שתף קטע נבחר

בקשה לייצוגית: רשת מגה הטעתה צרכנים במחירי מוצרים

על פי התביעה, רשת המרכולים סימנה חלק מהמוצרים במחיר נמוך יותר ליחידת מידה, מאשר המחיר בפועל. מגה בתגובה: "התביעה טרם התקבלה לידינו, אנו מקפידים על הוראות הדין"

 

 

צילום: רובי

צילום: רובי

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

 

תביעה ובקשה להכרה כתביעה ייצוגית הוגשה נגד רשת מגה, בטענה להטעיה בסימון מחירי מוצרים. הבקשה הוגשה ביום חמישי האחרון לבית המשפט המחוזי מרכז. לפי התביעה, הרשת הפרה את תקנות הגנת הצרכן, המחייבות את הרשתות לסמן את מוצריהן גם במחיר ליחידת מידה של המוצר, וכן סימנה מחיר ליחידה נמוך משמעותית מהמחיר הסופי בפועל. על פי כתב התביעה, בכך מגה גרמה להטעיה של הצרכנים אשר קיבלו מצג שווא של מחיר זול יותר. סכום התביעה עומד על 20 מיליון שקל.

 

פשרה ב"ייצוגית הגלידות" נגד שופרסל ומגה

ייצוגית נגד מגה על שינוי ערך תווי הקנייה

אושרה ייצוגית של 120 מיליון ש' נגד בזק בינלאומי

 

עוד נטען בתביעה, כי מעבר להטעיה בהצגת מחיר ליחידה שנמוך יותר מאשר מחירו בפועל, הרי שלפי תקנות הגנת הצרכן, אם יש שני מחירים שונים על אותו מוצר, ובייחוד כשמדובר בשני מחירים שונים באותה מדבקה - הצרכן אמור לשלם בקופה את המחיר הנמוך מביניהם.

מחירים מופרזים במגה ()
 

לטענת התובעת, המבקש (כדוגמה לצרכן ממוצע) ערך קנייה בסניף נס ציונה וגילה פער בין המחיר אשר סומן על המוצר למחיר אותו שילם בפועל. המבקש ביקר בסניפים נוספים של מגה - דיזינגוף סנטר, נאות אפקה ואבן גבירול – ובכולם נמצאו מוצרים אשר סומנו בצורה מטעה, לכאורה. בנוסף, נתקל המבקש במוצרים שכלל לא סומנו. בסך הכל, בתביעה ישנן דוגמאות לכ-100 מוצרי צריכה, ביניהם הבסיסיים ביותר הנמצאים בסל קניות ממוצע.  

 

מחירים מופרזים במגה ()
1.80 שקל ל-100 גרם, ו-24.20 שקל ל-250 גרם?
  

כפי שמופיע בכתב התביעה ומתועד בצילומי המוצרים והמדבקות עליהם, במוצר סירופ מייפל של "מימונס", מופיע כי סימון ליחידת מידה הוא 6.91 שקל עבור 100 מ"ל. בפועל, עלות המוצר אמורה להיות 15.47 שקל, אך הנתבעת גבתה 39.90 שקל על המוצר. מדובר בהפרש של 24.42 שקל.

 

כמו כן, על גבי קפה טורקי נטול קפאין שמכיל 200 גרם, המחיר ליחידת מידה שצויין הוא 6.30 שקל, כך שעלות המוצר האמיתית הינה 12.40. בפועל, גבתה הנתבעת 26.90 שקל עבור המוצר. מדובר בהפרש של 14.50 שקל במחיר.

 

עבור קרם גוף של ניבאה, המכיל 200 מ"ל, סומן כי מחיר יחידת מידה הוא 2.20 שקל, כך שעלות המוצר הייתה אמורה להיות 4.40 שקל. בפועל, גבתה בקופה הרשת 26.90 שקל עבור המוצר, כשמדובר בהפרש של 22.50 שקל.

מגה ()
 

 

1. טחינת "הנסיך" 500 גרם - המחיר שסומן ל-100 גרם הוא 2.93 שקל, המחיר למוצר 16.80 שקל.

2. מיני חלווה של אחווה 216 גרם - המחיר שסומן ל-100 גרם הוא 2.23 שקל, המחיר לכלל המארז 8.90 שקל.

3. מוצרלה חצי קשה של גד 180גרם - המחיר שסומן ל-100 גרם הוא 3.90 שקל, המחיר למוצר הוא 17.90 שקל.

4. קממבר צאן של גד 125 גרם - המחיר שסומן ל-100 גרם הוא 3.93, המחיר למוצר הוא 18.70 שקל.

5. מנצ'גו הגבינות של נני 150 גרם - המחיר שסומן ל-100 גרם הוא 4.95, המחיר למוצר הוא 24.90 שקל.

6. אל סבון לתינוקות של ג'ונסון 750 מ"ל - המחיר שסומן ל-100 מ"ל הוא 1.85 שקל, המחיר למוצר הוא 22.90 שקל.

7. צפתית של גד 350 גרם - המחיר שסומן ל-100 גרם הוא 3.13 שקל, המחיר למוצר הוא 21.90 שקל.

8. טבליות למדיח של יעקובי - 400 גרם - המחיר שסומן ל-100 גרם הוא 1.84 שקל, המחיר למארז הוא 19.90 שקל.

9. ממרח חמאה של לורפק - 500 גרם - המחיר שסומן ל-100 גרם הוא 3.47 שקל, המחיר למוצר הוא 26.90 שקל.

 

כשההפרש זניח לצרכן עוד יותר קשה לחשב

אך יש גם סימוני מחיר אשר ההפרש לגביהם קטן, ואף זניח. דבר המקשה עוד יותר על יכולת החישוב במהלך הרכישה. למשל, על המוצר מיני פסק זמן קלאסי, גבתה הנתבעת 15.90 שקל, כשהמחיר ליחידת מידה הוא 7.95 שקל. כלומר, כאן ההפרש בסימון הוא "רק" 40 אגורות.

 

עבור המוצר טחינה "הנסיך" גבתה הרשת 16.80 שקל, עבור מוצר שמכיל 500 מ"ל. המחיר שסומן ליחידה הוא 2.95 שקל, כך שעלות המוצר האמיתית הינה 14.75 שקל, וההפרש בין המחיר שהיה עליה לסמן לבין המחיר שסימנה בפועל הוא 2 שקלים.

 

בנוסף לפערי המחירים, ישנם מוצרים רבים אשר לגביהם סומן רק מחיר המוצר, מבלי שיסומן המחיר ליחידה.

 

על פי תקנות הגנת הצרכן שנכנסו לתוקף בשנת 2009 רשתות המזון מחוייבות לסמן את מחיר מוצריהן כך שהמחיר יכלול גם את המחיר הסופי של המוצר וגם את המחיר ליחידת מידה. מטרת החקיקה לאפשר לצרכנים להשוות בנוחות מחירים בין מוצרים דומים, הנמכרים באריזות ובגדלים שונים, ולגלות מה מחירו האמיתי של כל מוצר.

 

עו"ד ליאת שטיין, באת-כוחו של התובע, ממשרד עורכי-דין חן שטיין ושות' העוסק בתביעות ייצוגיות: "כשמחיר מיני חלווה של אחוה מכיל 216 גרם הוא 8.90, המחיר ליחידת מידה שלו בפועל אמור להיות 4.12. כשהרשת מסמנת אותו כאילו שהוא עולה 2.23 שקל ליחידת מידה, הצרכן מקבל מצג שקרי שמחירו הוא רק 4.08 שקל. החישוב הוא כל-כך מורכב לעיתים, וכולל עשרות אגורות, כך שיש אנשים שגם עם מחשבון יתקשו לחשבו. איך מצפים מצרכנים להתחיל לחשב בעל-פה באמצע קניות עם ילדים? זה פשוט לא ריאלי".

 

לדברי עו"ד שטיין, זו לא התביעה הראשונה הייצוגית הראשונה שהוגשה נגד מגה באותו עניין: "בשנת 2012 הוגשה בקשה לתביעה ייצוגית על כך שמגה כלל לא סימנה את המחיר ליחידת מידה במוצרים שונים. מגה טענה אז לתקלה נקודתית והתחייבה לתקנה בכל סניפיה. התיק הסתיים בפשרה ובתשלום של 23 אלף שקל פיצוי לתובע ולבאי כוחו. בשנת 2013, הוגשה בקשה נוספת, אשר הפעם התקבלה על-ידי בית-המשפט, אך גם הליך זה הסתיים בשנת 2016".

 

מרשת מגה נמסר בתגובה: "התביעה טרם התקבלה לידינו. יחד עם זאת, החברה מבקשת להבהיר כי היא מקפידה על הוראות הדין ולרבות אלו שעוסקות בקידוד מחירים ליחידת מידה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים