שתף קטע נבחר

גלנט: "בלמנו את עליית מחירי הדיור"

שר הבינוי והשיכון יואב גלנט, ציין בכנס ארגון הקבלנים בתל אביב יפו ובת ים המתקיים באילת, כי ההישג העיקרי של הקדנציה הוא בלימת מחירי הדיור. ברשות המסים בוחנים הטלת מיסוי על קבלנים שסיימו את הבנייה אך לא מוכרים את הדירות

"בלמנו את עליית מחירי הדיור וזה הישג משמעותי. אני לא יודע לצפות מה יקרה בעתיד - מה יהיה שיעור הצמיחה ומה גובה הריבית והביקוש לדירות. מאפייני המאקרו משפיעים על המחיר". כך אמר היום (ה') שר הבינוי והשיכון יואב גלנט, בכנס ארגון הקבלנים בתל אביב יפו ובת ים שמתקיים באילת.

 

עוד בערוץ הנדל"ן:

למ"ס: ירידה של 17.1% במספר הדירות החדשות שנמכרו בשנה האחרונה

מחירי הדירות ירדו ב-0.3% ביולי-אוגוסט

"בשנת 2040 יהיה מחסור של למעלה מ-1.3 מיליון בתים"

 

גלנט אמר את הדברים בראיון שערך במסגרת הכנס עם עורך הנדל"ן של ידיעות אחרונות עופר פטרסבורג, בתשובה לשאלה על הישגי הקדנציה. בדבריו התמקד בנושא ההתחדשות העירונית בדגש על היוזמה למתן קרקע משלימה ביישובים מבוקשים, במטרה להוביל התחדשות עירונית בפריפריה.

שר הבינוי והשיכון יואב גלנט בכנס הקבלנים אילת (קרדיט: פוטו מרסלו אילת)
שר הבינוי והשיכון יואב גלנט בכנס הקבלנים באילת(קרדיט: פוטו מרסלו אילת)

"אנחנו עומדים להניח על שולחן הממשלה תוכנית להתחדשות עירונית במקומות המועדים לפורענות מבחינת רעידות אדמה ותקיפות אויב, בראש ובראשונה באזור השבר הסורי אפריקני הכולל יישובים כמו טבריה, בית שאן, מטולה, אילת וגם ראש פינה", אמר השר. "מדובר על אלפי יחידות דיור והסיכוי להצליח בכך, כשערכי הקרקע כל כך נמוכים, שואף לאפס".

 

"אנחנו ניתן ליזם קרקע משלימה ביישובים אחרים כמו רעננה או הרצליה, מקומות שבהם ערך הקרקע גבוה בהרבה", הוסיף. "זה יפתור בעיה אקוטית שכן כל מאה שנה מתרחשת רעידת אדמה משמעותית וצריך להיערך. אין סיבה שאנשים יחיו בתנאים קשים במקומות מרוחקים שהמדינה בנתה לפני 60 שנה, ותוכנית כזאת תיתן תנופה ליישובים האלה".

 

הריסת מבנה במסגרת התחדשות עירונית ()
הריסת מבנה במסגרת התחדשות עירונית

בתשובה לשאלה על התנגדות אפשרית של ראשי הרשויות, ציין גלנט כי "יש ערים שפותחות את השנה עם מיליארד שקל הכנסות מובטחות ואחרות פותחות עם אפס או עם מינוס. אם ההורים של מישהו הגיעו באוניה ונחתו בהרצליה או רעננה, זה לא אמור להקנות לו זכות על מישהו אחר. עלי לא מקובל שיהיו פה שתי מדינות. ברור שיהיו קשיים ויהיה צריך להתגבר עליהם בהסכמות וברוח טובה".

 

בהתייחסו לקשיים הבירוקרטיים בתחום אמר, כי "אנחנו יודעים שלבד משלושת הרשויות שקיימות במדינה, יש רשות רביעית - הרשות הפקידותית. צריך לרסן אותם ולהכניס אותם למצב שבו הם מבצעי המדיניות ולא מעכבי המדיניות. זו רעה חולה, המציאות שבה לכל אדם בשרשרת של מאה אנשים יש זכות וטו היא לא הגיונית ובחלק מהמקרים נצטרך ללכת להליכי חקיקה".

 

בהמשך הוסיף בהתייחסו להליכי התחדשות עירונית, כי "את כל האזורים המוזנחים במרכז הארץ צריך להפוך לאזורים פורחים. הקו האדום של הרכבת הקלה שייפתח תוך שנתיים מאפשר התחדשות עירונית לפחות ל-150 אלף יחידות דיור בטווח הליכה של 200-300 מטר לתחנת רכבת. זה פוטנציאל עצום. מי שישקיע היום במקומות שהם המוזנחים והצפופים ביותר במרכזי הערים ויש לו אורך נשימה, ירוויח הרבה".

 

עוד ציין כי "אנחנו צריכים להקל על הקבלנים בעיקר בדבר אחד – תהליכי התכנון. זה הצד של המדינה. הצד של הקבלנים זה להיכנס לשיטות בנייה קלות ומתועשות שבונות מהר, לעבור לסטנדרטים אחרים בהקשר של מהירות ואיכות הביצוע, התיעוש וכן הלאה. השילוב יביא התייעלות גוברת. כאשר בוחנים את הפריון, הענף שהתקדם הכי מעט זה ענף הבנייה. בונים די דומה לאיך שבנו לפני 50 שנה. זה רחוק מאוד בתחום הרכב ,החקלאות והרפואה - אנחנו צריכים פריצה".  

בדרך: מיסוי על קבלנים שמחזיקים בדירות

שי אהרונוביץ', סמנכ"ל בכיר מיסוי מקרקעין ברשות המסים, מנה בכנס מספר צעדים שהרשות מתכוונת לבצע בתקופה הקרובה, בהם צמצום השימוש במזומן בעסקאות נדל"ן על מנת להילחם בהון השחור. "כל רוכש נדלן ידרש להצהיר מה הם מקורות המימון שלו ויידרש להציג אסמכתאות לכך, למשל ירושה או הון עצמי", אמר. "מי שלא ידווח לא יקבל אישור לרישום בטאבו".

 

עוד ציין כי הרשות בוחנת הטלת מיסוי על קבלנים, שלא מוכרים את הדירות. "צעד שנבחן בימים אלה, לאור כך שגילינו שיש כמה אלפי דירות בבעלות קבלנים שלא נמכרות והבניה כבר הסתיימה, הוא צעד מיסוי, כדי לדרבן מכירה", אמר. "בחודשים הקרובים נצא באמירות מפורטות יותר".

 

בנושא ההתחדשות העירונית הוא ציין מספר צעדים שנבחנים, בהן תיקון שנותן פטור ממס עד 25 מ"ר בתמ"א 38. "אנחנו עושים את המקסימום בכדי שפרויקטים אלה יקרמו עור וגידים, ובסך הכול נראה לי שעברנו כבר כברת דרך".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
קרדיט: פוטו מרסלו אילת
שר הבינוי והשיכון יואב גלנט כנס הקבלנים אילת
קרדיט: פוטו מרסלו אילת
מומלצים