שתף קטע נבחר

כחלון: "עושים הכל כדי שהצעירים לא ישלמו יותר מ-100 משכורות על דירה"

בכנס השמאים באילת הבהיר שר האוצר כי הוא אינו מתרגש מהעלאת הריבית: "לא פתחנו שמפניה כשהריבית עלתה"; המשיך להגן על מחיר למשתכן: "הייתי נותן לתוכנית ציון 100" וניבא כי הבחירות יתקיימו במרץ: "לא מאמין שהממשלה תחזיק מעמד"

"לא פתחנו שמפניה כשהריבית עלתה. המהלך של הריבית הוא מהלך שאי אפשר להתעלם ממנו, אבל אני לא רואה פה השפעה גדולה על השוק", כך אמר שר האוצר משה כחלון בכנס לשכת שמאי המקרקעין שנערך היום (ג') באילת, בתגובה להעלאת הריבית אתמול.

 

"אין פה דרמה כלכלית אם העלאת הריבית תיעצר עכשיו, אבל אם הריבית תמשיך לעלות במספרים משמעותיים תהיה לזה השפעה. אני לא חושב שיש משמעות לכך שההחלטה התקבלה עכשיו, יש ועדה שקובעת, זו לא החלטה של איש אחד ויש כאן גם שיקולים שקשורים ברמת הריבית בעולם".

משה כחלון (צילום: רויטרס)
שר האוצר משה כחלון(צילום: רויטרס)
 

עם זאת, גם העלאת הריבית הנוכחית עשויה להשפיע על שוק הדיור. לגבי הסיכון של זוגות צעירים הנוטלים משכנתא אמר כחלון: "אני לא רוצה שהזוגות הצעירים יקנו דירות בכל מחיר, המהלך של 90% משכנתא מטיל חלק מהסיכון על המדינה, ואנחנו עושים הכל כדי שהצעירים לא ישלמו על דירה יותר מ–100 עד 110 משכורות, כשאלו מספרים שהצלחנו להגיע אליהם במסגרת מחיר למשתכן".

 

ובהמשך לדבריו אלו אמר כחלון כי "מבחינתי הייתי נותן לתוכנית מחיר למשתכן ציון 100. כשעושים תוכנית גדולה וחדשה תמיד יש בעיות וכשלים שלא חשבת עליהם, אבל התפקיד שלנו להיות קשובים ולתקן. התייעצתי מספר פעמים עם חיים מסילתי, יו"ר לשכנת שמאי מקרקעין. אני מתייעץ גם עם חברים קבלנים, כן, נשארו לי חברים קבלנים, וחשוב לי להדגיש שגם הקבלנים הם אזרחי מדינת ישראל ואכפת להם מהזוגות הצעירים" אמר כחלון. "הייתה לנו מחלוקת אחת סביב הספסרות בקרקע, אי אפשר היה להמשיך כך: נמכרו פה קרקעות במחירים דמיוניים וזוגות צעירים איבדו תקווה. הצלחנו לבלום את המחירים ואני מקווה שנגיע לירידה ש 2.5%-3% במחירי הדיור.

 

לגבי העלות של תוכנית מחיר למשתכן אמר כחלון כי "זה לא נכון להגיד שהמדינה משקיעה מיליארדים בתוכנית. המדינה פשוט מתמחרת נכון את המחיר על הקרקע, הקרקע היא בבעלותה והיא קובעת את המחיר, ולכן אני לא רואה בזה אובדן הכנסות. כמו כן, השוק מחזיר את ההכנסות. אפשר לראות שההכנסות של רשות מקרקעי ישראל לא ירדו ואף עלו בשנים בהן תוכנית מחיר למשתכן פועלת".

 

בנוגע למדדי המחירים וביטול סקירת השמאי הממשלתי ציין כחלון כי "כל המדדים התכנסו בסוף לאותם מספרים אבל זה יצר בלבול בשוק ולכן סקירת השמאי הממשלתי בוטלה. הנתונים של הלמ"ס הכי קרובים למציאות ואנחנו כל הזמן ממטבים אותם. יש כיום כל מיני אנשים שמוציאים מדדים מטעם עצמם, כל מיני 'לשעברים', ולא ברור על איזה נתונים הם מסתמכים.

 

"אני מכבד את נתוני הלמ"ס גם כשהם עולים וגם כשהם יורדים, אבל היום המתח ירד כי זה עולה ב-0.1% או יורד ב-0.1%, כלומר אין דרמה כמו בשנים קודמות שהגענו לעליות של מספרים דו ספרתיים בשנה".

יו
יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן(צילום: אורן כהן)
 

לשאלה האם יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן צפוי להצטרף לשורות המפלגה של כחלון, ענה: "ניסנקורן לא מצטרף לכולנו. הידיעה הזאת לא נכונה". הוא הוסיף ואמר כי ״אם יהיו לי מספיק מנדטים לבקש שוב את תיק האוצר, אעשה זאת”.

 

בנוגע למצב הפוליטי ציין כחלון: "אני לא חושב שאני זה שצריך לפרק את הקואליציה, צריך להמשיך לתפקד עד יום הבחירות. אבל אני חושב שהממשלה לא תצליח להחזיק, אני לא רואה איך העסק הזה מחזיק. אנחנו חיים משני עד רביעי וזה ילווה אותנו עד הבחירות".

 

לשאלה מתי להערכתו יתקיימו הבחירות, ציין כי הוא מעריך שזה יהיה במרץ. "אני מעדיף שנשב בקואליציה ונחליט ללכת לבחירות במועד מוסכם, כי אם זה לא יהיה בהסכמה, הכל ייעצר והכלכלה תפגע".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים