ארקפה מכוונת לחו"ל: בדרך לפתוח סניף בשנגחאי
רשת בתי הקפה שמגלגלת כ-250 מיליון שקל בשנה, נמצאת במגעים לפתיחת סניף בסין. "קיבלנו גם פניות מצפון אמריקה אבל השיקול הוא השותפים בצד השני". הרשת, שנחשבת ליקרה, התאוששה אחרי שהחלה לשים דגש על לחם ובקרוב תמכור בכל הסניפים שלה קפה דור 3. "לא ייקרנו את הקפה בעשר השנים האחרונות. קופיקס זה גימיק שיווקי שנכשל"
ארקפה רוצה להיות רשת הקפה הישראלית הראשונה שתפתח בית-קפה בסין: הרשת נמצאת במגעים עם גורמים בשנגחאי לפתיחת סניף של המותג בעיר. "יש התעניינות מהשוק הסיני", מאשר ירון ירקוני, הבעלים של הרשת.
קופיקס מציעה מילוי מחדש של קפה - 3 כוסות ב-13 שקל
קופיקס: העברת השליטה לרמי לוי שיפרה את הרווח הגולמי
לדבריו, "קיבלנו בשנים האחרונות גם מספר פניות מצפון אמריקה, אבל השיקול הוא השותפים בצד השני. יש התכנות לפתוח ארקפה בכל מקום בעולם, אבל חשוב שבצד השני יהיה שותף מקומי ראוי ועל שותפים לא מתפשרים. מדובר בשותף אסטרטגי מתחום הריטייל, לא רק שותף פיננסי".
הרשת שדשדשה וחזרה לצמוח
לארקפה, שמפעילה 45 סניפים ומגלגלת כ-250 מיליון שקל בשנה, יש תדמית יקרה, מוצדקת בחלקה. למשל, היא מוכרת קפוצ'ינו גדול ב-16 שקל. למרות זאת ואולי גם בגלל התדמית האיכותית, היא נמצאת בצמיחה בשנים האחרונות, אחרי שדרכה במקום בתחילת העשור.
הדעיכה של ארקפה אירעה עוד לפני שקופיקס קמה וסחפה עמה את השוק לטרנד הזול. ארקפה לא שיתפה אז פעולה עם הורדות המחירים ונראה שזה השתלם לה. הטרנד הזול דעך, טרנדים שמקדשים איכות, בריאות וטבעונות קמו על חורבותיו וארקפה נשארה יקרה יחסית ועומדת.
הרשת הצליחה לחזור למסלול אחרי שירקוני החליט לפתוח לצד הרשת גם שמונה סניפים ודוכנים של תת המותג ארקפה בייקרי, סניפי בית קפה ובולונז'רי שמציעים 32 סוגי לחם.
העלו מחירים של סלטים
לאחרונה פתחה בית קליה בהשראה היפסטרית ניו-יורקית ברחוב הצפירה בת"א, שנקרא "בית ארקפה". הושקו שם חידושים שאם יצליחו להתחבב על הלקוחות של המקום - יוגשו במהלך השנה הקרובה בכל הסניפים. למשל ספשלטי קופי (קפה מפולים נקיים) שנמזג קר מברז בירה וקפה "הגל השלישי" קפה חד זני, מפולים טריים בקלייה מתונה שנמזג לכוסות בשיטת טפטוף דך פילטר – טרנד שכבר קיים מספר שנים בעולם ועדיין לא הגיע לרשתות בישראל.
את כל הפריטים בתפריט, מייצרים במפעל של החברה בפולג, כולל טחינת פולי הקפה. המפעל מעסיק 110 עובדים בשטח של 3,000 מ"ר.
"בשנה האחרונה הרשת צמחה בחמישה אחוזים", טוען ירקוני. "פתחנו חמישה סניפים ב-2018 וברבעון הראשון של 2019 נפתח שלושה סניפים ביקום במקום קפה בונו, בקריית אונו במתחם הספורטק, ובמגדל רוגובין בבורסה בר"ג".
הוא מסביר את המעבר של הרשת מדשדוש לצמיחה בניהול. "עד 2007 העסק היה עסק משפחתי (של משפחת שמר שעדיין מחזיקה 20% מהחברה, ירקוני מחזיק 70% וארקפה איטליה 10% מ.ק). בשיא צמיחתו. ואז - הגיע למקומות לא טובים. כשהגעתי לארקפה ב-2012 מארומה (שם החזיק גם במניות מ.ק). הייתי צריך לשקם את הרשת.
"ארקפה בייקרי הוא מנוע צמיחה. עכשיו יש לארקפה שתי רגליים: אנחנו גם יצרני קפה וגם אופי לחם ומאפים, בעיני מהטובים בארץ אם לא בעולם. וארקפה היא חלוצה בתחום הלחם הצרפתי, מייצרת מ-2003 לחם מחמצת ורבים גדלו בה. אורי שפט מלחמים היה מנהל המאפיה, מנהלת הלחמים היתה אסטל, ערן שוורצבד יצא משם ומי שפיתח את הלחמים של ארקפה הוא אריק קייזר, הבעלים של קייזר'ס האמריקנית".
אנשים קונים לחם בארקפה? לא מעדיפים את לחמים או בייקרי R2M או מאפייה חדשה?
"תל-אביביים לא אוהבים רשת מסחרית, אבל במבחן קולינרי עיוור, הרשתות לוקחות את המקומות הראשון ככה יצא לנו במבחני טעימות של סופגניות. אנשים קונים המון לחם אצלנו. וזו גם רשת שהקפה שלה תמיד היה במרכז ואנשים אוהבים אותו – 60% מהמכירות הם קפה ומאפה. העולם הולך להתמחות. גם העובדים הולכים להתמחות".
הרשת שלכם נחשבת ליקרה.
"יקרה במה? הקפה שלנו יקר בשקל מהקפה של המתחרות כי הוא יותר טוב. המותג ארקפה נולד ב-1895 כבית קפה בליבורנו איטליה וזה בית קלייה עד היום. השותף שלי, אנריקו מציני הוא היו"ר של ארגון הקפה העולמי. זה תו תקן בינלאומי. למעט כמה סלטים בתפריט לא העליתי את מחירי הקפה בעשר השנים האחרונות, אנחנו לא יותר יקרים מבית קפה תל אביבי ולא יותר יקרים מקפה קפה ולנוודר".
מה דעתך על קופיקס?
"קופיקס לא קשורה אלינו, היא פיצוציה. בפיצוציה תמיד מכרו קפה בזול. זו לא אותה חוויה, לכן אלה לא אותם מחירים. הענף מרוויח אחוזים בודדים מלמעלה. אולי 8%-7% מהמחזור. מי שמוכר קפה בחמישה שקלים נותן ללקוח מתנה עוד עשרה שקלים ביד. אי אפשר להרוויח ככה. בכוס קפה מגולמים כוח אדם, שכירות, חשמל החלטנו שלהוריד את המחיר זו לא דרך. בסוף אנחנו מוכרים מוצרים ב-30-20 שקל, אנחנו לא מוכרים שעוני רולקס".
נגמר עידן הקופיקס?
"אני לא חושב שהיה אי פעם עידן כזה. זה גימיק שיווקי. קופיקס נכשלה חד משמעית, הם מפסידים כסף".