הלהיט האמריקני בגרסה הישראלית - בנה לך דובי
הרעיון שנולד בדנמרק ובארה"ב בשנות ה-90 הגיע לארץ בממדים צנועים: דוכן נייד בשם "מפעל דובידו", שינוע בין קניונים ומציע 17 דגמים של בובות פרווה. ילדים וגם מבוגרים יכולים "למלא" את הבובות, לטמון בהן לב ומסר אישי מוקלט, להלביש ואפילו לקבל תעודת לידה. המחיר יכול להגיע ל-168 שקל, ורוב התכונות שהאמריקנים נהנים מהן - עדיין לא כאן
דובונים בהכנה אישית, גם בישראל: מי שטייל לאחרונה בקניון רמת אביב בתל אביב, אולי הבחין במכונה שמערבלת חומר שנראה כמו צמר גפן מתוק - וסביבה מתגודדים ילדים שאוחזים בבובות שנראות כמו בובות כפפה. מדובר בלהיט אמריקני שמגיע לארץ באיחור של כ-20 שנה.
- מה יקרה לחנויות ביום שבו האינטרנט ישתלט על השופינג
- בא לכם סופגנייה בפסטיגל? שלמו פי 5
- סופגניות 2018: רולדין העלתה מחירים, רק רשת אחת מוכרת סופגנייה בשקל
זוג יזמים ישראלים שביקרו בתערוכת צעצועים עולמית הבחינו שם במכונה הזאת, שאותה הפעיל בחור דני שמילא באמצעותה בובות פרווה. האיש, שעבד שנים בתעשיית הבובות, הציע לבעלי חנויות ולמפעילי דוכנים לקנות ממנו את המכשיר, לצד "מעטפת" של בובות (שנראות כמו בובות כפפה) ובגדים ואביזרים לבובות, במטרה לייצר חוויה לילדים - להיות היצרן וההורה של בובת פרווה אישית, שמקבלת ערך סנטימנטלי.
השניים, מארין פולק ועודד יבור, מנהלים בלוריאל ישראל לשעבר, החליטו להמר ולהביא את המכונה לארץ - כדי ליצור חוויית Workshop Build a Bear בישראל. התוצאה: "דובידו פקטורי" (Dubidu Facrory"), שהוא בעצם מתחם של 24 מ"ר, אשר יפעל עד 21 בדצמבר בקניון. אחרי כן הוא ישהה חודשיים בקניון גבעתיים (מתחילת ינואר עד סוף פברואר 2019). בינתיים, ברמת אביב, ילדים עומדים מולו בתור; הורים מצביעים ואומרים: "זה כמו בניו יורק"; ואפילו קשישים שמשוטטים בקניון לא מתאפקים, לוקחים סוכרייה - ומחבקים את הבובות.
חוויה שלא ניתנת לשחזור באינטרנט
ההימור שלקחו השניים, שהתפטרו ממשרותיהם הבכירות, לא מאוד מסוכן: טיים מגזין הכתיר את רשת Build A Bear Workshop האמריקנית, שמציעה קונספט דומה מסוף שנות ה-90 של המאה ה-20, כקמעונית הצעצועים היחידה ששרדה את אפוקליפסת הרשתות בארה"ב - אשר פגעה, בין היתר, בטויס אר אס, שוורץ וסירס ומצמקת רשתות ברחבי אמריקה.
לעומתן, Build a Bear Workshop היא נטולת חוב ורווחית. זה לא מפתיע: אלה בובות יקרות מאוד, כאשר מוסיפים להן את שלל האקססוריז שהרשת מציעה. יש לה גם ברק שיווקי - למשל, הרשת יצאה לאחרונה במבצע מטורף: שלמו על הבובה לפי גיל הילדים שלכם, מבצע שהפך למהומה בחנויות. עם זאת, גם אצלה הרווח נשחק, וגם בכיריה רואים איך מכירות הצעצועים באמזון צמחו ב-12% בשנה שעברה.
"חיפשנו מיזם משלנו, ורצינו שהוא יהיה חוויה שלא ניתנת להחלפה באינטרנט", אומרת פולק בשיחה עם ynet. "לנוכח המצב של עולם הקמעונות, רצינו משהו שאי אפשר לקנות אונליין. היום כולם מדברים על כך שהריטייל הפיזי צריך לספק חוויית קנייה אינטראקטיבית מרגשת - אבל בעתיד יהיה לנו גם אתר אינטרנט".
איך זה עובד? לב, רשמקול ותעודת לידה
במרכז "המפעל" ניצבת אותה מכונה גדולה, שמערבלת מילוי של בובות, ומטרתה להפיח בהן חיים. כרגע דובידו מציעים בארץ 17 דגמי בובות בלבד. לצד דובי תוכלו למלא, בין היתר, גם פרה, פיל, ארנב, חד-קרן, טיגריס, דביבון, קוף וכבשה - כולן נעימות מאוד לחיבוק ולהתכרבלות.
לא מדובר בבובות האמריקניות, שלעיתים הן מעט צעקניות, אלא בבובות בעיצוב דני של חברת cuddles and friends.
זה עובד כך: בוחרים מעטפת חיצונית של בובה, ועובדת המקום ממלאת את הבובה בחומר מילוי, בזמן שהילד לוחץ על דוושת ההפעלה של המכונה בכף רגלו - ויכול לשלוט על כמות המילוי. אחרי כן אפשר להקליט מסר אישי ברשמקול פשוט ולשתול אותו בתוך הבובה לנצח. כעת מטמינים בבובה גם לב קטן - לא לפני שעורכים טקס החייאה חביב, שבמהלכו הילד "מפעיל" ו"ממריץ" את הלב של הבובה, ולמעשה "מוליד" אותה.
בשלב הזה ניתן לבחור לה בגד, אם רוצים, להלביש אותה ואפילו לקבל תעודת לידה עם חותמת של מרשם האוכלוסין. פרטי הבעלים של הבובה מתועדים גם במחשב. זו גם דרך לצרף את הקונים למועדון לקוחות, כדי שיקנו עוד בובות או יחזרו לדוכן כדי לאבזר את הבובות שברשותם. בסוף התהליך מקבלים גם תיק גב לבובה.
הילדים מחבקים את הבובות מיד אחרי שהן מתמלאות ב"חיים" לנגד עיניהם המתמוגגות, אבל זה כלל לא מיועד רק לילדים. "באה לפה אישה מאוד מבוגרת עם המטפלת שלה, ושאלנו אותה - 'זה לנכד?' היא השיבה: 'לא, זה בשבילי'", מספרת פולק.
הבובות מסין, המחיר גבוה
אחרי המילוי לא תמיד ניתן "להושיב" את הבובות, כפי שאפשר עם בובות שממולאות באופן מקצועי במפעל. כמו כן, מי שיקנה פה, כאמור, לא ייצא בזול - וישלם מינימום 99 שקל לבובה בלבד; ומקסימום 168 שקל - סכום שכולל בובה, רשמקול ב-29 שקל וביגוד ב-39 שקל. "נביא עוד המון בגדים בקרוב", מוסיפה פולק, "כולל פריטים ב-9.90 שקלים, חולצות כדורגל, צעיפים, משקפיים וחיתולי גמילה".
הרשמקול נראה זול, הוא עמיד? צריך להחליף סוללה?
פולק: "הוא עמיד ואי אפשר להחליף סוללה. ילדים מקליטים את עצמם וזה מספיק ל-3,000 לחיצות. הם ישמעו את קולם בבובה גם כשיגדלו".
הבובות מיוצרות בסין.
"כן, המיתוג ישראלי, המכונה מיוצרת בדנמרק וחלקים ממנה בגרמניה. הבובות, בגובה 42-40 ס"מ, מיוצרות בסין ועומדות בתקנים הכי חמורים, על אף שזה לא אומר שלא עברנו סרט במכון התקנים".
מה גובה ההשקעה שלכם בחברה?
"כמיליון שקל, ואנחנו ממשיכים להשקיע. אני בקושי רואה את התינוק שלי. אנחנו כל יום נוסעים למחסן שלנו בנתניה ומעבדים את המילוי שמגיע כבלוקים דחוסים. הזמנו עוד שש בובות כי השמועה עלינו רצה ברשתות החברתיות - ואנחנו לא עומדים בביקוש. המטרה היא לפתוח דוכנים כאלה בכל קניון, להשיק חנות דגל ב-2020 ולהגיע לרווחיות תוך שנה וחצי".
איך זה באמריקה? אפשר להוסיף לבובות ריח וגלגיליות
איך זה עובד באמריקה? בדקנו כמה זה עולה שם בזכות אתר האינטרנט הדי יעיל של Build a Bear Factory. כשניסינו לבנות בובה דרכו, הגענו ל-54 דולר (כ-200 שקל), אבל המחיר כלל בובה, בגד, נעליים, רשמקול עם חמישה סוגים של שאגות מפחידות, משקפיים וריח מסטיק. כמו כן, אפשר להוסיף שם ריחות לבובות, כולל ריח קאפקייק וניל, מרשמלו צלוי, פופקורן או פיצה.
המבחר של הבובות אדיר (כולל בובות של הלו קיטי, פוקימון ומסע בין כוכבים). המחירים של הבובות מגוונים, כולל בובות במבצע ב-10 דולר, אך רובן עולות סביב 22 דולר. יש גם בובת ענק ב-75 דולר. ניתן לא רק להקליט את עצמכם אלא לבחור קול פעמונים, קול של דמות מסדרה מצוירת, שירי דיסני, חבילה של חמישה קולות של פיות ואפילו דפיקות לב במקביל לכל אלה.
גם החנויות בארה"ב הן ברמה אחרת. כל ההליך ממוחשב, והבובה אפילו עוברת במעין מכונת ספא, שם הילדה יכולה להבריש אותה ולהפוך אותה ליותר "פלאפית". אפשר לא רק לבחור לה בגדים, נעליים ואפילו תחתונים - אלא גם לקשור אותה ברצועה ולהסיע אותה על סקייטים. המחיר יכול להגיע כך למאות שקלים.