שתף קטע נבחר

תוכנית ממשלתית תנסה להפחית את הקריסות בענף התשתיות

משרדי האוצר והתחבורה הכריזו על שיפור תנאי ההתקשרות עם הקבלנים - והורו לחברות הממשלתיות ליישם זאת גם. מנכ"ל נתיבי ישראל: "קבלנים עברו גיהנום עד שקיבלו תשלום"

אחת מכל שמונה חברות בתחום עבודות העפר והתשתיות בסכנת סגירה. הפתרון של משרדי האוצר והתחבורה: תוכנית הבראה שכוללת שיפור תנאי ההתקשרות עם הקבלנים כדי למנוע קריסה שלהם, בעיקר בגלל מוסר התשלומים הירוד והיעדר הסטנדרטיזציה בענף. חברת נתיבי ישראל אימצה את ההמלצות, כשהמנכ"ל ניסים פרץ הסביר כי "התנהלות דורסנית כלפי קבלנים משמעה שלא יהיה קבלנים ולא יהיו תשתיות".

 

>> לסיפורים הכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו

 

לראשונה: פינוי בינוי ביהודה ושומרון

זינוק במכירת דירות חדשות ב-3 החודשים האחרונים: הרצליה ורעננה בראש

פשרה: מאות חוכרים בדרום ת"א ישלמו כ-75% מערך הקרקע

 

לפי נתוני חברת המידע העסקי CofaceBdi, ענף התשתיות נחשב לאחד המסוכנים במשק, כאשר מתוכננים בתחום פרויקטים בהיקפים של מאות מיליארדי שקלים בשנים הבאות. בין הנקלעות לקשיים נמצאות אורתם סהר, מלרג ומרדכי בנימין ובניו.

   (צילום: אוראל כהן)
תוכנית ממשלתית תנסה להפחית את הקריסות בענף התשתיות(צילום: אוראל כהן)
 

אחידות בין החברות

החשב הכללי במשרד האוצר, מנהל רשות החברות הממשלתיות ומנכ"לית משרד התחבורה הוציאו השבוע מכתב לחברות התשתית של משרד התחבורה (נתיבי ישראל, חוצה ישראל, רכבת ישראל, נת"ע, נתיבי איילון, מוריה ויפה נוף) בדרישה ליישר קו במספר נושאים בתחום החוזים והמכרזים, כדי ליצור סטנדרטיזציה בין חברות התשתית ובכך לשפר את יכולת הביצוע, לצמצם הליכים משפטיים, להגביר ודאות ותחרות בענף ולהוריד מחירים.

 

המכתב כולל המלצות של צוותים מקצועיים מהמשרדים בשיתוף התאחדות בוני הארץ, שחברות התשתית מתבקשות ליישם עד הראשון ביוני הקרוב. בין ההמלצות: צמצום גובה הערבויות המבוקשות (מכרז, ביצוע וטיב), צמצום משמעותי של שימוש בעיכבון (בטוחה נוספת שהחברות גבו מקבלני התשתיות בדרך של קיזוז מתוך התשלום שמגיע לקבלן, ע"פ), קביעת קווים מנחים אחידים לתנאי סף פיננסיים ומקצועיים לפרויקטים, קיצור תנאי התשלום לקבלנים ולספקים ולקיחת סיכוני ההצמדות למדדים באופן מלא על ידי המדינה.

   ()
 

הביורוקרטיה מנצחת

במקביל נערך השבוע כנס משותף לחברת נתיבי ישראל ולהתאחדות בוני הארץ, בו הכריזו הצדדים על שיתוף פעולה ועל שינויים בשיטת ההתקשרות בין הקבלנים לחברה - שמטרתם יצירת אחידות וודאות בענף. ניסים פרץ, מנכ"ל נתיבי ישראל, סיפר בכנס שכשנכנס לתפקיד גילה "שקבלנים עברו שבעה מדורי גיהינום עד שקיבלו תשלום". לדבריו הוא נפגש עם קבלנים קטנים ובינוניים ושאל למה הם לא משתתפים במכרזים, ואלה השיבו "עם הביורוקרטיה שלכם - עד שנראה את הכסף לא נהיה קיימים".

 

"אני האחרון שרוצה שקבלנים יקרסו במסגרת פרויקטים שלנו. התנהלות דורסנית כלפי קבלנים משמעה שלא יהיה קבלנים ולא יהיו תשתיות", אמר פרץ. "אני קורא לחברות התשתית הנוספות להצטרף אלינו. אני לא רוצה שרק חמש חברות גדולות יעבדו איתנו - אני רוצה 15 חברות לפחות, רוצה ליצור שוק תחרותי ושוויוני יותר".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים