בעלי איזיווד: "הפסדתי יותר מהזוגות - איבדתי הכול"
בראיון ל-ynet מתאר עמית בר ציון כיצד קרס העסק שנחשב לגדול בתחום ארגון החתונות, לאחר שנקלע לחובות של מיליונים - והותיר מאות זוגות מאורסים שלא יקבלו את כספם בחזרה. "יש בלגן בענף האירועים. הרבה ספקים נפלו - חשבתי שנספוג את המכה ונמשיך הלאה, אבל הבור העמיק"
"הפסדתי יותר מהזוגות. איבדתי הכל. את כל הכסף", כך אמר ל-ynet בעלי חברת החתונות איזיווד, עמית בר ציון, בעקבות קריסת העסק, שהותירה אחריה חובות של מיליונים ומאות זוגות מאורסים שיש חשש כי לא יקבלו את כספם בחזרה.
חברת החתונות איזיווד קרסה: זוגות נותרו ללא מענה
לקוחות של איזי ווד? כיתבו לנו >>
החברה לארגון חתונות נסגרה בפתאומיות, אחרי שחרגה ממסגרת האשראי שלה וצ'קים החלו לחזור. זוגות התלוננו שהחברה נעלמה, ואכן אתר האינטרנט שלה מוביל להודעת שגיאה; עמוד הפייסבוק שלה נסגר; ובמענה הטלפוני רק מוקד ההודעות - ולא נציגי החברה עצמה. למרות מצבה הקשה - החברה עוד פרסמה לפני כחודש מודעות דרושים.
ל-ynet נודע כי בשלב זה לא פחות מ-160 זוגות נמצאים ללא מסלול מימון, לאחר ששילמו מקדמה בגובה של 17.5 אלף שקל ותכננו לבצע אחרי החתונה גמר חשבון. הנזק במקסימום מגיע ל-5,000 שקל. 30 זוגות נוספים נמצאים במסלול מימון של חברת לאומי קארד, כאשר כל אחד מהם נטל הלוואה בגובה של 95-30 אלף שקל שהוזרמה לאיזיווד. הזוגות איבדו את הכסף, לכאורה, וכדאי להם לפנות ללאומי קארד.
החברה שנסגרה חייבת כספים לבנקים, לספקים, לעובדים ולזוגות שהתחתנו או התכוונו להתחתן דרכה. ל-ynet נודע כי חובות החברה הן בגובה של 4-5 מיליון שקל.
בר ציון: "נשארתי בלי כלום"
"מכרתי את הבית שלי בבית דגן ב-2.5 מיליון שקל", הוסיף בר ציון. "אני יוצא מהחברה עם פחות ממה שנכנסתי אליה, אחרי 15 שנה של עבודה. רוב הזוגות לא נפגעו ואני היום אדם שאין לו כלום. אפילו הברחתי את שלושת ילדיי מהבית כי הגיעו אלי איומים: אבא של אחת המתחתנות אמר שיגיע אלי הביתה כי הבת שלו איבדה 15 אלף שקל".
הזוגות מבוהלים וכועסים. הם הפקידו הרבה כסף.
"בגדול אין להם מה להיות מבוהלים. זה לא שהמקום שהם הולכים להתחתן בו נסגר. בסופו של יום, רוב הזוגות לא ניזוק או ניזוק בקושי".
ניזוק בקושי? הזוגות איבדו עשרות אלפי שקלים. ספקים מתקשרים ללקוחות ואומרים שהם חייבים להם כסף.
"אני לא שולט בספקים. ליבי איתם. הם באמת הפסידו כסף כולל ספקים קטנים כמו מאפרת שבשבילה 7,000 שקל זה הרבה. אולם שבשבילו 120 אלף שקל זה הרבה. זה קשה. אין לי תשובות לכולם, אין לי קפסולה שתחזיר הכל לאחור. בסופו של יום, לזוג יש חוזה. בניתי את זה ככה שהזוגות מוגנים.
"רוב הזוגות שילמו מקדמה של 17 אלף שקל. חלק גדול מהכסף של המקדמה הוא זה של איזיווד. מתוך 190 זוגות 160 זה הרוב הגדול. הם יאבדו כנראה כ-5,000 שקל מהמקדמה. את שאר הכסף במילא סגרנו שישלמו לספקים אחרי החתונה. יש 30 זוגות בבעיה כי הם לקחו מסלול של לאומי קארד. זה מסלול הלוואה והם צריכים לפנות ללאומי קארד. זו חברה עם כיסים עמוקים".
זוג שמתחתן בקרוב: "נראה ש-22 אלף שקל הלכו לפח"
למרות דבריו של בר ציון, ל-ynet הגיעו תלונות של זוגות שספקים טוענים שהם חייבים להם כסף. "נתנו להם מקדמה על סך 22,000 שקל שלא הועברה לספקים. נראה שהכסף הלך לפח. אנחנו אמורים להתחתן במאי", סיפרה אחת המתלוננות. מתלונן אחר שילם 25 אלף שקל. זוגות טוענים שאלבומי תמונות שהזמינו לא הגיעו או שהם מתבקשים כרגע לשלם לצלם אלפי שקלים כתוספת תשלום על אלבומים.
לקוחה אחרת סיפרה שהיא ובן זוגה נטלו הלוואה של 60 אלף שקל. לפי בר ציון, כעת עליהם לפנות ללאומי קארד בתקווה שיראו את הכסף.
יחד עם זאת, יש זוגות שזוכים ליחס מבין מהספקים. זוג אחד כתב ל-ynet: "האולם שלנו והספקים מדהימים, מרגיעים אותנו ונותנים לנו תעריפים של איזיווד כדי שלא נשלם יותר ממה שהיינו אמורים. שומרים לנו את התאריך ובאים לקראתנו".
מה קרה לאיזיווד?
"יש בלגן בענף האירועים", אומר בר ציון. "הרבה ספקים נפלו וחשבתי: נספוג את המכה ונמשיך הלאה. אבל הבור העמיק. ניסיתי מכל כיוון להציל את החברה. הייתי לפני סגירת עסקאות בסכומים מאוד גבוהים שהיו אמורים להכניס לי לפני שבועיים 2.5 מיליון שקל. לצערי, למרות הבטחות כתובות - הבטחות של 'מחר אנחנו חותמים, מחר הכסף אצלך', בבנק לאומי לא הסכימו לחכות.
"לצערי, שיחררתי צ'ק שאמור היה להיפרע מהכסף שאמור היה להיכנס. ביקשתי מהבנקים דחייה במועד הפרעון. קיבלתי 10 דקות ממנהלת סניף בנק לאומי להעביר 180 אלף שקל, אחרת היא אמרה שתסגור לי את המסגרת. אפס רגישות. אמרתי לה אני בבאר, רואה את המים וכבר שם את הכוס לשתות. עברתי שנה גיהנום. היא לא הסכימה. לא אלך לשוק אפור. הצ'קים חזרו בסופ"ש האחרון. כשהבנתי אתמול בלילה שזהו, לא הצלחנו, ויתרתי. זה לא העסק הראשון ולא האחרון שנופל. צר לי על הזוגות, אני באמת אוהב את הזוגות למרות שקיללו אותי כל היום. עשיתי משהו מיוחד בענף הזה. אין לי הורים עשירים שיעזרו לי".
למה ללכת לפירוק ולא להקפאת הליכים?
"הגעתי ממצב של איזה מהלך מעולה עשיתי, למצב שהלכה לי החברה. ברגע שזה קרה ניסיתי להביא את החברה להקפאת הליכים ולמצוא קונה. אבל זה עולה כסף ולא היה מי שיממן. החלטנו ללכת לכינוס ופירוק".
כמה כסף החברה חייבת?
"החברה בחובות של 5-4 מיליון שקל. לי החברה חייבת כמעט מיליון שקל. יצליחו לחלץ ממנה אולי מיליון אם ישחררו את אחד החוזים. אם היה בה יותר לא היינו הולכים לפירוק".
אז כולם יפסידו כסף, הספקים הלקוחות?
"הלוואי ויהיה לי יום אחד מספיק כסף להחזיר לכולם. אני מקווה שאוכל לתת לכולם חיים מאושרים".
העובדים יקבלו את כספם?
"כן, הכל. העובדים בקשר טוב איתי. בכיתי איתם היום".
עובדי החברה אמרו ששיקרת להם ואמרת להם לא להגיע למשרד בגלל ריסוס. ואז הם גילו שאין להם מקום עבודה.
"כן אמרתי להם שיהיה ריסוס כי לא ידעתי מה יהיה. לא רציתי שיבואו. לא ידעתי לאיזה כיוון אנו הולכים. הייתי צריך שעה שעתיים להבין מה קורה. אם זה השקר הכי גדול שהיה לי בחיים אז שיהיה".
החברה לא תקום לתחייה?
"לא, אין תקומה. כל מממן שפניתי אליו אמר לי שהמוניטין של החברה יילך לפח. אף אחד לא יכול לשקם את המוניטין".
ספקים בתחום אומרים, כי מדובר באדם ממולח שחייב להם כספים ושעד הרגע האחרון הוא ניסה לשדר שהעסק במגמת התאוששות. "ידענו שיש שם בעיות אבל היה נראה שזה צל חולף", אמר לנו בעל גן אירועים. "הוא פרסם מודעות דרושים, הוא גייס עובדים ואמר שהוא מתכוון להזרים כסף לחברה. הוא חייב מאות אלפי שקלים לספקים".
בר ציון לעובדים: "הגעתי לדרך שאין ממנה חזרה"
"משפחה יקרה, הדמעות חונקות את גרוני אבל לצערי הגעתי לדרך שאין ממנה חזרה - ואני סוגר את החברה ואת מפעל החיים שבניתי ואהבתי כל כך". כך כתב היום (א') בהודעת ווטסאפ לעובדים עמית בר ציון, שהגיעה לידי ynet.
"הייתי שנייה לפני 2 עסקאות והזרמת 2.5 מיליון שקל - כסף שהיה מציל את החברה", כתב בין היתר. "לצערי, הצדדים השניים לא עמדו בהתחייבות שלהם לחתימת החוזה - ונוצר מצב שהחברה לא הצליחה לעמוד בהתחייבות שלה וצ'קים חזרו".
הוא הוסיף: "כל הסופ"ש נלחמתי וניסיתי לראות איך ניתן להציל את החברה. הבוקר הבנתי סופית שאין סיכוי להמשיך. ברמה האישית כל אחד ואחת מכם מוגנים על ידי ביטוח לאומי... מהייעוץ המשפטי שקיבלנו לגבי הזוגות הם מוגנים חוזית, כך שהספקים אמורים לקיים להם את האירוע. נא לא להגיע היום למשרד. אוהב אתכם מאוד מאוד, עמית".
לפי החברה יש 190 זוגות שחתומים על חוזה עם החברה ונפגעו. 160 זוגות נפגעים הם כאלה שאין להם "מסלול מימון", כלומר לא לקחו הלוואה. זוגות אלה שילמו מקדמה של כ-17.5 אלף שקל ואחרי החתונה הם אמורים להגיע לגמר חשבון. כלומר הנזק לזוגות אלה לפי החברה אמור להיות כ-5,000 שקל, שכן חלק מהמקדמה הגיע לספקים וחלקה הוזרם לחברה.
30 זוגות נוספים הם זוגות שחתמו על "מסלול מימון" של חברת לאומי קארד, שכל אחד מהם לקח הלוואה בגובה 95-30 אלף שקל שהוזרמה לאיזי ווד. זוגות אלה איבדו את הכסף לכאורה וכדאי להם לפנות ללאומי קארד לנסות לקבל סיוע מהחברה.
העובדים טוענים שהחברה נקלעה לחדלות פירעון
במקביל להיעלמות, עובדי החברה הגישו בקשה לפירוק שתי חברות איזי טו ווד - לבית המשפט המחוזי בתל אביב. העובדים טוענים שהחברה נקלעה לחדלות פרעון, הפסיקה פעילותה והותירה חובות שכר לעובדיה של מאות אלפי שקלים. נטען כי החברה חייבת כספים לבנקים ולספקים, אחרי שצ'קים שלה חזרו - משום שחשבון הבנק שלה הוגבל. לפי העובדים, הם קיבלו מכתבי פיטורין.
אחד הספקים שעבד עם איזיווד אמר ל-ynet שהחברה נעלמה לפני שבוע ולא שילמה לו. מעצב שיער שעובד עם איזיווד סיפר שהחברה חייבת לו כסף ולא עונה לטלפונים. זוגות שלא מצליחים להשיג את החברה טענו שספקים רודפים אחריהם בטענה שלא קיבלו תשלום. "מצפים מאיתנו להביא את הכסף", אמרה לנו כלה שגם טוענת: "אף אחד לא יצר איתנו קשר מהחברה, אפילו לא אמרו סליחה, קרסנו, ביי". לקוח שאמור היה להתחתן דרך החברה בקרוב, איבד 70 אלף שקל עוד בטרם נערכה החתונה.
החברה, הנחשבת לגדולה ביותר בתחום, הוקמה לפני 15 שנה ועסקה בארגון והפקה של חתונות בכך שהציעה למתחתנים "חבילה" של ספקים: גן אירועים, די ג'יי, אוכל, שמלת כלה, מעצבי שיער, משלוח הודעות לאורחים. כל ארגון האירוע - נעשה דרכם והמחירים שהחברה השיגו אמורים היו להיות נמוכים משום שהחברה פעלה לכאורה מול הספקים במודל של "קבוצת רכישה" בדומה לענבל אור.
בבקשת הפירוק נכתב כי הבעלים החליט שלא ניתן לשקם את החברה והודיע מיידית על הפסקת פעילות. אם החברה תעבור להקפאת הליכים ונאמן יתכן שחלק מהחובות לספקים ישולמו, כך שחלק מהתשלומים לא יגולגלו למתחתנים.