שתף קטע נבחר

הסוף לבלגן: יפורסם הסכם מומלץ לפרויקט פינוי-בינוי

הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית ניסחה "הסכם מדף" מוכן לחתימה, שנועד להגן על זכויות הדיירים ולצמצם חיכוכים עם היזמים. סמנכ"לית הרשות: "ההסכם טוב גם ליזמים"

הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית משיקה "הסכם מדף" עבור בעלי דירות המעוניינים לקדם פרויקט של "פינוי-בינוי", במטרה לסייע לדיירים לשמור על זכויותיהם. הדיירים יוכלו להשתמש בו כהסכם מוכן לחתימה, או כדי לדעת אילו תנאים מרכזיים צריך להכיל ההסכם שעליו הם חותמים בכדי להימנע מחתימה על הסכמים פוגעניים. ההסכם יפורסם בימים הקרובים באתר של הרשות.

 

בגלל חוק המזומן: מספר עסקאות הנדל"ן מתחילת השנה - הנמוך מזה עשור

23 אלף דירות בהסכם הגג בירושלים: "סוף להקפאת הבנייה בבירה"

דירות מעטפת: דווקא בעלי הון זוכים בהטבה של מיליונים

    

עסקת פינוי-בינוי היא אחת העסקאות המורכבות ביותר כיום בתחום הנדל"ן: מימושה אורך זמן רב, והיא מצריכה את בעלי הנכס להתנהל מול מספר רב של גורמים בעלי אינטרסים שונים - מארגני הפרויקט, היזמים, הרשות המקומית, ועדות התכנון ושאר בעלי הדירות.

 

>>לסיפורים הכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו

פינוי בינוי רמת אביב  (צילום: אורי דוידוביץ')
פינוי בינוי ברמת אביב (צילום: אורי דוידוביץ')

חסמים לאורך הדרך

כמו כן, ישנן פעולות רבות שבעלי הדירות נדרשים לבצע מול רשויות המס ומול משרדים ממשלתיים. רבים מהתהליכים נוטים להיתקע בשל חסמים ואי־הסכמות לאורך הדרך וכן בגלל חששות בקרב הדיירים, שלעיתים משתייכים לאוכלוסיות מוחלשות, שמא הם מנוצלים.

 

על ניסוח ההסכם היו אחראיות סמנכ"לית הרשות עינת גנון והיועצת המשפטית עו"ד חנה גבאי. ההסכם מנסה לתת מענה לנושאים המרכזיים שבהם חשופים הדיירים ליחס לא הוגן מצד הקבלן. כך, למשל, יש סעיף שמונע מהקבלן להעביר את ההסכם לקבלן אחר, ללא קבלת הסכמתם של לפחות 80% מהדיירים שחתמו עימו על ההסכם.

 

עם זאת הדגישה גנון כי "היה חשוב לנו שההסכם הזה יהיה טוב גם ליזמים. אם היינו חושבים כאן רק על הדיירים - הפרויקטים לא היו יוצאים לפועל".

 

מהרשות להתחדשות נמסר כי מטרת ההסכם "להתוות דרך התנהלות של הצדדים לאורך הפרויקט, ולנסות לתת מענה מיטבי לסוגיות שונות המתעוררות במהלכו, תוך שמירה על הגינות מרבית ביחס לכל הצדדים השותפים לו".

 

 

בקרוב: הסכם לתמ"א 38

בנוסף, פירסמה הרשות הסכם לארגון עסקת פינוי-בינוי, שיהווה נדבך משלים ל"חוק המארגנים" שאושר ב-2017. החוק הסדיר את פעילות מארגני הפרויקטים, במטרה למגר פעילות של "קבלני חתימות" לא מקצועיים.

 

ברשות מדגישים שההסכמים לא מהווים תחליף לייעוץ משפטי, וממליצים לבעלי הדירות לבחור בעצמם עורך דין שייצג אותם בהליך החתימה על ההסכם עם היזם. בתקופה הקרובה יפורסמו מסמכים דומים גם עבור תמ"א 38 במסלול חיזוק מבנים.

 

לדברי מנהל הרשות, חיים אביטן, "אחד החסמים הגדולים ב'פינוי-בינוי' הוא הפחד של הדיירים מפני חתימת הסכם מול יזם, ואנו כמדינה נדרשים לתת לדייר את הכלים שיסייעו לו להרגיש בטוח להפקיד את ביתו בידי היזם".

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: יח"צ
פינוי בינוי ברמת אביב
צילום: יח"צ
מומלצים