אחרי 4 שנות ירידה במכירות: תנובה חזרה לצמוח
שוק החלב כולו צמח ב-2018 ב-4.3% ל-8.2 מיליארד שקל - מחציתם מוצרים של תנובה. חלק מהגידול במכירות בתחום נובע מקניית מוצרי פרימיום יקרים יותר, וחלק נוסף מעליית מחירים
בשורה לתנובה: תוכל לייצא לשוק הסיני
תנובה מוכנה להוזיל מוצרים אם המדינה תוזיל את החלב: "היא זו שקובעת את המחיר"
אחרי שנה וחצי: תנובה תחלק 200 מיליון שקל
לשם השוואה, את 2014 סיימה תנובה עם ירידה במכירות של 4.8%; ב-2016 היא רשמה ירידה של 4.7%; וב-2017 עלייה של 0.5% – שבמונחים ריאליים היוותה ירידה. במחלבה מאמינים כי השנים הרעות שחוותה מאז המחאה החברתית ומחאת הקוטג' כבר מאחוריה.
"הצמיחה שלנו מגיעה מקטגוריות חדשות"
לדברי לילך שולומון־כהן, מנהלת השיווק שלה, "אחרי שנים קשות שתנובה עברה אנחנו בגידול. שוק החלב כולו במצב מצוין. הייתה צמיחה מטורפת".
ואכן, בערכים כספיים, שוק החלב כולו צמח ב-2018 ב-4.3%, למכירות של 8.2 מיליארד שקל, מחציתן מוצרים של תנובה.
יש לציין כי כמותית, גדל שוק החלב בפחות מ-1%, וכי חלק מהגידול במכירות בערכים כספיים, נובע מהגידול ברכישות של מוצרי פרימיום, כמו גבינות קשות מיוחדות, שמחירם גבוה יותר. חלק נוסף בעלייה בהיקף המכירות, מקורו בעליית מחירים.
בתנובה מסבירים את הגידול בהצפת השוק במוצרים חדשים, בהם יוגורטים עתירי חלבון (GO), ובגידול של 10% בתקציב הפרסום. שוק מוצרי החלב תופס 25% משוק המזון, והוא גם אחד המפרסמים הגדולים בישראל.
ב-2018 תפסה תנובה נתח של 50% משוק מוצרי החלב. לפי שולומון-כהן, "הצמיחה שלנו מגיעה מקטגוריות חדשות כמו מוצרים עתירי חלבון. שם אנחנו מרכזים את המאמצים שלנו".
יצוין כי כחלק מטרנד הבריאות, את הצמיחה הכי גבוהה בשוק החלב רשמה דווקא הקטגוריה של תחליפי חלב – חלב סויה, מעדני סויה וכד' – שגדלה השנה ב-21%. לצד טרנד הבריאות, גם בשנה החולפת הצרכן חיפש פינוקים, וצרך יותר חמאה, גבינות קשות, שמנות וכו'.
למרות השיפור במכירות, טוענת תנובה שבגלל סירובו של שר האוצר משה כחלון לחתום על הצו להעלאת מחירם של מוצרי החלב שבפיקוח, נגרם לה – מהיותה היצרנית הגדולה של מוצרים כאלה – נזק של מעל 180 מיליון שקל שנגרע מתוצאותיה הכספיות. בתנובה מחכים להחלטת היועץ המשפטי לממשלה בנושא.