שתף קטע נבחר

לראשונה מאז המנדט: שיפוץ דרמטי בנמל יפו

פרסום ראשון: חידוש אזור מחסני הדייגים ורציפי הסירות, הקמת מסעדות, מתחמי תרבות ואזורי בילוי - כך ייראה נמל יפו אחרי מתיחת פנים שהוא צפוי לעבור בשנתיים הקרובות. העבודות יחלו בעוד כחודשיים ועד סיומן חלק גדול ממנו ייסגר. הדייגים במקום מתנגדים לתוכנית מחשש לשינוי אופיו של הנמל, אך בעירייה טוענים שהכל נעשה בידיעתם

 

  

נמל יפו צפוי לעבור בעוד כחודשיים מתיחת פנים מקיפה כשבמסגרת העבודות הנרחבות ייסגר כמעט לחלוטין למשך שנתיים וחצי. זאת למרות התנגדויות הדייגים שמחזיקים בנמל הוותיק מחסנים וכלי שייט, שחוששים שהתוכנית תשנה את אופיו של הנמל. גורמים בעירייה ניסו להשאיר את מועד תחילת ביצוע העבודות בסוד, מחשש שהדבר יעורר מחאה בקרב הדייגים.

 

>>לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו

 

צילומים נדירים: כך נראתה יפו במאות הקודמות

יפו מככבת ברשימת היעדים המסקרנים ל-2019

מסע בעקבות החומה האבודה של יפו העתיקה

פתאום יפו: כך הפכה העיר העתיקה לטרנד חם בתיירות העולמית


נמל יפו (צילום: איתי בלומנטל)
נמל יפו(צילום: איתי בלומנטל)
 

הדמיה של נמל יפו (מתוך תיק הנמל של מנהל ההנדסה של  עיריית תל אביב)
הדמיה של נמל יפו העתידי(מתוך תיק הנמל של מנהל ההנדסה של עיריית תל אביב)
 

עדיין אפשר יהיה לבקר

בימים האחרונים, קיבלו גורמי ההנדסה בעירייה את האישורים הנדרשים מהמשטרה ומשירותי הכבאות שיאפשרו לתוכנית לצאת לדרך כבר בתחילת יוני הקרוב. מדובר בעבודות שיתקיימו באזור מחסנים 2 ו-3 בלבד, ובעירייה הבטיחו להשאיר באזור המעגנה רצועת מעבר שתשמש לתנועת מבקרים ותפעול של המעגנה והדייגים.

 

על פי התכנון, שטחי המסעדות, הרציף, והמחסנים בנמל יפו, אחד מנמלי הים הוותיקים בעולם, יעברו שיפוץ מקיף ונרחב. גורם המעורב בתוכנית אמר ל-ynet שהחזון הוא לפתח את נמל יפו כך שימשוך תיירים ומבקרים, בדומה למתרחש בנמל תל אביב. כיום, למרות ההיסטוריה העשירה שלו, ניתן למצוא תיירים מעטים שמבקרים בנמל יפו - בהשוואה לכמויות האדירות שמציפות את נמל תל אביב. במקביל לעבודות השיפוץ, מתוכנן להיבנות בבית המכס הדרומי שנמצא בבעלות פרטית בית מלון עם כ-46 חדרים.

 

במהלך השיפוצים במחסנים, יחודשו חניות כלי השייט, וברציפי הנמל ייבנו מסעדות, שטחי מסחר, מתחמי תרבות ואזורי בילוי חדשים

הדמיה של נמל יפו (מתוך תיק הנמל של מנהל ההנדסה של  עיריית תל אביב)
גורם המעורב בפרויקט: החזון הוא לפתח את נמל יפו כך שימשוך תיירים ומבקרים(מתוך תיק הנמל של מנהל ההנדסה של עיריית תל אביב)
 

נמל יפו (צילום: איתי בלומנטל)
המחסנים של נמל יפו(צילום: איתי בלומנטל)
  

בזמן העבודות, השטח הימי אמור להישאר פתוח ובעירייה מתכוונים להקצות שטח תפעולי חלופי עבור הדייגים, שיכלול מכולות לאחסון ציוד. בתקופה הקרובה העירייה צפויה לצאת בהליך של יידוע הציבור בצורה מסודרת, כולל הצגת הפרויקט ותכניו לבעלי העניין בנמל. עם זאת, יש לציין שעד למועד פרסום הכתבה לא נראה אף שלט או אזכור כלשהו בשטח הנמל בנוגע לשיפוץ שאמור להתחיל עוד לפני הקיץ הקרוב.

 

בעוד שחלק מהדייגים מתנגדים לתוכנית וטוענים כי העייריה לא יידעה אותם בנושא, בעירייה מציינים כי עמדו בקשר עם נציגי הדייגים במשך מספר שנים. הדייגים מתנגדים לשיפוץ משום שזה עלול לחסל למעשה את אופיו המסורתי של הנמל על דייגיו, ולהפוך אותו למעין מרכז מסחרי.

נמל יפו (צילום: איתי בלומנטל)
"העירייה מתחייבת כי הנמל ימשיך לשמש כנמל דייג פעיל"(צילום: איתי בלומנטל)
 

השיפוץ הקודם - בזמן המנדט הבריטי

נמל יפו הוזכר במקרא בספר יונה, כאשר הנביא ברח דרכו לתרשיש בכדי לא למלא את נבואת האלוהים שניתנה לו. בתקופה העות'מאנית עגנו אוניות הסחר מחוץ לנמל, בים הפתוח, מאחר והמים בו לא היו מספיק עמוקים. את הסחורה העבירו אז לנמל באמצעות סירות גרר קטנות.

 

באותם הימים, עסקו רבים מתושבי יפו בגידול פירות הדר ותפוזים, אותם שלחו מהנמל לרחבי העולם תחת המותג שנקרא על שם העיר והנמל "ג'אפה". עם ראשית ההתיישבות היהודית בישראל, הפך נמל יפו לשער הכניסה העיקרי לארץ. השיפוץ המשמעותי האחרון שעבר הנמל היה בתקופת המנדט הבריטי, כאשר בשנת 1920 שופץ על ידי הנציב העליון הרברט סמואל, שהתקין בו שובר גלים, מחסנים גדולים ובית מכס.

 

 

מעיריית תל אביב נמסר כי "העירייה השקיעה וממשיכה להשקיע מיליוני שקלים בשיפוץ מזחי הדייגים ותשתיות העגינה בנמל יפו, ומתחייבת כי הנמל ימשיך לשמש כנמל דייג פעיל, לצד המשך פיתוחו והפיכתו למרכז בילוי ופנאי מרכזי שיביא לידי ביטוי את האותנטיות היפואית. העירייה רואה בדייגים ובעלי הסירות חלק בלתי נפרד מהנמל ונמצאת בקשר שוטף עימם לגבי הפרויקט".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: איתי בלומנטל
נמל יפו כיום
צילום: איתי בלומנטל
מומלצים