שתף קטע נבחר

גלנט: "מחיר למשתכן - זרם מים קרים שצינן את שוק הנדל"ן הרותח"

בוועידת עיר הנדל"ן באילת התייחס שר השיכון לתוכנית הדיור המוזל והבהיר: "מעלייה של 10% אנחנו בירידת מחירים של 2%". מנהל רשות מקרקעי ישראל: "כל שקל שמושקע בתוכנית - מחזיר את עצמו"

"מחיר למשתכן זה זרם מים קרים שצינן את שוק הנדל"ן, שהיה רותח, וזה מה שהביא לבלימת מחירים אחרי עשור של עליות". כך אמר היום (ה') שר הבינוי והשיכון, יואב גלנט, במליאת הסיכום של ועידת עיר הנדל"ן באילת. לדבריו, "מה שקורה ב-2018 זה שמעלייה של 10% - אנחנו בירידה של 2%. זאת המציאות".

 

מספר הדירות החדשות שנמכרו באוקטובר - הגבוה ביותר מאז יולי 2017

 

השר אמר את הדברים בתגובה לביקורות הרבות על תוכנית הדיור המוזל. "מה שמפריע לחלק מהקבלנים זה שהם התרגלו להיות יזמים ולהפעיל תחתם קבלני משנה. היום היזם זה משרד הבינוי והשיכון, אז הקבלן עובד", אמר.

 

לדבריו, "אם המציאות הייתה שאדם רוכש קרקע מהמדינה ואחרי חמש שנים לא בונה בה ומוכר אותה ב-200% רווח - היום, אם אתה רוצה את הקרקע אתה צריך להתחייב מתי ובאיזה תנאים תסיים את התהליך; וצריך להפוך מחברה יזמית לחברה קבלנית מבצעת. יש כאלו שהתרגלו למציאות נוחה על חשבון האזרחים, ואני מבין שיש כאלו שזה לא נוח להם.

 

"המציאות היא שמי ששולט על הקרקע, הבנקים ואמצעי התקשורת - אלה אותן 1,000 משפחות, והן מנהלות את זה במעגל סגור", הוסיף. "זה אינטרס של קבוצה מסוימת, אבל עשינו דברים משמעותיים מאוד ואם צריך לעשות עוד - נעשה".

יואב גלנט ישיבת ממשלה (צילום: מארק ישראל סלם)
שר הבינוי והשיכון, יואב גלנט(צילום: מארק ישראל סלם)

עוד ציין השר כי "העניין המרכזי שצריך להיות מטופל בצורה שונה זה התכנון. חומר הגלם שמשרד השיכון עובד איתו זה קרקע מתוכננת, כזו שעברה את כל התהליך, אבל זה לא מתנהל באופן היררכי. יושבת ועדה עם נציגים מכל הגופים - ופה צריך לשנות את החשיבה. מי שנפגע מזה, אלה האזרחים לאורך שנים. הגוף הזה צריך להיות מונוליטי, כפוף לשר האוצר, ודרכו ניתן לנהל את הדברים בדרך שונה. בהקשר הזה יש לנו באג לתקן".

 

נוכח טענות של יזמים כי הוא לא נפגש איתם אמר גלנט כי "אנחנו פתוחים, קשובים, ישבנו עם התאחדות בוני הארץ ושחררנו הרבה תקלות והקלות. אם הכוונה היא לכך שאני לא מגיע לכל הקוקטיילים והרמות הכוסית - יש בזה משהו. אני משאיר את הצד המקצועי לאנשי המשרד, ואני חושב שיש התקדמות משמעותית בנושא רישום הקבלנים והתקנות. לפני שנתיים, אחרי מאבק גדול, עשינו שינוי בחקיקה בערבות חוק המכר".

 

"ההגדרה של גדרה-חדרה צריכה להשתנות לאילת-קריית שמונה"

בפנאל בנושא מחיר למשתכן התייחס מנהל רשות מקרקעי ישראל, עדיאל שומרון, לשאלת עלות התוכנית מול התועלת. "אין ספק שכל שקל שמושקע בתוכנית, באובדן הכנסה ובמענקים, מחזיר את עצמו ואף מעבר לכך", אמר, "ההישג המרכזי שלה הוא ההיקף האדיר ושינוי שיטת המכרז לשיטה בה הזוכה הוא המציע את המחיר הנמוך ביותר, ולא לכל המרבה במחיר כפי שהיה בעבר".

 

אילן דגני, מנהל אגף בכיר שיווק ומכרזים ברשות, ציין כי "מכרזי מחיר למשתכן נבחנים שמאית וכלכלית ערב היציאה למכרז ולאחר סגירתו. כישלונות, הצלחות והצעות קיצון נבחנות כאחד - הכל על מנת שהמכרזים הבאים יתאימו לתנאי השוק המשתנים ולעמידה ביעדי הממשלה".

 

אלון דוידי, ראש עיריית שדרות, הוסיף כי "תוכנית מחיר למשתכן היא טובה ונכונה - אך עדיין נדרשים שינויים בכמה היבטים, כמו הנחה במחיר פיקס ולא באחוזים, וכך נחזק את מרקם החיים היומיומי של התושבים. צריך להניע את האנשים מהמרכז לדרום. ההגדרה של גדרה-חדרה צריכה להשתנות לאילת-קרית שמונה.

 

לדבריו, "בשדרות השיווקים עלו בהשוואה לשנים קודמות. אם לפני 6-7 שנים שווקו בין 300 ל-400 דירות, בשנים האחרונות שיווקנו 3,000 יחידות דיור. אני מאמין וחושב שזה לא נכון שהקרקע תהיה אצל היזם, כך שהוא ירוויח מהמהלך הזה על התושב. אם יש באפשרותנו לסייע לתושב להפוך לבעל נכס ודיור בלי פערי תיווך - עשינו את העסקה הכי טובה שיש".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מארק ישראל סלם
שר הבינוי והשיכון, יואב גלנט
צילום: מארק ישראל סלם
מומלצים