חגיגת קניות? תתפלאו - אבל יש גם מתנגדים לבלאק פריידיי
יום שישי השחור יתקיים בסוף השבוע והמבצעים כבר בשטח, אבל אם תשאלו את פרופ' עדי וולפסון, מומחה לאיכות סביבה, לרכישות המסיביות האלה יש השלכות סביבתיות קשות. בראיון באולפן ynet עונה לו בני בוכניק, מנהל אתר "כזה אני רוצה", שכשזול קונים - אבל צריך לעשות זאת בצורה נבונה
יום שישי השחור, הלוא הוא בלאק פריידיי, ייערך בסוף השבוע הקרוב, מבצעים מפתים ברשת אפשר כבר למצוא מסוף השבוע האחרון - אבל למרות החגיגה הגדולה, יש גם מי שמתנגד לה. בראיון באולפן ynet שוחחנו עם פרופ' עדי וולפסון, מומחה לאיכות סביבה וקיימות מהמכללה האקדמית להנדסה סמי שמעון, שטוען כי לרכישות המסיביות יש השלכות סביבתיות קשות; ועם בני בוכניק, מנהל אתר "כזה אני רוצה", שלא כל כך מבין על מה המהומה ובעיקר מציע לנו להיות צרכנים נבונים.
4 מיליון חבילות בדרך לארץ בעקבות יום הרווקים הסיני
שבוע לפני התאריך הרשמי: בלאק פריידי כבר כאן
נציג של אמזון יגיע לארץ: מחפש יזמים ישראלים שמוכרים מוצרים ייחודיים
"זה לא שאני לא אוהב את בלאק פריידיי, אני לא אוהב את כל החודש הזה של הקניות", אומר פרופ' וולפסון, "אנחנו קונים את עצמנו לבלי דעת - ואנחנו לא ממש צריכים את כל מה שאנחנו קונים". ומה לגבי ההקשר הסביבתי? פרופ' וולפסון טוען כי הבעיה מתחילה בכך שכשנכנסים לאתר אינטרנט, פעמים רבות אנחנו רוכשים פריט שבכלל לא התכוונו לקנות. לדבריו, בסופו של דבר יש פה פגיעה בסביבה משום שהרבה דברים שנקנה - נזרוק.
"זה נקרא אפקט הריבאונד", הוא מסביר, "ככל שמשהו זול יותר, למשל אם החשמל היה זול יותר, היינו פחות דואגים אם המזגן כבוי או לא כבוי - מפני שזה זול. גם כאן: אנחנו קונים וקונים - וכל הדברים האלה בדרך כלל לא בשימוש".
אבל כאן לא מסתיימות הטענות הסביבתיות. לדברי פרופ' וולפסון, צריך לזכור "שהכל בעצם נשלח מעבר לים, ולכל השילוח הזה יש השפעות סביבתיות. זאת לא כלכלה מקומית, ולכל זה נוסף כל העניין של אריזת יתר. תחשבו רגע שבשביל פריט מאוד מאוד קטן אנחנו מקבלים אריזה ועוד אריזה ועוד עטיפה ועוד משלוח - ואת כל זה אנחנו ישר זורקים לפח".
מתי שכחנו את הילד הסיני שאורז את החבילות שהזמנו ברשת?
אז מה הפתרון לבעיה הסביבתית? לדברי בוכניק, באתר שהוא מנהל מקפידים לעסוק בנושא צרכנות נבונה. "חלק מהעניין הוא להגיע לחודש הזה אחרי הכנה", הוא אומר. על כך משיב וולפסון: "אני לא נגד לקנות באופן גורף ולא נגד לקנות ברשת. אני רק רוצה שנבין שני דברים מאוד חשובים - קודם כל אנחנו מתלוננים הרבה על זיהום האוויר ועל התעשייה ועל הממשלה, אבל אנחנו צריכים להסתכל על עצמנו - אנחנו אלה שקונים. כאשר מפעל מייצר משהו, ולא משנה אם זה בסין או בישראל, הזיהום הוא גלובלי וההתחממות היא גלובלית ויש עוד הרבה תופעות. כל הדברים האלה קשורים בזה שאנחנו בסוף לוחצים על הכפתור ומזמינים משהו מסין".
וולפסון מוסיף כי "גם התקשורת בשנים האחרונות קצת מעודדת אותנו לקנות. כל הזמן מדווחים על בלאק פריידיי ועל סייבר מנדיי ואומרים לנו תקנו ותקנו - ואפילו מספרים לנו באיזה אתר הכי זול ואיך לקנות בלי שניפול ברשת. אבל אף אחד לא מציין את המשמעויות בלקנות - ואלה לא רק משמעויות סביבתיות. אף אחד לא חושב על הילד בסין שאורז את האריזות האלה ומה תנאי העבודה שלו. שלא נדבר על הייצור של המוצרים. יש לזה פרספקטיבה יותר רחבה. אני חושב שאנחנו כצרכנים צריכים לקבל גם את הפרספקיטבה הזאת".
"נובמבר הוא זול יותר, אין מה לעשות", מודה בוכניק, "במיוחד בעולמות האופנה והטכנולגיה הבידורית. זאת תקופה שהיא הרבה יותר זולה. צריך לזכור שעידוד קנייה או תרבות הצריכה לא קשורה רק באינטרנט או בקניות ברשת. קניות ברשת זה עוד ערוץ קנייה נוסף. אני מסכים עם חלק מהדברים - צריך לרכוש נכון וצריך לעשות את זה בתבונה ולרכוש את הדברים שצריך. יש את הפיתויים ואת ההנחות שאתה רואה תוך כדי שאתה גולש באינטרנט. זה לא שונה מזה שאתה מסתובב בחנות או בסופר".