שתף קטע נבחר

בדיקה: מחירי הדיור טיפסו ב-4.3% בתקופת מחיר למשתכן

לפי חברת דן אנד ברדסטריט, פעולות הממשלה בשוק הנדל"ן לא הניבו ירידות מחירים כמובטח, אך גרמו לפגיעה בקצב הצמיחה במשק. עוד מתברר: שיעור הפרויקטים של התחדשות עירונית מתקרב לכ-10% מכלל התחלות הבנייה, אך כ-15% מהפרויקטים החליפו את הקבלן לפחות פעם אחת. שר האוצר: "שוק הדיור עבר מהפיכה"

"הממשלה הנוכחית התערבה באופן חסר תקדים בביקושים בשוק הדיור מתוך מטרה להוריד את המחירים, אבל מאז שהחלה תוכנית מחיר למשתכן ועד היום, מדד מחירי הדיור עלה בכ-4.3%". כך טוענים בחברת המידע עסקי דן אנד ברדסטריט, בהסתמך על סקירה לסיכום שנת 2018 ותחזית לשנת 2019 בענף הנדל"ן, שערכה החברה ושמתפרסמת כאן לראשונה.

 

לכתבות נוספות בערוץ הנדל"ן

יש צניחה בהתחלות בנייה - אבל כל דירה חמישית נבנית בהתחדשות עירונית

למ"ס: ירידה שנתית של 1.8% במחירי הדירות

 

בסקירה מפורט, כי פעולות הממשלה בשוק הדיור התמקדו בהורדת הביקושים והביאו לירידה משמעותית בשיווק של דירות, בהובלת תוכנית הדגל של שר האוצר משה כחלון, מחיר למשתכן. עוד מצוין, כי השוק מצידו הגיב לירידה בביקושים בירידה בהתחלות הבנייה של דירות למגורים ובהקטנת היצע הדירות.

  

 

בצד הדיווח של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לפני כשבועיים, לפיו מחירי הדירות רשמו ירידה שנתית של כמעט 2%, הרי שבסקירה מצוין כי בתקופה שנבחנה, שלוש השנים האחרונות, לא נרשמו ירידות מחירים, ובחלק מהאזורים אף נרשמו עליות. "כל התפיסה של הממשלה, לפיה אם הקבלנים ייתקעו עם מלאי דירות הם יהיו חייבים להוריד את המחירים, עדיין לא מתקיימת", נכתב. "זה נכון שקצב השיווק בשוק החופשי ירד דרמטית, אבל המרווחים עדיין נשמרים".

 

צח ברקי, סמנכ"ל בכיר, מנהל אגף כלכלה, מידע ומחקר בדן אנד ברדסטריט, לא משתכנע מכך שעליות המחירים התמתנו. "המטרה של הממשלה היתה להביא לירידת מחירים ולא לעלייה מינורית", הוא אומר. "כשבוחנים את התוצאות, מחיר למשתכן לא השיג את המטרה הזו בתקופה שהוא פועל. הלוואי שישיג, אך כרגע זה לא מספק את הסחורה".

 

ההשלכות, לפי הסקירה, כבר נותנות את אותותיהן. "ההאטה בשוק הנדל"ן משפיעה על ענפים רבים במשק, החל מנותני שירותים בפרויקטי בינוי וכלה בספקי ריהוט, מטבחים ומוצרי חשמל", נכתב. "נתוני הצמיחה שפורסמו לרבעון השלישי של 2018, מראים שקצב הצמיחה הואט מ-3.2% ל-2.3% בחישוב שנתי, כאשר את ההאטה ניתן לייחס ברובה להאטה בהשקעה בבנייה למגורים".

 

אילוסטרציה תכנון ובנייה (צילום: shutterstock)
אילוסטרציה תכנון ובנייה(צילום: shutterstock)

בנוסף נכתב, כי "בשנת 2016 ו-2017, שוק הנדל"ן היה אחראי באופן ישיר ועקיף לכ-1.2% מהצמיחה השנתית. כלומר, הוא היה אחד ממנועי הצמיחה המשמעותיים בתקופה האחרונה וכדי לשמור על זה, צריך ליצור תנאי ודאות טובים יותר בשוק".

 

קבלני הביצוע קורסים 

ההאטה בהתחלות הבניה משפיעה גם על היציבות הפיננסית של קבלני הביצוע. בסקירה מצוין כי מהרבעון השני של השנה נרשמת עלייה דרמטית בהיקף כשלי הפירעון בקרב הקבלנים. "בשנתיים האחרונות יש התארכות משמעותית בימי האשראי בענף, שנבעה מהמשך הירידה של קבלני ביצוע, בנגישות למימון מהבנקים, ובעליה בהסתמכות על אשראי מספקים", נכתב. "זה מעיב על היכולת של קבלנים לשרוד. אנחנו מעריכים שהמגמה הזו תימשך לתוך 2019, בגלל הירידה בהיקף התחלות הבניה והתארכות משך השיווק".

 

צח ברקי (קרדיט: קובי קנטור)
צח ברקי, סמנכ"ל בכיר, מנהל אגף כלכלה, מידע ומחקר בדן אנד ברדסטריט(קרדיט: קובי קנטור)

ממצא מעניין נוסף הוא שיעור הפרויקטים של התחדשות עירונית, שמתקרב לכ-10% מכלל התחלות הבנייה, דבר שהופך אותו לתחום כלכלי משמעותי שמגלגל כ-8.5 מיליארד שקל בשנה. עם זאת, מצוין בסקירה, רמת הסיכון בתחום עדיין גבוהה מאוד, כאשר כ-15% מהפרוייקטים בביצוע, החליפו את הקבלן לפחות פעם אחת. 

 

לפי הנתונים, כיום נמצאים בביצוע 1,784 פרויקטים של פינוי בינוי ותמ"א 38 על ידי 419 קבלנים. לכרבע מהקבלנים עלתה רמת הסיכון בחצי השנה האחרונה, וכ-15% מהקבלנים ברמת סיכון גבוהה מאוד. "אלו נתונים מלחיצים, שמבטאים את הבעיות הקשות הנובעות מאי הוודאות של פרויקטים אלו", אומר ברקאי. "כך למשל, מועד קבלת טופס 4 יכול להתעכב באופן משמעותי וזה מכביד על קבלן הביצוע, שלא יכול להשלים את הפרויקט ולקבל את יתרת התשלום".

 

"הממשלה הבאה", נכתב בסיכום, "תהיה חייבת להתמקד בהגברת היצע הדירות בשוק ולהתמקד פחות בהגבלת הביקושים. כך היא תוכל להשיג יעד של הורדת מחירים, תוך דרבון הצמיחה והגברת מרכיב הוודאות בשוק שמגלגל כ-100 מיליארד שקל בשנה".

 

פינוי בינוי - כ-15% מהפרויקטים בסיכון גבוה (צילום: טל הפקות) (צילום: טל הפקות)
פינוי בינוי - כ-15% מהפרויקטים בסיכון גבוה(צילום: טל הפקות)

מלשכת שר האוצר משה כחלון נמסר בתגובה: "שוק הדיור עבר מהפכה בארבע השנים האחרונות, מעליות מחירים תלולת לירידה ראשונה מזה עשור. עבור הזוגות הצעירים, מחירי הדירות ירדו במאות אלפי שקלים במסגרת פרויקט מחיר למשתכן שאליו מוקצות רוב קרקעות המדינה. ההצלחה בהורדת מחירי הדיור היא בעקבות מדיניות שר האוצר כחלון לבנות לזוגות צעירים במחיר הוגן דרך מחיר למשתכן, הרחקת המשקיעים מהשוק וזירוז הליכי התכנון, השיווק והבניה. השר כחלון ימשיך את הצעדים הללו לחיזוק מגמת הירידה עד שכל זוג צעיר בישראל יוכל להגשים את חלום הדירה. יש מי שרוצה לעצור את המהפכה".

 

מדלן: כמות העסקאות ממשיכה לצנוח

במקביל, נתונים לסיכום 2018 שפורסמו היום על ידי לוח הדירות מדלן, מלמדים כי הקיפאון העמיק בשנה החולפת. לפי הנתונים, מספר העסקאות לרכישת דירות בשוק יד שנייה צנח בכ-12.5%, וכן בכתשעה אחוזים בשוק הדירות החדשות. מדובר בעסקאות למכירת דירות רגילות של שלושה עד חמישה חדרים, ללא דירות מיוחדות כמו דירות גג וגן.

 

העיר שרשמה את הצניחה המשמעותית ביותר במספר העסקאות לרכישת דירות חדשות היא קרית אונו, עם 175 עסקאות - ירידה של 42% לעומת 2017. ברמת השרון התבצעו 103 עסקאות - ירידה של 37% לעומת השנה שלפני, וברעננה 266 עסקאות - ירידה של 32%.

 

עוד עולה מהנתונים, כי רק בשמונה ערים נרשמה עלייה השנה בספר העסקאות. את העליות מובילה יבנה - עם עלייה של 24% ל-375 עסקאות, ואחריה מודיעין, עם עלייה של 14% ל-145 עסקאות. עוד ברשימה: באר יעקב, צפת, בית"ר עילית, ראש העין ואשדוד.

 

בין הערים שבולטות בירידות בעסקאות יד שנייה נמנות תל אביב - עם 1,518 עסקאות, לאחר ירידה של 18%, וכן נתניה, עם ירידה של 22% ל-1,168 עסקאות של דירות יד שנייה. העיר שמובילה בעסקאות מיד שנייה היא ירושלים - עם 2,585 - ירידה של 13% לעומת 2017, אחריה חיפה עם ירידה של 17% ל-2,114 עסקאות, ושלישית באר שבע, עם 1,891 עסקאות יד שנייה, ירידה של 15% לעומת 2017.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אבי מועלם
שר האוצר משה כחלון
צילום: אבי מועלם
מומלצים