שוב יוזמה להחליף את מדבקות המחירים ברשתות בצג אלקטרוני: שר הכלכלה מתנגד
הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן מציעה לבטל סימון מוצרים באמצעות מדבקות. אם כי צרכן שירצה, יוכל להדפיס את המחיר בחנות. המטרה: חיסכון כספי לרשתות שעלולות להשתמש בכך לשינוי מבלבל של מחירים. ברשות טוענים: "נקשה על הרשתות להטעות צרכנים". שר הכלכלה: "לא אחתום על זה. סימון המחירים מאפשר השוואה"
חיסכון כספי לרשתות - תרומה שנויה במחלוקת לצרכנים: הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן פרסמה קול קורא להתייחסות הציבור לביטול מדבקות המחיר ברשתות השיווק: במקום הצגת מחיר על גבי כל מוצר באמצעות "אקדח מחירים" תבחן האפשרות להצגת המחיר על גבי צג אלקטרוני שיוצב על המדף בסמוך למוצרים.
- סופית: נמחקה ההצעה לביטול מדבקות המחיר
- הטעיה ואי סימון מחירים: רשתות הסופרמרקט עם הכי הרבה תלונות
- רגע לפני פסח: מסתמן מחסור בנוטלה
יש לכם תלונה על רשת שיווק? כתבו לנו >>
לפי הרשות, אם הדבר ייצא לפועל, אזי יוטלו חובות אלה על הרשתות:
1. המידע בצג יהיה ברור והצג יהיה בגודל שלא יפחת מזה שתקבע הרשות.
2. צגי המחיר האלקטרוני יוצגו עבור כל מק"ט, (מספר סידורי של מוצר) באופן מובחן וברור, תוך הפרדה ברורה בין המקט"ים.
3. העוסק יציב ברחבי החנות מכשירים לקריאת הברקוד וכן מכשירים להדפסת תג המחיר להדבקה על המוצר.
4. העוסק לא יעלה מחירים בחנות במהלך שעות הפתיחה של החנות.
5. צרכן יוכל לקבל את חשבונית הקנייה באופן דיגיטלי.
פתרון שמקדמות הרשתות וחברות שעוסקות בתחום
במדינות רבות נהוג סימון כזה ובישראל קודמו בעבר יוזמות כאלה לביטול מדבקות המחיר וליישום מחירים בצג אלקטרוני על ידי רשתות מזון ופארם, כהצעות חוק שהגישו חברי כנסת שונים והן כשלו ב-2012, 2014 וב-2016. מטרת הרשתות היא לחסוך שעות עבודה וכוח אדם ולקדם רווח עסקי של חברות שמציעות פתרונות כאלה, אך הן נדחו בטענה שסימון כזה פחות טוב לצרכן מאשר סימון במדבקה על כל מוצר ומוצר ועלול לגרום להטעיית צרכנים.
לדוגמא, צרכנים נעזרים במדבקות המחיר על גבי כל מוצר כדי לחשב את סכום הקנייה רגע לפני שהם מגיעים לקופה. הם לא בהכרח יחזרו למדף כדי לבדוק שוב את המחיר. בנוסף, יתכן שבקופה יוצג מחיר שונה גבוה יותר מזה שעל גבי הצג האלקטרוני. לא בשל טעות כפי שקורה היום, אלא בעקבות יד מכוונת שכן השליטה על המחירים תהיה בלחיצת כפתור ולא בהחלפת מדבקה. לצרכן לא בהכרח תהיה דרך להוכיח שהמחיר על גבי המדף היה שונה כשהוא הכניס את המוצר לעגלתו. ברשות להגנת הצרכן טוענים שהחוק יחייב את הרשתות שלא להעלות מחירים בשעות הפתיחה של החנות, אך גם היום יש דרכי מעקף לחוק.
אמנם כל הרשתות הגדולות מחויבות לפרסם את המחירים של כל סניפיהן באינטרנט והשינויים המהירים האלה אם יהיו, יתועדו באפליקציות השוואות המחירים, אך רוב הצרכנים לא יעקבו אחר השינויים וכן רובם עדיין לא עושים שימוש באפליקציות אלה. ברשות טוענים שזה יקל על הצבת קופות שלא מצריכות העברת מוצרים אחד אחד דרך הסורק שבקופה, אך אופרציה כזאת לא בהכרח מצריכה סימון אלקטרוני בקופות. יחד עם זאת, לא מן הנמנע שבסופו של דבר, ישראל תצטרך לעבור לסימון מחירים דיגיטלי ולו רק בשל העובדה שלשם העולם הולך.
הרשות: "השיטה תאפשר צרכנות דיגיטלית"
"החובה שהוטלה על קמעונאים לסמן את מחירו הכולל של כל מוצר עליו או על גבי אריזתו נכנסה לתוקף ב-1998", מסרה הרשות. "חובה זו כרוכה בעלויות כספיות לא מבוטלות אשר בסופו של דבר מגולגלות לפתחו של הצרכן בדמות העלאת מחירים (אין שום ערובה שחיסכון כספי לרשתות מוביל להורדת מחירים מ.ק).
לאור התפתחויות טכנולוגיות וחקיקתיות מהשנים האחרונות ומתוך הבנה כי שינוי זה עשוי לשפר את חווית הקניה ולחסוך לצרכן זמן משמעותי וכמו כן, לחסוך עלויות לעוסקים ולצרכנים, בכפוף ומבלי לפגוע בשמירת ההגנה על הצרכן, בוחנת הרשות לאפשר אסדרה חליפית, לעסקים שיקבלו על עצמם סט כללים רגולטוריים מותאמים להתפתחות הטכנולוגית. ככל שתשתכנע הרשות בצורך לבצע שינוי, יתכן והיא תבחר לערוך פיילוט על מנת לוודא כי ההחלטה אינה פוגעת בצרכנים. הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן מבקשת את התייחסות הציבור לשינוי הנבחן. מדובר באופציה, אם יוחלט על אפשרות נוספת להצגת המחיר, יוכל עוסק לבחור בין שתי חלופות להצגת מחיר".
עוד נמסר כי: "בשוק קיימות טכנולוגיות להצגת מחיר המוצר על גבי המדף באמצעות צגים אלקטרונים וכן סורקים לאיתור והדפסת מחיר במספר נקודות בבית העסק ולעיתים גם בעגלה ובמכשיר הטלפון החכם, כל אלו מחוברים לרשת הקופות. השיטה יכולה להיות מעוצבת בצורה שמאפשרת צרכנות דיגיטלית תוך הותרת האופציה של הדבקת המחיר לצרכנים שירצו בכך.
"קיימות טכנולוגיות המאפשרות לסרוק את המוצרים במהלך הקניה בחנות, ולשלם ביציאה מבלי לסרוק כל מוצר ומוצר בקופה. לפיכך, טכנולוגיות אלה עשויות לחסוך זמן רב לצרכן ולשפר את חווית הקניה.
שר הכלכלה אלי כהן מתנגד ליוזמה ומסר בתגובה: "כל שינוי בצו סימון מחירים מחייב את אישור וחתימת השר, כך שלהודעת הרשות לסחר הוגן אין ערך, שכן אין לי כוונה לבצע שינוי. בתור אחד שנוהג לערוך קניות מפעם לפעם, סימון המחירים נותן ודאות בגין המחיר הסופי ומאפשר לבצע השוואה בין מוצרים דומים באופן נוח יותר".