שתף קטע נבחר

ניסיונות למנוע את השביתה? ניסנקורן וכחלון נפגשים היום

שר האוצר צפוי להפגש עם יו"ר ההסתדרות כדי לדון בדרישות הארגון לנקיטת פעולות לטיפול בתאונות העבודה הקטלניות הרבות בענף. זאת במטרה למנוע את השביתה הכללית שצפויה להתחיל השבוע

ניסיונות למנוע את השביתה הכללית במשק, שאמורה להתחיל ביום רביעי הקרוב במחאה על הקטל בענף הבנייה: שר האוצר משה כחלון צפוי להפגש אחר הצהריים (א') עם יו"ר והסתדרות אבי ניסנקורן, כדי לדון בדרישות הארגון לנקיטת פעולות לטיפול בתאונות העבודה הקטלניות הרבות בענף.

 

נלחמים בקטל בענף הבניין - מעקב ynet:

"עוד הרוג, עוד פצוע ולאף אחד לא אכפת": ההסתדרות מאיימת בשביתה החל מיום רביעי

אוקטובר בענף הבנייה: "סירבתי לעבוד על המנוף בגלל רוח מסוכנת - ופוטרתי"

ספטמבר בענף המדמם: הרוג ו-12 פצועים

 

בהסתדרות מסרו היום ל-ynet כי השביתה תמנע רק במידה שיקבלו מענה כולל לרשימת הדרישות שפרסם הארגון בחודש שעבר עם הצעדים הנדרשים לטיפול בקטל בענף. "אלו צעדים ישימים", ציינו היום בארגון.

 

 

בין הדרישות הבולטות כלולים הקצאת כספים מצידו של משרד האוצר לתוספת תקנים למפקחי בטיחות, הסדרת סוגיית הפיגומים והפעלת המנופים באתרים על ידי משרד העבודה, ותיקון תקנות רשם הקבלנים כך שיתווסף נספח בטיחות למכרזי ממשלה. 

 

לרשימת הדרישות של ההסתדרות בנושא הגברת הבטיחות

 

עם זאת, אין זו הפגישה הראשונה שנערכת בנושא. יו"ר ההסתדרות הכריז על סכסוך העבודה בנושא כבר בסוף חודש ספטמבר ומאז ערך פגישות עם נציגי משרדי הממשלה, אולם עד כה ללא תוצאות.

 

ביום חמישי האחרון, עת הכריז על המועד שבה תפתח השביתה, ציין כי "זה פשוט מדהים ומעורר חלחלה שבמדינת ישראל ב-2018, לממשלה לא אכפת. כי אם היה אכפת לה - כבר לפני חודשיים הודעתי על השביתה, כבר חודשיים אני אומר להם 'בואו נשב ונפתור את העניין'. כל אחד זורק את זה על השני.

 

"בשביל מה אנשים באו לממשלה, להיות בעשייה ציבורית? בשביל לזרוק על מישהו אחר או בשביל לעשות? לשנות? קודם כל, זה הפנים שלנו, ואם אנחנו לא מתייחסים לזה, זה מעיד על איך שאנחנו רואים את עצמנו".

 

דרישות ההסתדרות

רשימת הדרישות כוללת את הפיכת התקן האירופאי לעבודה בגובה על גבי פיגומים לתקן מחייב, אכיפת החוק המחייב את העובדים ללבוש רתמות בעת עבודה בגובה, וכן הגברת המודעות הציבורית לכללי הבטיחות בעבודה בגובה, באמצעות קמפיין והקמת קו חם לדיווחים על הפרות של כללי הבטיחות.

 

צעדים נוספים נוגעים להגברת הפיקוח על עבודת המנופים והמנופאים, שעלולה לסכן לא רק את העובדים באתר אלא גם עוברי אורח בסביבה. בין אלו כלולים הכשרות רענון למנופאים כתנאי לחידוש רשיונם, הוספת תמונות למאגר בעלי הרשיונות כדי להלחם ברשיונות מזויפים, הסדרת האחריות הסטטוטורית באשר לתחזוקת ותקינות המנופים, וסיוע ממשלתי בהכשרת בודקי מנופים מוסמכים.

  

עוד מבקשים בארגון לנקוט בצעדים לשיפור הפיקוח הלקוי על עבירות הבטיחות בתחום, בדגש על הגדלת מספרם הזעום של מפקחי מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית במשרד העבודה והרווחה. כך למשל באמצעות הגדלת התקנים ושיפור תנאי המפקחים במטרה לאייש תקנים שאינם מאויישים.

 

הרשימה כוללת דרישות רבות נוספות הנדרשות לשיקום הבטיחות בענף, בהן הכללת נספח בטיחות במכרזי בינוי של המדינה, מתן הכשרות תקופתיות לעובדים, קידום הצעת חוק להכנסת עוזרי בטיחות לאתרי בנייה, תיקון תקנות הבטיחות באופן שיטיל אחריות לבטיחות גם על היזמים, וכן מתן תמריצים לעובדים שמקדמים בטיחות.

 

מי צפוי לשבות?

בשביתה צפויים לקחת חלק כל משרדי הממשלה, הרשויות המקומיות, הבנקים, שירותי הכיבוי וההצלה, רשות שדות התעופה וכל המעסיקים המאורגנים במגזר הפרטי, באמצעות הארגונים החברים בנשיאות הארגונים העסקיים. כמו כן ישבתו רשתות חינוך כמו נעמ"ת, ויצ"ו, רשת אורט ורשת עמל וכן מוסדות להשכלה גבוהה. 

 

מכיוון שהסתדרות המורים וארגון המורים לא ישבתו, הלימודים בבתי הספר היסודיים והתיכונים יתקיימו. עם זאת הסייעות בגננים צפויות לשבות ולפיכך הלימודים בגני הילדים (גילאי 6-3) אינם צפויים להתקיים, על אף שהגננות מאוגדות בהסתדרות המורים שאינה שובתת (סייעות הגנים העירוניים מאוגדות בהסתדרות המעו"ף של ההסתדרות הכללית שכן צפויות לשבות).

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: צביקה טישלר ליאור פז
משה כחלון אבי ניסנקורן
צילום: צביקה טישלר ליאור פז
מומלצים