פרסומת להודיס מעוררת זעם בקרב נשים מוסלמיות
סרטון בו בר רפאלי פושטת ניקאב הביא לאלפי תגובות של מוסלמים בארץ ובעולם שמכנים את הפרסומת "גזענית". הקמפיין משתמש במחאת החיג'אב באיראן כהשראה למכירת פריטי בייסיק, והתוצאה: לא בדיוק פוליטיקלי קורקט. נשים נעלבו: "חופשיות ללבוש מה שאנחנו רוצות". הודיס: "אם פגענו מתנצלים. האג'נדה החיובית תתבהר"
אלפי תגובות זועמות של נשים ישראליות מוסלמיות, וגם של לא מעט גברים מוסלמים, לפרסומת חדשה למותג האופנה הודיס (Hoodies). הפרסומת קיבלה ביקורות כועסות מאוד בפייסבוק, בטענה שמדובר בפרסומת שמעליבה נשים מוסלמיות שעוטות חיג'אב, ניקאב או כל כיסוי ראש בעל משמעות דתית מוסלמית, ורבים מכנים אותה "גזענית". גם נשים מוסלמיות שאינן מישראל הגיבו בזעם לפרסומת באינסטגרם.
בסרטון הפרסום נראית בר רפאלי כשהיא משליכה ניקאב מעל פניה ושערה ובכך היא "משתחררת", בעודה לובשת פריטי בייסיק של הודיס. בתחילת הפרסומת, נראית רפאלי כשהיא עוטה ניקאב ועל המסך מופיע הכיתוב: "איראן זה כאן"? הפרסומת מסתיימת עם הסלוגן: "Freedom is Basic" - "חופש זה בסיסי".
החברה העלתה את הסרטון לעמוד הפייסבוק שלה עם ההסבר: "מרגישים לפעמים שהחופש שלכם תחת איום? הקמפיין החדש שלנו נועד לשמש השראה לכל אחד ואחת מכל דת, גזע ומין לבחור את הדרך שלו ולהביע את החופש שלו. בחרנו לתת במה לדמויות מעוררות השראה בחברה הישראלית, שכל אחת מהן החליטה להשתחרר מהכבלים ולבטא את עצמה: סתיו סטרשקו, שאמס מרעי אבומוך, טהוניה רובל ומלך זילברשלג".
"תכבדו את העדה המוסלמית", "אתם מנסים לדכא נשים"
הפרסומת (שהיא בעצם קדימון לסרטוני פרסומת בכיכובם של כל אחת מהדמויות הציבוריות המוצגות בסרטון) זכתה לאלפי שיתופים כועסים ולתגובות זעם בעמוד הפייסבוק של הודיס, כאשר רובן התייחסו להשלכת כיסוי הראש הדתי כאקט שמסמל חופש. מראם כתבה: "בתור אחת שעבדה ברשת הודיס שבע שנים, לא מקובלת עליי פרסומת כזו! תנו כבוד לנשים עם כיסוי ראש, תכבדו את העדה המוסלמית שאליה אני שייכת! אותה אחת עם כיסוי הראש קונה לילדים שלה מרשת הודיס באלפי שקלים. תכבדו!!".
אביר כתבה: "לקבל את האחר ולא להיות גזעני זה גם בסיסי. תנו לאנשים ללבוש מה שהם רוצים". אשוואק כתבה: "מי אמר לכם שחיג'אב זה אקט של דיכוי? אם אתם רואים זאת כך, זה משום שאינכם מבינים את המשמעות האמיתית שלו עבור נשים מוסלמיות. זו פרסומת מאוד לא מכבדת! היא רק מראה איך אתם מנסים לשלוט ולדכא נשים בכך שאתם קוראים להן לאמץ את הסכנון שלכם. היו פלורליסטים במקום לנסות לשנות אחרים להיות כמוכם".
אולה כתבה: "אני לא מבינה למה תמיד חושבים שכיסוי ראש זה משהו שאנחנו הולכות איתו ללא רצון ובכפיה!! בכל אופן, ללכת בלי בגדים זה פרידום וגם ללכת עם כיסוי מלא כמו כל אישה דתיה זה גם פרידום! אף פעם לא קניתי מהודיס אבל אני אדאג לא לקנות בחיים!". גם מגיבים אחרים קראו לחרם על המותג.
"חופש זה לכבד את כולם" כתבה אחת המגיבות בחשבון האינסטגרם של בר רפאלי, שכל זכר לפרסומת נמחק ממנו. אחרים כינו את הפרסומת "איסלמופוביה", וכתבו: "למה ללעוג לדתות של אנשים אחרים? למה להתפרנס משנאה וגזענות"? "חופש זה בסיסי, אבל לא נראה שאת מבינה שיש לנו את החופש ללבוש מה שאנחנו רוצות. מאוכזבת ממך". "החיג'אב שלי הוא חופש הביטוי שלי. אולי את לא צריכה לשפוט אנשים".
"לאישה לבנה אין זכות לדבר על צרכי אוכלוסיות לא לבנות"
חלק מהמגיבות ששמו לב שהקמפיין שואב השראה ממחאת החיג'אב באיראן - מעשי מחאה נגד החוק המחייב נשים במדינה ללבוש חיג'אב. תחילתה של המחאה בנערה איראנית שהושפעה מקריאות בתקשורת בפרסית שמתנגדת למשטר הנוכחי באיראן. היא טיפסה על ארון תקשורת, נעמדה עליו ונופפה בניקאב הלבן שלה כשהוא קשור למקל כאילו היה דגל. רבות אחרות חיקו אותה מאז, וכעת גם רשת הודיס. לפי החוק האסלאמי באיראן, אישה שאינה עוטה כיסוי ראש עלולה להיקנס או להאסר.
אלה, שאהבה את הפרסומת, ניסתה להסביר למגיבים: "היא מצטרפת למאבק המחאה של נשים באירן שמחויבות ללבוש בארקה על ידי השלטון ונרצחות כי הן מסרבות. יש כאן אמירה על חופש ופשטות שמתחברת למותג. בעיני זו פרסומת גאונית, שאפילו צועדת לשלום בצמצום פערי תרבויות".
אושרת ענתה לה: "זה יותר מדי פמיניזם לבן. לאישה לבנה אין זכות לדבר על צרכים של אוכלוסיות שאינם לבנות, כי היא לא מבינה ולעולם לא תבין את מה שעובר על האוכלוסיה הזאת, ואז זה נחשב אפליה. ולבר אין זכות לדבר על החירות של הנשים ממגזר האסלאם או על הנשים באיראן, גם אם הן נלחמות לשנות את החוק הזה, היא עדיין אינה רלוונטית. לא מצטרפים בפרסומת גזענית ולבנה יותר מדי. אין שלום בפרסומת הזאת. רק אפליה מגזרית".
באסל הגיב: "כשזה 'כמעט ערום' אז זה מבחירה חופשית, וכשזה 'בארקה' זה מהשלטון ונוגד לחופש הבחירה?! תלמדו לקבל את האחר במקום להלחם על זכויותיו".
ג'לילה כתבה לה: "אני מנסה להבין, הודיס נלחמת על חירותן של הנשים של איראן?! כי אם הנשים פה בארץ עושות זאת מבחירה, אז מיהו קהל היעד?!".
לחרדית - הייתם מורידים את המטפחת?
די ברור שמטרת הפרסומת ילדותית/חיובית: לעודד חופש. אבל התוצאה בשטח הפוכה: רבים חושבים שמדובר בעלבון כלפי נשים מוסלמיות, ובגדול: אקט שאינו פוליטיקלי קורקט, בטח לא בעידן בו כל מה שנראה כמו פגיעה בקבוצה או מרמז על ניכוס תרבותי (כשאדם לבן לובש פריט לבוש של תרבות אחרת) זוכה לביוש ברשתות החברתיות. כך למשל - פרסומת בכיכובה של קנדל ג'נר לפפסי הוסרה במהירות אחרי שיצרה תגובת נגד חזקה של מיליוני מגיבים, משום שהראתה בפשטנות שהפתרון לאלימות שוטרים נגד שחורים בארה"ב, הוא פחית פפסי.
לשם השוואה, לא בטוח שאפשר היה להראות באותה מידה של יומרנות אישה חרדית פושטת את המטפחת או זורקת את הפאה. מגיבים רבים התייחסו לכך בתגובותיהם וטענו שלסמלים כאלה של דתיים יהודים לא היו מעזים להתייחס כך.
עקב כך, היו גם מגיבים שטענו שהבחירה בניקאב היא טעות של יוזמי הקמפיין. יפעת כתבה: "בחירה בניקאב / בורקה כייצוג סטריאוטיפי, כמראה שלילית עם מטענים של דיכוי, היא טעות פטאלית שעשיתם בקמפיין הזה. קצת ייעוץ ומחקר מקדים עם אנשים שמבינים יותר, היו יכולים למנוע את הקמפיין המביך הזה. הייתם צריכים לעשות את אותו הקמפיין ולהראות את המגוון האנושי הזה בלי הבורקה וההסרה שלה. זה יצא פוגעני, רדוד והחטיא את המטרה בגדול, בלי קשר לשמס המדהימה ולכל המשתתפים המקסימים האחרים". אחרים חשבו שמדובר בפרובוקציה מכוונת, כמו פרסומות קודמות של הרשת.
הפרסומת עוררה ביקורת גם מהצד השני: כשפורסם רק טיזר לפרסומת, בו נראתה בר רפאלי בניקאב ותחתיה הכיתוב "איראן זה כאן" - היא עוררה תגובות כעס בקרב אנשי ימין יהודים ישראלים, שמחו על הביקורת שמשתמעת מהפרסומת - כלפי מדינת ישראל.
בתוך כך, מעטים שמו לב ששאמס מרעי אבומוך שעוטה חיג'אב משתתפת גם היא בפרסומת ונשארת עטויית חיג'אב ולמרות זאת - גאה ועוצמתית. היא כתבה בעמוד הפייסבוק שלה: "באתי להעביר מסר, כערביה מוסלמית, אני קוראת לכיבוד הדת וסמליה לצד היכולת לבחור את הזרם וההגדרה העצמית ללא שיפוטיות. אני קוראת גם לציבור הישראלי לגלות סובלנות ולאפשר את החופש (ואת) זכויות הפרט של החברה הערבית והמוסלמית".
מהודיס נמסר בתגובה: "הקמפיין החדש שלנו נועד לשמש השראה לכל אחד ואחת מכל דת, גזע ומין לבחור את הדרך שלו ולהביע את החופש שלו בכל דרך. הקמפיין הוא כחלק ממגמה עולמית במסגרתה חברות ומותגים לוקחים על עצמם מטרה חברתית גדולה יותר. בחרנו לתת במה לדמויות מעוררות השראה בחברה הישראלית, כולל סתיו סטרשקו, שאמס מרעי אבומוך, טהוניה רובל ומלך זילברשלג. אם פגענו אנו מתנצלים על כך ומאמינים שבחשיפת המהלך השלם, האג'נדה החיובית של הקמפיין תתבהר".