אמזון אוטוטו פה: האיש שיעזור לחברות הישראליות למכור לעולם
שלומי נידם, שמחזיק בקבוצת חברות שמפעילה עשרות "חנויות" באמזון ב-14 מדינות, מציע לחברות ישראליות שער זהב לאמזון: להיות מקדם המכירות שלהן. נידם יתפעל את הלוגיסטיקה, המכירות בפועל ושירות הלקוחות. "חברות יכולות להיות באמזון כבר מחר ולמכור בשוק הגלובלי". ואיך זה יעזור לצרכן? "בניגוד לקניון הישראלי, את אמזון מעניין מה הלקוח רוצה"
20 חנויות אונליין ב-14 מדינות, שמגלגלות 2 מיליון דולר במכירת סחורות מדי חודש: את כל אלו מתפעל שלומי נידם, ישראלי שהצליח לטענתו לפצח את אמזון ולהיות סלר (מוכר) משגשג בפלטפורמה הגדולה בעולם.
הקבוצה שבבעלותו, נידם תקשורת, "מחזיקה ב-3 מרכזים לוגיסטיים בארה"ב, אירופה והמזרח הרחוק", אומר נידם. ערב כניסתה של אמזון לישראל, הוא רוצה להציע לחברות הישראליות למכור את מוצריהן באמזון – תוך כדי שימוש בפלטפורמה שבנה ושכלל.
- יום הרווקים הסיני בפתח - כך תתכוננו לחג הקניות העולמי
- הסינים נלחצים מאמזון: אתר גירבסט ביטל לישראלים דמי משלוח על עשרות מוצרים
- אמזון מגששת את דרכה לישראל: שלחה שאלון בעברית למוכרים
- לא תאמינו מה ישראלים קנו באמזון
להגיע למאות מיליוני צרכנים בעולם
אז איך זה עובד? "אנחנו מקימים חנות למותג, לשם הדוגמא (ההיפותטית מ.ק) לרשת האופנה קסטרו, שנקראת קסטרו (www.amazon.com/castro)", הוא מסביר. "המותג הוא בבעלות קסטרו, אבל המוצרים שמוצגים בחנות, יירכשו על-ידי צרכנים מכל העולם דרך רשת השיווק של נידם תקשורת. בניגוד לחברות אחרות שמקימות חנויות באמזון עבור מותגים ישראלים, תהליך שלוקח חודשים בהם החברה הישראלית צריכה לתפעל את החנות, אצלנו החברה הישראלית בעלת המותג רק צריכה לדאוג שיש לה מספיק סחורה למכור. היא לא צריכה להתעסק באופרציה".
הוא מוסיף, כי "אנחנו בונים את החנות, עורכים את הרישום המשפטי, מנהלים את המכירות, את הלוגיסטיקה, את הניתוחים הסטטיסטיים והמשלוח ללקוח וגם את שירות הלקוחות. כלומר, קסטרו יכולה להגיע למדף הבינלאומי שאמזון מציעה כבר מחר. היא יכולה להגיע למאות מיליוני צרכנים בעולם ויש לנו חנויות חזקות מאוד, מומלצות אמזון. אנחנו מאוד טובים בקידום בתוך אמזון".
כמה עמלה אתם לוקחים?
"אנחנו לא לוקחים עמלה. אמזון לוקחת עמלה. המודל שלנו הוא חלוקת רווחים. אנחנו עורכים מו"מ נפרד עם כל גוף".
אם הם יפרדו ממך מה יישאר אצלך? הכתובת?
"לא יישאר אצלי כלום. תהיה להם תשתית באמזון והם יוכלו להציע את המוצרים דרך חנות אחרת באמזון, או דרך החנות שלהם".
למי שייך "הנדל"ן" האמזוני? המותג ושם החנות? לך או לחברה הישראלית?
"המוצרים (ליסטים) רשומים עליי, אבל הם יכולים להפרד ממני ולמכור לבד את המוצרים".
אם ירצו לפתוח חנות משל עצמם, ייקח להם הרבה זמן לקבל את שם המותג מאמזון בחזרה?
"לא. הם אלה שרושמים את המותג. האישור נעשה ישירות מול העו"ד שלהם. זה שרשם את הפטנט בארה"ב. הם מביאים לי את הקוד ואז אני רשום כמוכר שלהם. אם מחר הם מסיימים לעבוד איתי, הם פותחים חנות ואז הם מבקשים גם את הברנד שהוא לכאורה אצלי. אז בהחלט אמזון יאמרו להם ששם המותג תפוס, שהוא רשום על שם מישהו אחר. אמזון יבקשו אישור שהם בעלי המותג - הם יתנו להם וזה עובר אליהם. זה לא הליך שלוקח זמן וזה פשוט".
במה זה שונה ממה שחברות כמו eCommunity עושות למשל, למותגים כמו ללין או מיכל נגרין שיש להם חנויות באמזון?
"הם מנהלים חנויות עבור מותגים. אני לא מנהל חנויות, רק את החנות שלי. המיזם שלי מתאים למי שלא רוצה חנות אלא רוצה למכור ושמישהו אחר יטפל בכל ההליך של המכירות. יכול להיות אגב שיהיו חברות שירצו לפתוח חנות רק באמזון ארה"ב, ובאמזון גרמניה למכור דרכי, מיקס כזה".
יש לך ניסיון בניהול מותג עבור אחרים?
"יש לי כמה מותגים שאני מנהל ככה, אבל בגדול זה משהו שאנחנו רוצים להיכנס אליו עכשיו. הניסיון שלנו הוא במכירות באמזון ואנחנו טובים מאוד בזה".
במקום למכור ברחוב צדדי, בואו למכור בקניון העולמי
לקבוצה 7 חברות באירופה, כשהחברה המרכזית, Netixit, נמצאת בפרנקפורט גרמניה והיא משווקת את הפעילות האירופית באמזון בריטניה, גרמניה, צרפת, איטליה, ספרד, פולין וצ'כיה (בשתי האחרות יש אמזון גרמני מתורגם). היא גם פועלת באתרי מרקט פלייס גדולים מקומיים כמו באתר אלגרו בפולין שיש לו 16 מיליון יוזרים. יש לחברה גם פעילות ביפן, אוסטרליה וקנדה וכמובן בארה"ב.
נידם הוא כבר שועל אמזון ותיק, בעוד שהחברות הישראליות מכירות היטב את השוק המקומי הקטנטן. "אני מציע להן לא למכור בחנות אחת בקניון אחד או ברחוב צדדי אחד, אלא בקניון העולמי", הוא מסביר. "וצריך לדעת איך למכור שם. אמזון מאוד רגולטורית, קשוחה ונוקשה, ויש לה אפס סבלנות להפרות. מי שלא עומד בכללים – עף.
"הקונספט שלה שונה מכל מה שיש בארץ, הגישה ללקוחות אחרת לגמרי. בקניון החנויות רוצות לדפוק את הלקוח כמה שיותר. את אמזון מעניין מה הלקוח רוצה. למשל שהחבילות יגיעו בזמן, שהביטול יהיה מהיר ונוח. לי למשל יש 10 עובדים בפיליפינים שכל תפקידם הוא לענות למיילים. זה מה שהם עושים. אם אמזון רואה שאתה לא עונה מהר למייל מצרכן - אתה לא תעבוד אצלה".
אתה חושב שאמזון תגיע לישראל?
"בהחלט. בתחילה כאתר בעברית, כשהמחסנים יושבים בחו"ל. אחר כך, כשאמזון תראה שאנחנו קונים המון, יפתחו פה מרכז FBA (הגשמה באמצעות אמזון), בו יחזיקו סחורה שלא תשוחרר ממכס. כשלקוח יזמין כוס מאמזון ישראל, אמזון תשחרר עבורו את הכוס הזאת ממכס. זה קיים בעולם ובטח שגם פה, כיוון שאם אינטל, עם אלפיים עובדים, לא משלמת מסים 20 שנה, אז אמזון, שיכולה להביא לפה אלפיים עובדים לא תכופף את החוקים"?
כך מוכרים בזול באמזון
נידם תקשורת הוקמה לפני 18 שנה. "רציתי לעסוק במסחר בינלאומי אונליין בתחום התקשורת והמיחשוב", מספר נידם, "קנינו בסיטונות ומכרנו כמויות גדולות של סחורה מכל מיני קטגוריות. החלטנו להיכנס לאמזון ב-2016, אחרי שעובד שלי, איליה, אמר לי: 'בוא נפתח חנות באמזון'. לא האמנתי באמזון בהתחלה ואז נסעתי לכנס בארה"ב וראיתי שכולם קונים באמזון. היום אנחנו אחד הסלרים המובילים בחברה.
"אנחנו מוכרים בעיקר סחורה שלנו, מותגים מוכרים בתחומים שונים (לדוגמא: מותגי סאנדיסק, די לינק, סיסקו, סמסונג, דל ולוג'יטק, בין היתר), תחת השם NCG. אני חבר בבורסה של סיטונאים, שחברים בה אנשים מ-12 מדינות, כל אחד עם המאגר שלו, והם מציעים שם סחורות במחיר מאוד אטרקטיבי מכל מיני סיבות. לכל אחד שם יש הזדמנות למכור ולהתחרות על העסקה, וככה אני יכול לתת לצרכנים את המחירים הכי נמוכים.
"אנחנו תמיד מובילים באמזון במנוע החיפוש שלה, כיוון שהמוצרים שלנו הם של מותגים מוכרים ובמחירים הכי נמוכים. אני מפעיל רשת שיווק בכל אתרי אמזון באירופה ובארה"ב ובקרוב יהיו לנו חנויות נוספות באמזון בהודו ובמדינות נוספות".
איך קוראים לבורסה הזאת?
"זה לא מידע שפתוח לציבור. בנוסף החברות שלנו גם מפתחות מוצרים. אם מגיע מישהו עם רעיון למוצר, אנחנו יכולים למצוא לו מפעל שייצר אותו, יש לנו חוזים וקשרים ענפים במזרח אסיה ואנחנו כמובן יכולים לעזור לו גם בשיווק ובמכירה של המוצר הזה באמזון. זה יכול להיות בתחום הקוסמטיקה, טקסטיל, פלסטיקה או אלקטרוניקה".
יש לך חברה משלך. למה אתה בעצם מציע את השירות הזה לחברות ישראליות? עוד רווח?
"את הכסף שלי עשיתי. אני באמת רוצה לתת מהידע שלנו למותגים ישראלים שמסתכלים לוקלית וצריכים להסתכל גלובלית. יש מהפכה בעולם ואני מציע להן להצטרף אליה".