשרוד והחנויות הפיזיות היו מוקד שהכביד על הרשת".
מה לגבי התגברות הקניות של הישראלים אונליין, עד כמה הן משפיעות על שוק הצעצועים בארץ?
"שוק הצעצועים והמתנות הוא שוק שמאופיין בסיפוק מהיר", אומר הרצוג. "לכן, הוא אולי נוגס בנתח הקניות אך עדיין לא בהיקף שמסכן את קיומה של רשת צעצועים ישראלית. זמן האספקה של המוצרים מחו"ל עומד על כמה שבועות, ובשוק שמאופיין בקניות מידיות יש לחנויות הפיזיות יתרון".
איך זה בא לביטוי בשטח?
"אם משפחה צריכה לרכוש צעצועים לחברים של הילד מהגן שחוגגים יום הולדת בשבוע הבא, הם לרוב יקפצו לחנות ויקנו וירצו שיהיה גם פתק החלפה. לעומת זאת, שוק התחפושות שמאפשר תכנון מוקדם והזמנה מראש מחו"ל, אכן גרם לירידה בהיקף המכירות של התחפושות שנמכרות ברשתות אלו בארץ, ולירידת המחירים בארץ".
הרצוג מציין, כי מה שיכול להוות סיכון אסטרטגי לטויס אר אס הוא כניסה של אמזון עם מרכז לוגיסטי לישראל. "זה מה שבעצם חיסל את החנויות בארה"ב", הוא אומר. "סיכון זה קיים לא רק לגבי שוק הצעצועים, אלא בכלל לגבי החנויות הקמעונאיות בארץ, אבל הוא לא סיכון מיידי".
הרשת בישראל מנסה לגמד את המצב: "סגירת הסניפים בחו"ל היא חלק מהתייעלות"
מטויס אר אס נמסר: "סגירת הסניפים בארה"ב ובאנגליה היא חלק מתהליך התייעלות ואין לכך קשר לטויס אר אס ישראל, שהינה זיכיון עצמאי. הרשת בישראל חווה גידולים וצמיחה בשנים האחרונות, היות ויש לנו מערך קניינות ישיר מכל היצרנים בעולם, שמאפשר לנו להציע מגוון ענק של צעצועים איכותיים במחירים מאוד תחרותיים.
"הקהל הישראלי אוהב מאוד את רשת טויס אר אס. בשנים האחרונות הרשת יציבה ומחזיקה 28 סניפים. בשנת 2018 אנו מתכוונים לפתוח 3 סניפים חדשים במיקומים אסטרטגיים".