שתף קטע נבחר

מי עדן והזיהום - מתי התגלה ומה דווח? שאלות ותשובות

מדוע מסרה מי עדן אמש שמי מעיין הסלוקיה אינם מזוהמים, מה גרם לה לשנות את הודעתה הבוקר, כיצד היא ממשיכה בכל זאת לספק מים ומה צפוי בהמשך?

חברת מי עדן הודיעה הבוקר (ד') כי בבדיקה האחרונה שבוצעה במהלך 24 השעות האחרונות במעיין הסלוקיה התגלתה חריגה מהתקן, וכי כניסת המים מהמעיין למפעל הופסקה באופן מיידי. זאת, לאחר שאתמול מסרה החברה כי "אין זיהום במעיין הסלוקיה". המעיין, ממנו מופקים מי עדן, נמצא ברמת הגולן בין נחל יהודיה לנחל זוויתן.

 

ההודעה של מי עדן התפרסמה על רקע הדיווחים בימים האחרונים על התפרצות מחלת העכברת, אך במשרד הבריאות ובחברה טוענים כי אין קשר בין הבדיקות החריגות במעיין הסלוקיה לבין התפרצות המחלה, ומוסיפים כי בדיקות מתקיימות כל העת.

  

אמש גם דווח ב"כלכליסט" על שיבושים באספקת מי עדן בשבועות האחרונים, על רקע זיהומי המים ברמת הגולן. צרכנים שחיפשו את המוצר טענו כי מזה מספר ימים שהם נתקלים במחסור, וברשתות השיווק אישרו כי קייימים שיבושים באספקת המוצרים בימים האחרונים. המחסור בא לידי ביטוי גם בחלוקת כדי מים ללקוחות מנויים של מי עדן, להם הודיעה החברה על שיבושים באספקה.

 

מדוע מסרה מי עדן אמש שמי מעיין הסלוקיה אינם מזוהמים, מה גרם לה לשנות את הודעתה הבוקר, כיצד היא ממשיכה בכל זאת לספק מים ומה צפוי בהמשך? שאלות ותשובות.

  

עקב חריגה בדגימה: מי עדן הפסיקה את הפקת המים מהמעיין

שיבושים באספקת מי עדן בשל הזיהום בגולן. משרד הבריאות: הקיץ היו 2 אירועי חריגות

מקורות הזרימה מים למי עדן בשל זיהומי הנחלים

 

שישיית בקבוקי מי עדן ()
שישיית בקבוקי מי עדן

 

מהיכן מופקים מי עדן?

מי עדן מופקים ממעיין סלוקיה ברמת הגולן, בין הנחלים יהודייה וזוויתן שנסגרו בימים האחרונים בהוראת משרד הבריאות, בשל זיהומים שהתגלו בהם.

 

אילו נחלים נסגרו למטיילים ומתי?

לאחר שלפחות 24 בני אדם נתגלו כסובלים מעכברת בעקבות רחצה בנחלים ברמת הגולן – היהודייה, בריכת המשושים והזוויתן, נסגרו ביום שני האחרון נחלי זאכי וזוויתן לאחר שבדיקה גילתה בהם 1,000 חיידקי קולי צואתי. הערב הוסיף משרד הבריאות שלושה אתרים נוספים בהם זוהתה עכברת לרשימה: פארק הירדן, מג'רסה ונחל הג'ילבון.

 

מתי חלו אירועי החריגות במי מעיין סלוקיה?

לפי הודעת משרד הבריאות, שני אירועי חריגות במי מעיין סלוקיה חלו בקיץ האחרון. משרד הבריאות מסר אתמול כי מרגע גילוי החריגות הפסיק מפעל מי עדן את מילוי ושיווק המוצרים עד לקבלת תוצאות תקינות, בהתאם לנהלים. אולם, המשרד גם דיווח כי שני אירועי החריגות היו אירועים שוטפים שלא קשורים לזיהום העכברת.

רמת הגולן (צילום: שירה קארו) (צילום: שירה קארו)
רמת הגולן(צילום: שירה קארו)
 

מתי החלו שיבושים באספקת מי עדן?

מספר ימים לפני תחילת הדיווחים בתקשורת על זיהומי מחלת העכברת בנחלי רמת הגולן, החלו צרכנים לשים לב למחסור במוצרי החברה, ואתמול (ג') אישרו גם רשתות השיווק כי קיימים שיבושים באספקת המוצרים בימים האחרונים. גם לקוחות שמנויים לכדי המים של מי עדן חוו בימים האחרונים שיבושים באספקת המוצר לבתיהם.

 

איזה מידע מסרה מי עדן בתגובתה הראשונית לגבי המחסור במוצריה?

בתגובתה של חברת מי עדן עם היוודע דבר השיבושים, מסרה החברה כי אין זיהום במעיין סלוקיה, שחברת מי עדן מייצרת באופן מלא את מוצריה, וכן שאין מחסור במוצריה בשוק. כמו כן צויין כי החברה דוגמת את המעיין פעמיים ביום, וכי מדי שעה מתבצע ניטור שוטף בתהליך הייצור להבטחת איכות מוצריה.

 

עם זאת, החברה הודתה כי הייצור פסק פעמיים בחודש האחרון למשך מספר ימים בעקבות חריגה שנמצאה במי המעיין, אך לאחר שהחברה וידאה שמי המעיין תקינים ולאחר קבלת אישור ממשרד הבריאות, היא שבה לייצר את המוצר.

 

איזה מידע מסרה מי עדן לאחר הבדיקה האחרונה?

הבוקר (ד') דיווחה מי עדן כי לאחר שבבדיקה שבוצעה ב-24 השעות האחרונות במעיין סלוקיה התגלתה חריגה מהתקן, הופסקה כניסת המים מהמעיין למפעל באופן מיידי. זאת לעומת הודעתה אמש כי אין זיהום במעיין סלוקיה, על אף שזוהו שתי חריגות במהלך החודש האחרון. המפעל מסר כי עבודתו השגרתית נמשכת וכי הוא ממלא את הבקבוקים וכדי המים ממכלי אגירת המים שנמצאים במפעל מי עדן בקצרין. החברה ציינה שהמים שבמלאי המפעל נבדקו ונמצאו תקינים.

  

 

אין שליטה על הטבע

מדוע לא דיווחה מי עדן מראש על החריגות, במהלך החודש?

בחברה מסבירים כי הדיווח על החריגות התבצע לפי הנהלים למשרד הבריאות, כמקובל בפרוטוקול. כמו כן מדגישה החברה כי החריגות האמורות התגלו במי המעיין, ולא במפעל או במוצריו.

 

אז מדוע ניתן דיווח למשרד הבריאות, ולציבור לא?

לדברי החברה, הדרישות הן לעצור את הזרמת מי המעיין למפעל ולדווח למשרד הבריאות, אולם אין דרישה לדווח לציבור, מאחר שלא נגרמת לציבור בעיה.

 

מדוע לא אמרה החברה אתמול שקיים זיהום במי המעיין, ואילו היום כן?

החברה טוענת כי מי המעיין נבדקים פעמיים ביום, וברגע שמתגלה חריגה מהתקן הבינלאומי, שאומץ על ידי משרד הבריאות הישראלי, עוצר המפעל את זרימת המים ומדווח על כך למשרד הבריאות. דובר החברה הסביר ל-ynet שמתבצעות בדיקות חוזרות ונשנות, עד אשר המים חוזרים לרמת התקן.

 

עוד הוא הסביר, כי בעוד שאתמול ספציפית לא היתה תקלה, וכי הביקורות מראות שלא היתה חריגה בתקנים, הרי שהבוקר הראו הבדיקות שיש חריגה בתקנים. לצורך העניין, מסבירים בחברה, בעוד שעתיים, מבחינה תיאורטית, יכולה להתגלות תוצאה אחרת, שמראה שלא קיימת חריגה. בשורה התחתונה, על הטבע אין שליטה והוא יכול להשתנות בן רגע - כך לפי הסברי החברה.

 

כיצד ממשיכה מי עדן לשווק בקבוקים וכדים בעוד שהמעיין מזוהם?

לדברי החברה, במפעל מי עדן ישנם מיכלי אחסון, ולכן כרגע הוא עובד בתפוקה מלאה. המים שבמלאי מיכלי האחסון נבדקו והם תקינים, לדברי החברה, ואיתם ממשיך המפעל לעבוד.

 

כיצד בטוחה מי עדן שמלאי אחסון המים לא מזוהם?

החברה מסבירה כי כל מלאי האחסון תקין ועובר בדיקות קפדניות. מי המעיין עוברים בדיקות פעמיים ביום, כל יום. אם הכל תקין, ממשיכים המים אל המפעל. בכניסה למפעל הם עוברים בשני מסננים בקטריאליים שתפקידם לסנן את המים, וכן הם עוברים בדיקה נוספת.

 

במידה והכל תקין, המים עוברים למכלי האחסון - ומשם לתהליך הביקבוק. גם בתהליך הביקבוק עוברים המים בדיקות, ולאחר הביקבוק נמצאים המים למשך 48 עד 72 שעות במפעל לצורך המתנה לבדיקות נוספות. רק לאחר שתוצאות אלה חוזרות תקינות יוצאים הבקבוקים מהמפעל. לפי החברה, מדובר בתהליך במהלכו מתבצעות בדיקות מרובות.

 

איפה עומד העניין כעת?

לאחר שבבוקר דיווחה מי עדן על חריגה בתקן במי המעיין ונעצרה הזרמת המים מהמעיין למפעל, בשלב זה מתבצעות בדיקות רצופות של מי המעיין בהמתנה לחזרתם לרמת התקן. לפי החברה, רק לאחר שיחזרו מי המעיין לרמת התקן, יאושרו על ידי משרד הבריאות ויעברו בדיקות של מעבדות חיצוניות, תוחזר זרימת מי המעיין למפעל. בשלב זה טרם חודשה הזרמת המים למפעל.

 

מהי עכברת?

עכברת, ובשמה הלועזי לפטוספירוזיס, היא מחלה שמועברת על ידי בעלי חיים, ונגרמת על ידי חיידקים שנישאים בעיקר על ידי חולדות ועכברים ויכולים לעבור לבני אדם. הסימפטומים ותופעות הלוואי של המחלה נעים מתסמינים קלים כגון כאבי ראש, כאבי שרירים, חום, בעיות במערכת העיכול ודלקות עיניים, ועד לתסמינים קשים במיוחד כגון אי ספיקת כליות, דימום מהריאות, דלקת קרום המוח ולעיתים אף מוות.

 

בבעלות מי נמצאת חברת מי עדן?

מאז שנת 2016 קבוצת מי עדן היא חלק מתאגיד המשקאות הרב-לאומי COTT, העוסק גם בתחומי הקפה הקלוי ותמציות התה הקר עבור תעשיית המזון בארה"ב. לתאגיד COTT יותר מ-2.3 מיליון לקוחות ונקודות הפצה ברחבי צפון אמריקה ואירופה.


פורסם לראשונה 15/08/2018 17:47

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים