בלבלה צרכנים: אל על תפצה לקוחות ב-5.9 מיליון שקל
במסגרת פשרה בתביעה ייצוגית קבע בית המשפט שהחברה בלבלה צרכנים בהצגת דמי ביטול ושינוי כרטיס. עקב כך הוחלט שתחזיר כסף ישירות לחשבון הבנק של צרכנים שביטלו או שינו כרטיס טיסה. בנוסף, החברה תאפשר הצטרפות למועדון הנוסע המתמיד בחינם, ותעניק הנחות של עשרות דולרים בקניית כרטיסי טיסה ובדמי ביטול
אל על תפצה צרכנים ב-5.9 מיליון שקל. כך נקבע בהסכם פשרה בתביעה ייצוגית שאישר בית המשפט המחוזי בירושלים. בתביעה נטען, כי חברת התעופה הטעתה צרכנים בתנאי הביטול של כרטיסים באינטרנט.
הסדר פשרה בייצוגית: יצרנית שמני עץ הזית לא תייחס להם סגולות ריפוי
הסדר פשרה: אתר האלבומים "לופה" יעניק ללקוחות משלוחים ללא עלות כפיצוי
שופרסל תפצה ב-5 שקלים על קניית עוף אונליין
2.5 מיליון שקל מתוך הסכום יוחזרו ישירות לצרכנים שביטלו או שינו רכישה של כרטיס ב-6 השנים האחרונות. אלה צפויים לקבל מהחברה מייל בו הם יתבקשו למלא טופס ולשלוח לאל על עד 60 יום כדי לאשר את הפרטים. החברה תפנה ל-37,600 צרכנים שזכאים לפיצוי והם יפוצו ב-50 עד 1,500 שקל. הפיצוי יועבר ללקוחות דרך כרטיס האשראי שלהם או לחשבון הבנק.
2.5 מיליון שקל נוספים אל על תיתן בהנחות על עלות דמי השינוי והביטול של כרטיסים. מדובר בסכומים של החל מ-50 דולר ועד אי גביית רוב הסכום של הביטול, תלוי בעלות הכרטיס. פיצוי זה יינתן לראשונים שיבטלו כרטיסים באל על - עד גמר הסכום המוקצה לפיצוי זה.
כ-900 אלף שקל נוספים תחלק אל על בדמות הטבות שעל הצרכן לבקש בעצמו, בפנייה למוקד הטלפוני, כמו: הצטרפות לנוסע המתמיד בחינם במקום ב-25 דולר, קבלת 40 נקודות בנוסע המתמיד בשווי כ-40 דולר, ביטול דמי טיפול טלפוניים בשינוי כרטיס של 50 דולר או 15 דולר לתינוק, הנחה על טיפול טלפוני בגובה 15 דולר, או 30 דולר הנחה בקניית כרטיס טיסה, למימוש תוך שנה.
בנוסף הוחלט במסגרת הסדר הפשרה כי אל על תשנה את הכיתוב באתר. בין היתר, יימחק המלל "במקרה של ביטול חלקי ייתכנו עלויות נוספות" וייכתב: "במקרה של ביטול אחד ממקטעי הטיסה ייתכנו עלויות נוספות". בנוסף יימחק המלל: "אי הגעה לקטע הטיסה הראשון יבטל את כל קטעי הטיסה" ובמקומו יופיע: " לא יתאפשר שימוש בקטעי הטיסה הבאים עד להסדרה מול הגורם ממנו רכשת את הכרטיס".
בנוסף ייכתב בראש העמוד כי מובהר כי שינוי שם בעל הכרטיס אינו אפשרי, יודגשו דמי הטיפול והנפקת כרטיס חדש וכן תערוך שינויים בתיבת האישור המופיעה בסיום תהליך הזמנת כרטיס הטיסה באתר אל על שמהווה תנאי להתקדמות בהליך הרכישה. בתום הליך הרכישה, אל על תשלח מייל לנוסע הכולל את פרטי כרטיס הטיסה, לינק לאזור האישי של הנוסע הכולל גם הפניה לתנאי ביטול ושינוי הכרטיס וכן לינק לתנאי התובלה וזכויות נוספות של הנוסע.
"המידע נמסר באופן שעלול להטעות את הצרכן"
התובע במקרה זה הוא לקוח אל על שביטל כרטיס טיסה שהזמין עבור אחיו שמשרת בצבא קבע וגילה שעליו לשלם הרבה יותר ממה שקרא לכאורה באתר. התביעה הוגשה באמצעות עו"ד אסף פינק.
לטענת הלקוח, הוא הבין מהכתוב באתר שעלות הביטול של כרטיס היא 170 דולר ועלות שינוי היא 70 דולר, אך כשניסה לבטל את כרטיס הטיסה הודיעו לו נציגי אל על כי הכרטיס אינו בר השבה. נוכח זאת טען כי אל על מטעה ומיידעת באופן מבלבל את כלל לקוחותיה בנוגע לדמי הביטול ועושה זאת באנגלית, בז'רגון מקצועי של ארגון התעופה העולמי. בנוסף למצג המטעה טען כי דמי הביטול והשינוי שגובה אל על אינם סבירים.
אל על טענה מנגד כי אין בסיס עובדתי ומשפטי לתביעה ולאישורה כייצוגית. לטענתה, בתקופה הסמוכה לרכישה אין התובע וכמוהו יתר רוכשי הכרטיסים זכאים לבטל את כרטיס הטיסה שלהם, או לשנות את תנאיו. נטען כי הצרכן ראה את תנאי הביטול ופורט בפניו כי הכרטיס אינו ניתן להחזרה. עוד טענה כי כשמבטלים שני כרטיסי טיסה שונים, נכתב באתר כי יחולו תנאי הכרטיס המחמירים מבין השניים. כן טענה כי תנאי הביטול והשינוי באתר שלה נהירים, למרות שהם מוצגים באנגלית.
בית המשפט הסכים עם התובע וקבע כי "המידע באתר לא נמסר באופן בהיר אלא נמסר באופן מבולבל ומסורבל, שעלול להטעות את הצרכן אשר לא יידע נכונה, במועד הרכישה ולאחריה, מה הם תנאי ביטול ושינוי הכרטיס. בהחלטתי הצבעתי על שלל קשיים הנוגעים לאופן שבו מוצגות לצרכן תניות הביטול והשינוי, אשר לנוכח הצטברותם קבעתי כי קיימת אפשרות סבירה שההכרעה בתובענה בשאלה זו, תוכרע לטובת חברי הקבוצה".
פסק הדין ניתן על ידי השופטת תמר בזק רפפורט והושג במסגרת גישור אצל עו"ד עמוס גבריאלי.