שתף קטע נבחר

מחיר למשתכן: קבלן הביצוע נקלע לקשיים, הרוכשים חוששים מעיכוב בקבלת הדירות

ל-ynet נודע כי הזוכים בקריית מוצקין נערכו לקבל את דירתם, אולם יזמית הפרויקט הודיעה כי העבודות באתר הופסקו. אין זו הפעם הראשונה שקבלני ביצוע לא מצליחים לשרוד עד לסיום העבודות, וזאת בעקבות התחרות הקשה על הפרויקטים של מחיר למשתכן: "הקבלנים נותנים הרבה פעמים הצעות נמוכות שהם לא מצליחים לעמוד בהן"

הזוכים בקריית מוצקין מודאגים: רוכשי מחיר למשתכן בפרויקט סימפוני בקרית מוצקין כבר חשבו שהם מגיעים לקו הסיום ושהם יכולים לנשום לרווחה, עם התקרבותו של מועד האכלוס המתוכנן של דירותיהם במרץ הקרוב. אלא של-ynet נודע כי אתמול (ד') הם נדהמו לקבל מכתב מיזמית הפרויקט, לפיו קבלן הביצוע נקלע לקשיים כלכליים ונאלץ להפסיק את עבודתו בפרויקט. כעת, הם חוששים, עלול לחול עיכוב במועד מסירת הדירות.

 

מחיר למשתכן: גם נושאי תעודת עיוור יכולים להשתתף בהגרלות

שנה מדממת באתרי הבנייה: עלייה במספר ההרוגים בתאונות עבודה ב-2018

בדיקה: מחירי הדיור טיפסו ב-4.3% בתקופת מחיר למשתכן

 

מדובר בפרויקט שבו זכתה חברת עמרם אברהם, לבניית חמישה בניינים בבנייה מדורגת של כ-7-8 קומות, עם כ-26 דירות בכל בניין. שלושה מהבניינים נבנו על ידי חברת זעפרן בניין בע"מ, 410, 411 ו-412. במכתב שנשלח לרוכשים נמסר כי עבודת החברה באתר הופסקה, אולם מועד מסירת הדירות לא צפוי להתעכב בעקבות זאת. "בימים הקרובים חברתנו תלמד את הנושא ותערך להכנסת צוותים מקצועיים לבחינת האתר והעבודות שבוצעו על ידי הקבלן עד כה", נכתב.

 

"לאחר מכן תפעל חברתנו לסיום העבודות והשלמת הדירות על מנת למסור לכם את הדירה שרכשתם במועד המתחייב בהסכם הרכישה. חברתנו חברה קבלנית בעלת ותק רב בתחום ובביצוע פרויקטים מהסוג הנדל"ל ובעלת היכולת, האמצעים והכלים לביצוע העבודות, השלמת הפרויקט ומסירתו בעמוד. ראשית נדגיש כי מדובר בקשיים כלכליים של אחד מקבלני הביצוע בחלק קטן מיחידות הדיור בפרויקט ולא של היזם הראשי".

אילוסטרציה תכנון ובנייה (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

על אף ההבטחות - הזוכים חוששים

עדי גייר, סמנכ"ל השיווק של עמרם אברהם, הבטיח בשיחה עם ynet כי בכוונתם לעמוד במועד המסירה. "לדאבוננו זו לא הפעם הראשונה שזה קורה לנו, זה כבר קרה לנו עם קבלנים אחרים", הוא סיפר. "למזלנו הגדול והרב אנחנו קבלן מבצע בסיווג ג4 ובפעמים הקודמות שזה קרה לנו, נכנסנו פשוט לנעליים של הקבלן המבצע.

 

"אנחנו לא מחפשים קבלן אחר עכשיו, אנחנו נכנסים ומשלימים את כל מה שצריך", הוסיף. "למזלנו הטוב, אנחנו כבר ממש בסדר גודל של חודש לפני טופס 4 ואכלוס, אז העבודות שם יחסית מינוריות וזה לא יצריך מאיתנו יותר מדי מאמץ. נעמוד בלי שום בעיה בלוחות הזמנים שהתחייבנו בחוזי המכר מול הרוכשים, הם יקבלו את הדירות שלהם בזמן".

 

עם זאת זוכים בפרויקט ששוחחו עם ynet עדיין חוששים כי הדבר יביא לעיכוב במסירת הדירות. "אנחנו מקווים שנקבל את הדירות בזמן", אמר אחד מהם. האכלוס אמור להיות לפי החוזה בחודש מרץ והדירות כבר נמצאות בשלבי גמר, כשפתאום קיבלנו את ההודעה הזו. אנשים כבר נרשמו לגנים באזור, משלמים משכנתא וחיים בשכירות. הקבלן הראשי טוען שיהיה בסדר, אבל זה מאוד מטריד".

 

קריסות קבלני ביצוע

הקשיים אליהם נקלעה חברת זעפרן מאפיינים קבלני ביצוע רבים בענף. לפני נתוני דן אנד בראדסטריט, החל מהרבעון השני של השנה נרשמת עלייה דרמטית בהיקף כשלי הפירעון בקרב קבלני הביצוע.

 

"בשנתיים האחרונות יש התארכות משמעותית בימי האשראי בענף, שנבעה מהמשך הירידה של קבלני ביצוע, בנגישות למימון מהבנקים, ובעליה בהסתמכות על אשראי מספקים", נכתב בסקירה שפורסמה לאחרונה. "זה מעיב על היכולת של קבלנים לשרוד. אנחנו מעריכים שהמגמה הזו תימשך לתוך 2019, בגלל הירידה בהיקף התחלות הבניה והתארכות משך השיווק".

 

גייר מציין בהקשר זה, כי "באופן כללי, חברות קבלניות עובדות עם מקדם סיכון מאוד גבוה והמרווחים שלהן נורא נמוכים. זה לא יזם שיכול לצאת לפרויקט רק כשהבנק המלווה נותן לו אור ירוק ב-15% רווחיות, לפעמים הקבלן המבצע שם לעצמו 4%-7% רווחיות, ואם הוא טעה בכמויות, בכמות הפועלים או בחפירות, זה מחסל לו את כל הרווח והוא פשוט לא מסוגל לסיים את הפרויקט.

עצים ליד אתר בנייה (צילום: shuttertock)
(צילום: shuttertock)
  

"התופעה של תמחור שגוי של קבלני ביצוע התרחבה מאוד"

"זה בדיוק מה שקרה במקרה הזה", הוא מוסיף. "מכיוון שלא מדובר בקבלן גדול, פיצלנו את הפרויקט לשני קבלנים, הוא לקח שלושה בניינים וקבלן אחר שניים, אבל כעת הוא לא הצליח לעמוד בשלושת הבניינים הללו, מכיוון שיש לו חוסר בתזרים. לפיכך ביקשנו שיוציא את הציוד ואת הצוותים מהאתר ואנחנו נכנסים עם הצוותים שלנו".

 

גייר מוסיף כי להערכתו, תוכנית מחיר למשתכן החריפה את הקשיים של קבלני הביצוע. "מכיוון שהיזם שזוכה הוא מי שמציע את ההצעה הנמוכה ביותר - הוא חייב לאחר מכן למצוא קבלן שיבצע במחיר נמוך, אבל קבלני הביצוע נותנים הרבה פעמים הצעות נמוכות, שהם לא עומדים בהן", הוא מציין. "כלומר, אפשר להגיד שהתופעה של תמחור שגוי של קבלנים לביצוע התרחבה בשנים האחרונות".

 

ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "משרד האוצר ומשרד הבינוי והשיכון עודכנו בנדון ויפעלו בכל הכלים העומדים לרשותם על מנת לוודא כי המסירה אכן תתקיים במועד שנקבע בחוזה הרכישה. כך גם כתוב במכתב שהוציא היזם לזוכים. יצוין כי בכל מקרה כספי הרוכשים מובטחים בהתאם לחוק. המשרדים ימשיכו ללוות את הזוכים ולעקוב אחר ההתפתחויות בנדון".

 

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים