שתף קטע נבחר

שר הכלכלה חתם על הקלות דרמטיות ביבוא אישי

פרסום ראשון: אחרי עיכוב של כמעט שנה, אלי כהן חתם על צו יבוא אישי שמסיר בירוקרטיה ומסדיר יבוא כמותי של עד 30 פריטים זהים - באופן שלא ייחשב מסחרי. בגלל תלונות יבואנים, יבוא כמותי הוגבל לפעם בשנה או לרבעון. "יבואנים גדולים חששו מהאימפקט התחרותי וניסו לעכב את הצו"

 

 

היבואנים נלחמו, אבל צו יבוא אישי סוף סוף נחתם: ל-ynet נודע כי כמעט שנה אחרי המועד שנקבע בהחלטת ממשלה, שר הכלכלה אלי כהן חתם היום (א') על הצו - שייכנס לתוקף תוך 30 יום. הצו מסיר הליכי בירוקרטיה מיבוא אישי (קניות אונליין מחו"ל) של רוב מוצרי הצריכה, ומאפשר יבוא חופשי לצריכה אישית של 90% מהמוצרים.

 

>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו

 

בקרוב: הקלות ביבוא אישי על עשרות מוצרים, כולל לשיפוץ הבית

הלחץ התקשורתי עבד: כחלון הצליח להשיג פטור ממכס על חמאה

שר הכלכלה החליט: היטל של 0.25% על יבואני מלט

 

הצו מאפשר יבוא של עד 30 מוצרים במשלוח שערכו עד 1,000 דולר, בלי שהחבילה תיעצר במכס, תיחשב ליבוא מסחרי והצרכן הפרטי יתבקש להמציא עבורה אישורים ורישיונות יבוא. הוא מאפשר יבוא של עד חמש יחידות במשלוח שערכו עולה על 1,000 דולר, וזה עדיין ייחשב ליבוא אישי. בנוסף, זמן מתן האישור למוצרים שדורשים אישורים יתקצר ל-14-2 יום. יינתן גם אישור מיוחד ליבוא כמותי גדול מהקבוע בצו למי שמוכיח שהוא מייבא עבור שיפוץ הבית שלו.

   ()
שר הכלכלה אלי כהן

"מטרת משרד הכלכלה בצו: להגביר את קצב הצמיחה של היבוא האישי מ-25% ל-30%", נכתב בדברי ההסבר לצו. מנהל תחום יבוא וסחר במשרד הכלכלה, אנואר חילף, אמר ל-ynet: "לפי דו"ח בנק ישראל, בתחומים שבהם היה יבוא אישי ומקוון חלה ירידה במחירים של 10%-50%. אנחנו מאמינים שכיוון שכעת הנושא יהיה מוסדר ושקוף, במקום מה שהיה עד כה, שחבילות כאלה היו נתונות לשיקול דעתו המשתנה של פקיד מכס, הדבר יעודד ספקים מחו"ל להציע חבילות ייעודיות לשוק הישראלי - וזה ישפיע על ההצעות שיקבלו הצרכנים פה ועל הקמת אתרים בעברית, ויכול להשפיע על חברות כמו אמזון".

 

היבואנים עיכבו את הרפורמה והוסיפו לה בלמים

למרות הבשורה שהצו נושא, היבואנים הצליחו לשתול בו כמה בלמים. הצו אמור היה להיכנס לתוקף ביולי 2018. לפי חילף, החתימה עליו התעכבה "משום שהיבואנים ניסו למרוח את הכניסה לתוקף, במטרה שהצו לא יקרה. הופעל לחץ גדול מצד איגוד לשכות המסחר, וגם גורמים בממשלה ביקשו עריכת שינויים בתהליך, יבואנים מסוימים חששו מהאימפקט התחרותי שהצו יכול לייצר והפעילו לחץ כדי לעכב את הצו". יבואנים גדולים חששו מהאימפקט התחרותי שזה יכול לייצר וניסו לעכב את הצו.

 

"היינו צריכים לספק מענה מקצועי ומעמיק בזמן, בסיוע משרד המשפטים. התכנון היה להוציא את הצו לשימוע אחד ובסוף היו שלושה שימועים, לכן העיכוב. יכול להיות שספקים יציעו סל. הכנו מערכת מקוונת שמסבירה על חוקיות היבוא, עם שפה שמזכירה את איביי או עלי אקספרס".

הדרך ליבוא אישי. משרד הכלכלה והתעשייה (צילום מסך )
הדרך ליבוא אישי. המערכת החדשה של משרד הכלכלה והתעשייה(צילום מסך )

 

אילו שינויים הם הצליחו להכניס בצו?

"הוגבל מספר היחידות שניתן לייבא בשנה ליחידה של טובין שערכה עולה על 200 דולר לחמש יחידות. למשל, אדם שקונה מעל חמישה מקלטי טלוויזיה בשנה - זה חשוד כיבוא מסחרי.

 

"אם ערך היחידה אינו עולה על 200 דולר, ניתן להביא 30 יחידות כאלה ברבעון. היבואנים רצו להגביל את זה לשנה, אבל החלטנו להשאיר את זה לרבעון".

 

אם אני קונה 30 יחידות של דאודורנט בחבילה אחת, זה בסדר?

"כן בטח, אין שום מגבלה על תמרוקים, אבל הפעם הבאה שתוכלי להביא מספר כזה של יחידות תהיה ברבעון הבא. ובאותה מידה תוכלי להביא את כל המספר הזה בכמה חבילות באותו רבעון. עד 30, וכמובן צריך לזכור ששני משלוחים שמגיעים בהפרש של פחות מ-72 שעות נחשבים למשלוח אחד".

 

עוד סייגים שהיבואנים הצליחו להכניס לצו לעומת הגרסה המקורית שלו: חברות השילוח ודואר ישראל יצטרכו להודיע לצרכנים בסמס שמדובר ביבוא אישי ואם לא - עליו לפנות לחברות.

 

בנוסף, משום מה עדיין אי אפשר לייבא ארצה מזון לבעלי חיים. לפי חילף, "זה ייכנס כתיקון לצו. הגענו להסכמות גם בנוגע לזה, וזה יתאפשר. פשוט לא רצינו לגרור את הצו לעוד שימוע".

 

חלק מהצו נכנס לתוקף בזכות משרדי ממשלה שכבר פעלו בנידון. כך נכנסו כבר לתוקף הקלות של משרד החקלאות על יבוא מזון, הקלות של משרד התקשורת על יבוא נתבים וסטרימרים, בין היתר, וכעת גם הקלות של משרד התחבורה על יבוא כיסאות בטיחות.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים